Annons:
Etikettbeteende
Läst 2624 ggr
Urhasten
9/11/15, 9:43 PM

Sto som brunstar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni att ston som brunstar förändras? Känns som många ston beskrivs som riktiga satkärringar, samtidigt som jag aldrig riktigt fått den upplevelsen även om det märks på vissa individer starkare än andra när de brunstar. 

Ser bara till min häst, som blir nästan som en ängel och gosig när hon brunstar haha!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
kampfrieser
9/11/15, 10:15 PM
#1

Mitt sto bli tittigare  och mer nervös när jag rider ut. Hoppar till för minsta lilla. Hon blir pratig, pratar med varenda häst hon ser och är det en hon tycker är snygg ställer hon sig och tokbrunstar för den. Något tjurigare möjligvis. Min häst är lite utav en enmanshäst med humör i vanliga fall så hennes humör reflekterar jag inte över. Hon börjar oftast brunsta när hon kommer i kontakt med nya ston eller de som går i hagen brevid eftersom de gärna visar intresse för henne. Hon är frieser och många hästar verkar uppfatta henne som en hingst pga sin hållning. Hon blir absolut inte svår att hantera eller odräglig.

Hagkompisen däremot, treårigt arabsto, går igenom hagen för att ta sig över till den andra flocken på gården, skriker, vandrar runt och noll koncentration. Väldigt "hingstig" vid sin brunst och betydligt mer svårhanterad i jämförelse med hur hon annars är. Världens coolaste häst som knappt lyfter huvudet för något.

LeeKnow
9/11/15, 11:14 PM
#2

Mitt sto är alltid en liten satkärring så märker ingen större skillnad på henne :P

[RC1393]
9/12/15, 1:36 AM
#3

Har aldrig ens märkt att mitt sto varit brunstig. Får dessutom ofta frågan om det inte är en valack och när jag då säger nej antar de genast att det är en hingst istället, kanske ligger nåt i det hela😃

Alex
9/12/15, 9:01 AM
#4

Väldigt olika. Vissa märks det inte alls på, I regel de som är mildare och jämnare i humöret i allmänhet. De ston med lite mer humör brukar det kunna märkas på, både i hagen och vid ridning. I hagen genom mer skrik och tjafs med andra, vid ridning genom överdrivna rädslor eller mer åsikter om saker och ting.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Urhasten
9/12/15, 9:56 AM
#5

Tack för alla svar!

Vad tror ni att dessa humörsvängningar beror på?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
9/12/15, 12:42 PM
#6

#5 Hormonerna naturligtvis. Det är ju precis som vi människor. Vissa blir påverkade av t.ex. PMS andra inte.
Vi har 7 ston och endast en visar humör då hon brunstar. Vårt äldsta avelssto ser du inte ens på henne då hon brunstar då hon endast brunstar då hon går med hingst. Övriga ser man brunsten på men inget som påverkar deras humör.

Annons:
Urhasten
9/12/15, 1:39 PM
#7

#6 Hormonerna, givetvis, men en rubbning, stress, nervositet, miljön?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
9/12/15, 1:56 PM
#8

Tror inte andra faktorer än hormoner påverkar i de alla flesta fallen. Jag tror mer det handlar om att vissa är mer tåliga för att hormonnivåerna ändras hastigt, medan andra inte är det och istället blir kinkiga. Vet ju själv hur lättretlig jag är när jag har för mycket eller för lite insulin i kroppen (är diabetiker). Är ju inte samma hormon men samma princip åtminstone.

Urhasten
9/12/15, 2:14 PM
#9

#8 Jag förstår hur du tänker! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: