Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3668 ggr
[linneaoperett]
9/8/15, 12:42 PM

Häst som stannar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har fått problem med min varmblods valack Emil som är 11 år. Emil har haft en jättetaskig uppväxt där han har blivit slagen och han har med det väldigt svårt att lita på folk. Han och jag har kommit väldigt nära varandra och han tyr sig till mig om han känner sig osäker. Men nu i början av sommaren så började han stanna när jag rider honom, han bara stannar och vägrar att gå. Han går bara när jag kliver av honom och leder honom. Han går inte när jag sitter kvar på ryggen och mamma provar leda honom. Men det är helt okej att gå om någon annan rider med oss. 

Han har inte ont någonstans, jag har känt igenom honom och han har inte ont någonstans! Så det är inte det som spökar. Jag har ingen erfarenhet av en häst som har hållit med med det här och så länge! Någon som har tips vad jag ska göra åt saken? Jättetacksam för svar!

Annons:
Sara97
9/8/15, 2:56 PM
#1

ibland kan man inte se eller känna om hästen har ont någonstans… jag har aldrig varit med om nåt sånt så jag vet inte, men lycka till och hoppas att det löser sig :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

smellcaramell
9/8/15, 3:18 PM
#2

Hästar brukar kunna göra så när de inte litar på ryttaren till 100%, en häst i stallet kunde stå på samma fläck 2-3 timmar innan man fick ge upp för han vägrade gå framåt, efter massa övning med NH så går han från gården helt utan övertalning.

Men hästarna kan även göra så när de har ont, för att testa ryttaren, för att de ser/hör/känner lukten av något djur i skogen o.s.v.

Caf_Roy
9/8/15, 5:03 PM
#3

Det låter som att han har lärt sig lita på att du inte kommer göra honom illa och nu undersöker om du passar som ledare eller om han behöver ta på sig det ansvaret för flockens bästa. Troligtvis tycker han nog att det är lite tråkigt / jobbigt att rida ut ensamma och då testar om du är en svag ledare han kan köra över när det passar honom eller en stark ledare som man kan lita på att alltid ta befälet och med fast och trygg hand se till flockens bästa. Alltså, gör era uteritter roligare så han vill följa med och gör ledarskapsövningar för att övertyga honom om din förträfflighet som ledare. Kom bara ihåg att fortsätta vara en rättvis och snäll ledare även när du demonstrerar hur trygg, stark, säker och självklar du är som ledare. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Urhasten
9/9/15, 1:12 PM
#4

Vart finns det vetenskap och faktaunderlägg som styrker era rekommendationer  för att vara ledare mot hästen?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
9/9/15, 2:33 PM
#5

#4 Att vara ledare för en häst innebär detsamma som att vara ledare för en människa för mig (förutom att jag av säkerhetsskäl bestämmer vilka regler som gäller. Förutom det är jag den som uppmuntrar och vägleder och visar hur hästen ska göra för att klara uppgiften den fått. För mig finns det sedan två andra varianter och det är att underkuva hästen så att den blir inlärt hjälplös och att stå passiv på sidan om och tro att hästen klarar allt själv utan vägledning och hjälp. Har vi olika syn på vad ordet betyder kanske? Tycker ledarskapet gentemot hästen är så självklart för mig så har aldrig reflekterat på frågan och kan därför inte finna några svar på om det finns underlag för det heller🤔

Urhasten
9/9/15, 2:50 PM
#6

#5 Det är en spännande tanke du har satt fart i. Ungefär det jag ville komma åt också. Så mycket jag som suktar efter forskning och försöker bli "allvetare" kring hästar och det så kallade ledarskapet som alla hästägare rekommenderar, eftersträvar och vill åt, ser jag inte en enda forskning som pekar på hur ett ledarskap vetenskapligt bevisat ger positiv effekt. 

Sedan är begreppet ledarskap så otroligt lätt att tolka på sitt individuella vis, därför förstår jag inte hur man kan förespråka något så diffust som "ledarskap" rakt upp och ned till en människa som inte varit i de banorna och sedan undrar vad de menar. 

Jag har en uppfattning om ledarskap, så jag menar inte att försöka ta fram någonting som tränger er som stöttar begreppet ledarskap. Jag är bara nyfiken på vad andra har för underlag till sina rekommendationer kring det. Det upplevs nämligen som att det råder om ledarskap överallt, men ingen hänvisar till varför det skulle stärka ett ekipage. 

Supertack för ditt svar. Gentemot min värdering kring begreppet, är du en av de sundare filosoferna!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[RC1393]
9/9/15, 2:57 PM
#7

#6 Jaha, det är så du menar! Jag kan absolut hålla med om att det är väldigt diffust begrepp vad gäller häst. Precis som i så mycket annat får man nog bilda sig en egen uppfattning för alla tycks hävda att ledarskap på så vis är bättre än ledarskap på si vis och så vidare. Skulle vara intressant med en (eller fler) rapport omkring detta.

Sidospår från TS tråd dock, ursäkta så mycket🤐

Urhasten
9/9/15, 3:10 PM
#8

#7 Oj, inser att jag kan ha skrivit "därför förstår jag inte hur man kan förespråka något så diffust som "ledarskap" rakt upp och ned till en människa som inte varit i de banorna och sedan undrar vad de menar. " vilket kan ha tolkats som att jag menar att TS aldrig varit i kontakt med ordet, men jag menar alltså hästägare generellt. 

Det hade varit väldigt intressant med rapporter kring området, ja!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

mikatherider
9/13/15, 8:24 PM
#9

Jag hade detta problem när jag skaffade min häst. Det kom särskilt då man var i vägkorsningar och vi ville åt olika håll eller på ridbanan. Självklart undersökte jag henne först men det var inget fel på henne som berörde det här problemet, däremot hade hon t ex låsningar som hindrade henne från att jobba korrekt med bakbenen. I alla fall, så utvecklades problemet tillslut till att jag inte kunde få henne att gå fram överhuvudtaget så jag slutade rida ett tag och bara byggde på vår relation och var ute och gick mycket och gjorde bara sådant hon tyckte var roligt. Sen satt jag bara upp och simsalabim var det inget mer med det! Ibland kan det dock hända om jag pressar henne för hårt på ridbanan. De där gångerna det går riktigt bra och man vill lite för mycket 😛. Det händer dock extremt sällan nu för tiden och då är det bara att man får släppa det där 😃. Men, jag har inget direkt tips eftersom det försvann sådär abrupt. Dock gör hon det fortf med min medryttare och min mamma så jag tror däremot att det helt enkelt handlar om relationen till hästen. Då menar jag inte att man ska "hävda sig" utan att man, som någon nämnde, bygger upp ett förtroende byggt på ömsesidig respekt för varandra. Det tror jag definitivt är A och O 🙂. Lycka till!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: