Annons:
Etikettdressyr
Läst 3331 ggr
[selmahenrysson]
2015-09-14 20:14

Hur få min häst att galoppera på en volt?

Har en 7 årig fjording som inte funkar att galopper i volt. Hon saktar gärna i ner till trav eller bockar när jag  har kommit typ halvvägs på volten. Hon saktar ner till trav när jag försöker fortsätta cirkeln och hon bokar när jag driver på henne eller gör en ny galoppfattning.  På racka sträckorna funkar det mycket bättre. Hon klarar oftast att rida en halv volt men hon  vill inte göra klart resten av volten i galopp. Finns det något tips på hur jag kan få henne galoppera i volten?

Annons:
Vixxen
2015-09-14 20:24
#1

Kan hon ha ont någostans? 

Är hon stark nog i musklerna i båda sidorna? Protesterna kommer när du ska fortsätta ett helt varv på volten? Hur gör hon i galopp på fyrkantsspåret i hörnen där? Kanske är det så att hon inte riktigt orkar galoppera på böjt spår? Hur stor volt har du testat henne på? Är det tydligare  protester i något varv? Höger/Vänster?

[selmahenrysson]
2015-09-14 20:44
#2

1. Nej, har alltid varit så och har inte märkt av något 2. Hon är stark nog att klara det 3. lika dant efter halvvägs  4. tror inte det 5. har ridit på åkern hemma och gjort en så stor volt jag har kunnat, kanske 50 m X 50 m.  6. Nej 

ps hon vill helst gå ur volten när jag galopperar

Vixxen
2015-09-14 20:51
#3

Hur gör hon vid tömkörning på böjda spår?

[selmahenrysson]
2015-09-14 21:02
#4

 (Vi har henne som körhäst och ridhäst). Men det är inga problem då när vi kör henne.

Vixxen
2015-09-14 21:05
#5

Tänkte mer på tömkörning från marken. Inte med en sulky/vagn bakom…

[selmahenrysson]
2015-09-14 21:15
#6

aaa försåd det, men det går bra ( oftast tömkör vi i par med vår 3 åring ) men går bra ensam med.

Annons:
Vixxen
2015-09-14 21:21
#7

Tänkte just vid böjt spår som på en volt? Vid longering då?

[selmahenrysson]
2015-09-14 21:32
#8

Kan inte svara på den frågan för longering är tyvärr inte min grej. Men tömkörning funkar i böjt spår

Vixxen
2015-09-14 21:35
#9

Testa att longera! Där har du övning på böjt spår!

smellcaramell
2015-09-14 21:36
#10

Jag tycker att det låter som att hon inte har muskler nog att klara av att galoppera på volten, hästen jag rider var likadan innan jag började rida honom och bygga muskler. :)

[selmahenrysson]
2015-09-14 21:37
#11

Tack så  mycket 🙂

Vixxen
2015-09-14 23:30
#12

#10 Precis! Det var det jag försökte ta reda på med mina frågor i #1

Caf_Roy
2015-09-15 05:40
#13

Det kan också vara något i din ridning som stör henne. Jag insåg precis själv att jag har en förmåga att luta mig inåt på böjt spår, vilket gör det jättesvårt för hästen att galoppera. Sen gjorde jag ett antal saker till fel, men när jag lyckades komma ihåg alla sakerna samtidigt gick vi från att knappt kunna galoppera till att kunna göra enkla byten och 10-meters volter. Du gör säkert inte samma misstag som jag, men be en bra tränare kolla vad du kan ändra på för att hjälpa henne. Det mest effektiva sättet att få en bättre häst är att bli en bättre ryttare.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
[selmahenrysson]
2015-09-15 12:01
#14

Tack så mycket, behöver verkligen er hjälp. Har ingen tränare rider oftast ensam på en åker, så era ord är jätte nyttiga för mig.

Caf_Roy
2015-09-15 15:19
#15

Ok. Jag kan säga vad det är jag ska tänka på så får du känna efter själv om det är något som kan hjälpa dig. Jag ska tänka på att sitta rakt, både vad gäller att inte luta fram/bak eller i sidled. Sen när man gungar med i stegen är det viktigt att göra det åt rätt håll. Man gungar ju som i en cirkel och då ska man gunga bakifrån och fram när man är längst ner i cirkeln så det blir ner, fram, upp, bak med rumpan. Gungar man åt andra hållet sabbar man takten för hästen. Sen ska jag tänka på att stötta hästen på yttertygeln utan att bli dragande och i princip låta bli inner och att om någon hand ska få komma ut en bit från halsen ska det vara ytter så att hästens hals får plats att välva sig utåt på yttersidan. Vidare ska tummarna peka uppåt så att armbågarna hamnar intill kroppen och ger en stadigare hand och jag ska titta långt framåt för att vi inte ska gräva ner oss i sanden, hästen går ju dit jag tittar. Sen ska jag också passa så jag inte blir klämmande med skänklarna. Det leder bara till att han slutar lyssna och jag blir spänd och får sämre sits. I stället ska jag skänkla en gång när jag verkligen vill något och "drämma till" med antingen skänklar eller spö om jag inte får någon respons. Målet är att han ska hålla tempot själv tills jag säger något annat och om han börjar sakta ner ska det räcka med en lätt skänkelhjälp för att han ska öka på igen. Det blir också trevligare för honom att bli lämnad ifred med hjälperna när han gör rätt så kan jag fokusera på att sköta min del, dvs underlätta för honom och inte störa. Det blev en ganska lång lista, men det är vad jag har att hålla koll på för att få en bra galopp. Och så förstås att hästen måste vara under sig med bakbenen och balanserad i fattningen, men det lät inte som att fattningen var problemet för er. Alla andra kan ju också skriva vad just dom ska tänka på för att hålla en bra balanserad galopp så får du helt enkelt prova vilka brister just du har gemensamt med var och en av oss. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: