Dressyr

Hur få min häst att galoppera på en volt?

2015-09-14 20:14 #0 av: [selmahenrysson]

Har en 7 årig fjording som inte funkar att galopper i volt. Hon saktar gärna i ner till trav eller bockar när jag  har kommit typ halvvägs på volten. Hon saktar ner till trav när jag försöker fortsätta cirkeln och hon bokar när jag driver på henne eller gör en ny galoppfattning.  På racka sträckorna funkar det mycket bättre. Hon klarar oftast att rida en halv volt men hon  vill inte göra klart resten av volten i galopp. Finns det något tips på hur jag kan få henne galoppera i volten?

Anmäl
2015-09-14 20:24 #1 av: VoxBauers

Kan hon ha ont någostans? 

Är hon stark nog i musklerna i båda sidorna? Protesterna kommer när du ska fortsätta ett helt varv på volten? Hur gör hon i galopp på fyrkantsspåret i hörnen där? Kanske är det så att hon inte riktigt orkar galoppera på böjt spår? Hur stor volt har du testat henne på? Är det tydligare  protester i något varv? Höger/Vänster? 

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2015-09-14 20:44 #2 av: [selmahenrysson]

1. Nej, har alltid varit så och har inte märkt av något 2. Hon är stark nog att klara det 3. lika dant efter halvvägs  4. tror inte det 5. har ridit på åkern hemma och gjort en så stor volt jag har kunnat, kanske 50 m X 50 m.  6. Nej 

ps hon vill helst gå ur volten när jag galopperar 

Anmäl
2015-09-14 20:51 #3 av: VoxBauers

Hur gör hon vid tömkörning på böjda spår?

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2015-09-14 21:02 #4 av: [selmahenrysson]

(Vi har henne som körhäst och ridhäst). Men det är inga problem då när vi kör henne.

Anmäl
2015-09-14 21:05 #5 av: VoxBauers

Tänkte mer på tömkörning från marken. Inte med en sulky/vagn bakom...

Anmäl
2015-09-14 21:15 #6 av: [selmahenrysson]

aaa försåd det, men det går bra ( oftast tömkör vi i par med vår 3 åring ) men går bra ensam med.

Anmäl
2015-09-14 21:21 #7 av: VoxBauers

Tänkte just vid böjt spår som på en volt? Vid longering då?

Anmäl
2015-09-14 21:32 #8 av: [selmahenrysson]

Kan inte svara på den frågan för longering är tyvärr inte min grej. Men tömkörning funkar i böjt spår

Anmäl
2015-09-14 21:35 #9 av: VoxBauers

Testa att longera! Där har du övning på böjt spår!

Anmäl
2015-09-14 21:36 #10 av: smellcaramell

Jag tycker att det låter som att hon inte har muskler nog att klara av att galoppera på volten, hästen jag rider var likadan innan jag började rida honom och bygga muskler. :)

Anmäl
2015-09-14 21:37 #11 av: [selmahenrysson]

Tack så  mycket Glad 

Anmäl
2015-09-14 23:30 #12 av: VoxBauers

#10 Precis! Det var det jag försökte ta reda på med mina frågor i #1

Anmäl
2015-09-15 05:40 #13 av: Caf_Roy

Det kan också vara något i din ridning som stör henne. Jag insåg precis själv att jag har en förmåga att luta mig inåt på böjt spår, vilket gör det jättesvårt för hästen att galoppera. Sen gjorde jag ett antal saker till fel, men när jag lyckades komma ihåg alla sakerna samtidigt gick vi från att knappt kunna galoppera till att kunna göra enkla byten och 10-meters volter.
Du gör säkert inte samma misstag som jag, men be en bra tränare kolla vad du kan ändra på för att hjälpa henne. Det mest effektiva sättet att få en bättre häst är att bli en bättre ryttare.

Anmäl
2015-09-15 12:01 #14 av: [selmahenrysson]

Tack så mycket, behöver verkligen er hjälp. Har ingen tränare rider oftast ensam på en åker, så era ord är jätte nyttiga för mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.