Annons:
Etikettstallet
Läst 2065 ggr
Nian97
2015-09-13 21:17

Vilket strömaterial föredrar ni?

Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar?

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt…

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i. Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom! Dessutom tar det ju så förbannat lång tid att mocka i dessa två. Om en spånpelletsbox som är "normalskitad" tar i ca. 15 min för mig, så tar likvärdig i halm eller kutterspån minst 45 min! 😕

Annons:
kampfrieser
2015-09-13 21:43
#1

Jag har kutterspån. Min häst är otroligt pedant och lägger alla högar på samma ställe och använder alltid samma hörna för kiss, sedan är hon noga med att inte lägga sig i det när hon ska sova. Att kutterspån är drygt att mocka i är ingen hemlighet, och det är väl få förunnat att ha så pass pedanta häst som min men tack vare detta håller sig boxen väldigt ren och jag får utan problem bort all skit och det tar mig aldrig mer än 10 minuter att mocka. Jag har någon gång provat att ha torv men jag tyckte det luktade så illa så det blev tillbaka till spån.

Fördelen med spån är att det är ljust och det luktar gott. Enligt mig är det en fördel att det inte funkar som permanentbädd och att man får ta bort allt kiss varje dag, men enligt många är det en nackdel så fördelarna är väl individuella. En annan fördel är att det är relativt billigt!

Nackdelar är mockningen för de flesta, och att det inte håller sig så ljust hela tiden.

Alicia_svartur
2015-09-14 07:01
#2

Vi använder spån, bytade till det då våra hästar åt upp all halm+ att det är svårmockat och efter ett litet tag luktar det väldigt starkt av ammoniak. Spån är väldigt lätt mockat och håller sig fräscht länge.

[Susanne M]
2015-09-14 09:19
#3

Sågspån. Det bästa enligt mig.

Stallmima
2015-09-15 21:37
#4

Spån alla dar i veckan, har dock haft problem med runtrörare som grisar ner ganska mycket. Men sånt får man ta hahaha  😛

[selmahenrysson]
2015-09-15 21:57
#5

Såg spår, helt klart. Känns så rent och frächt.

Alex
2015-09-16 15:25
#6

Torvmix, för att torv är enkelt att mocka i, drygt och mindre dammigt än spån. Mixat med lite spån för ljusets skull.

Halm (med torvmix under) till ston med föl, för att fölen ska en ordentlig bädd att ligga på utan att riskera liggsår, men torvmix under för uppsugning av urin.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
mikatherider
2015-09-16 22:10
#7

Helt klart torv! Har mockat det mesta, eftersom hon har stått på lite allt möjligt. Tycker att spån dammar för mycket, halm luktar illa och suger inte upp kisset, halm/spånpellets luktar oxå illa samt bildar en jobbig hård bäddkaka som jag inte alls gillar! Brukar dock blanda in lite halmpellets i torven på vintern för att få det ljust, eftersom den största nackdelen med torv är mörkret.. Hur som helst tycker jag att torv är toppen; det är luktfritt, lättmockat och suger upp kiss superbra samt är lätt att fluffa till :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Tiktak697
2015-09-18 22:49
#8

Spån helt klart ljust snyggt och fräscht du måste mocka ur ordentligt om du vill ha det snyggt och de suger åt sig allra bäst och hästarna jag haft uppskattar de allra bäst som strö medel och halm . Då vi använder oss av mycket spån i Box

Mvh Tiktak

moizzz
2015-12-13 17:04
#9

Vi har varannan bal torv och varannan spån och det är skitbra tycker jag

Alejalo
2015-12-13 19:08
#10

Hemma står hästen på kutterspån men på skolan torv.
Det är ju enklare att mocka torven, men det är bara för att vi har bädd. Dock ser det så tråkigt ut och man måste kämpa med att ta sönder torvbalen. Men däremot måste man inte fylla på så ofta och det blir lite mjukare med bädden.

Kutterspån ser fräscht ut, är mjukt, lätt att mocka så jag förstår inte hur det kan ta så mycket längre tid, en torvbox tar väl 5-10min och en kutterspån box 5-15min allt beroende på vilken häst. Och man slipper kämpa med att ha sönder balarna vilket är skönt. Dock kan det damma lite när man fyller på vilket är ganska jobbigt. 

Halmbox testade jag att mocka en gång och jag gav uppefter ett tag då det bara kändes som att jag tog hälften av allt i boxen. Så halm används hellre som fodermedel!

surikatflicka
2015-12-14 20:31
#11

Torv och några nävar halm i en hörna för att hålla dem sysselsatta

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Tusen
2015-12-14 22:32
#12

Jag har använt halm, spån, torv, olika mixmaterial, spånpellets och numera halmpellets.

Halmpellets är helt överlägset i ligghallen.

Dock hade jag en boxad häst för många år sedan som det fungerade bäst med halm i boxen. Hon rörde runt så i boxen med annat strömaterial medans hon "grävde ner" mockorna i halmen. Dock låg allt på samma ställe så det blev väldigt lättmockat.

fjording04
2015-12-17 15:28
#13

Torv strö eller halm

Annons:
CorneliaAndersson
2015-12-18 17:57
#14

Vi har halmpellets nu! Funkar super! Kan vara bra med lite halm ovanpå, just på vintern !:)

Dock har vi kvar halmen i de ''kyligare''- /utestallarna!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Biancalice]
2016-01-03 23:46
#15

Spån, ljust och fräscht. Enkelt att mocka i.

Nian97
2016-01-04 09:05
#16

Kan säga att jag gått från spånpellets, via torv till torvmix nu. Och jag är verkligen supernöjd! Torvmixen fryser inte, är lätt att hantera, lätt att mocka med och blir supermjuk utan att bli så flygig :D

MoonysElin
2016-01-04 09:10
#17

Torv. Min häst är väldigt duktig på att smutsa ner och boxen håller sig fräsch med torv, under förutsättning att den mockas noga varje dag, så klart.

hästisen
2016-01-04 15:19
#18

vi har spån i botten av boxen, sedan ett lager halm. Hästen jag mockar åt är väldigt renlig och lägger allt på hög. Efter som att hästen går på djupströ så är halm perfa!

skruttelutt
2016-01-04 20:24
#19

Spån, lättmockat och ljust.

Upp till toppen
Annons: