Annons:
Etikettridning
Läst 3151 ggr
Pooka
9/3/15, 8:45 PM

kan man rida tex en fjording om man är 181?

Hej

Är 181 cm och älskar fjordingar  😍 Tycker ni att jag är för lång för att rida dom?

Det är ju ponnisar men samtidigt är dom ju väldigt robusta.

Går går det ju men ser det skumt ut?  har bra balans.

Annons:
RebeccaG
9/4/15, 3:05 AM
#1

Om jag va din längd skulle jag inte sätta mig på en fjording, inte ens en lite större. Det blir helt enkelt fel, även om din balans är bra.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Smillaaa00
9/4/15, 10:32 AM
#2

Fjordingar klarar mycket längd och vikt. Det är hästar i ponnymått. Säkert inga problem för dig :)

Cezanne
9/4/15, 11:13 AM
#3

Jag kan inte se några problem med det, de är rejält byggda hästar. Det finns människor som tror att normala hästar inte klarar av att bära mer än 70 kilo.  Tänk på att islandshästar bär vuxna män.

Det viktigaste när man är lång och vill rida lite mindre hästar är att hästen har bra bredd i bålen. Det ser man på att det är brett mellan frambenen. Sådana hästar har bra balans så det kan bära en lite längre ryttare. Det viktiga är att du som ryttare har bra balans och kroppskontroll.

[Zachapacka]
9/4/15, 8:44 PM
#4

Det kanske är dumt att köpa en egen fjording. Men att bara rida då och då ser jag inte problem med:)

Lena90
9/5/15, 9:48 AM
#5

Sen finns det stora fjordingar med som är över "ponnymått" även om de är lite mer sällsynta 😉

Carpe diem!

Nian97
9/5/15, 12:17 PM
#6

Egentligen tycker jag att man ska vara rätt så restriktiv med hur storleken på ryttare vs. häst. Men just fjordingar tycker jag är ett tydligt undantag. I alla fall om de är över ponnymått. Red själv en 152 cm fjording en gång (jag är 162 cm/55 kg!). Den var stor och tung i typ även för att vara fjording dock, men ändå. Mina fötter nådde inte ens nedanför schabrakskanten… Så den hade du nog utan problem kunnat rida. 😃

Annons:
Pooka
9/6/15, 4:08 PM
#7

Tänkte på om jag kunde hyra från taffsnäs nästa år men får väl se hur det blir med det…Ganska blandade åsikter från er🤔

#5 #6 har ridit stor fjording jag också~

han var enorm och het x)

Ravynsfair
9/8/15, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mitt ex är 184 och kunde rida mitt fjordsto på 138 barbacka utan problem. 
Han vägde förvisso inte mer än 60kg då heller, beror helt och hållet på häst och ryttare.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

powerade
9/10/15, 4:17 PM
#9

jag red en shettis när jag var över 150 lång samtidigt red en tjej fjordingen i samma stall och hon var då runt 170 180 tror jag

Umi
12/19/15, 3:09 PM
#10

#7 Du kan ju ringa o prata med Taffsnäs o se vad dom tycker :) Dom har runt 40 fjordingar så några borde ju vara lite större

oddahviing
12/19/15, 6:07 PM
#11

Jag är 171 och red in en C-ponny på c:a 133 cm, no prob och det kändes inte fel =) Kolla bara på mongolerna, de har skitsmå hästar!!! http://img13.deviantart.net/709d/i/2010/199/0/d/mongolian_horse_rider_by_kayellaneza.jpg

'-Headlights on the highway-'

Caf_Roy
12/19/15, 8:17 PM
#12

Problemet med att rida på för låga hästar är att det blir svårt att hänga med i rörelserna. En liten häst har kortare och snabbare rörelser och det blir svårt att få plats och hinna med att följa med i dom om man är för lång. Rörelsen hinner liksom inte gå hela vägen genom kroppen innan det är dags för nästa. Rörelserna liksom kolliderar i kroppen och man kommer i obalans och stör hästens rytm och balans. Det är i alla fall vad jag upplevde när jag provade att rida min gamla ponny som jag blivit för lång för. Om det är ett problem för dig på en större fjording lär du nog märka det när du provrider.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

oddahviing
12/19/15, 9:18 PM
#13

#12 men det är ju bara en träningsfråga. Rider man bara en gång på en liten häst så hinner man ju inte lära sig rytmen. Mongolerna däremot, de växer upp med sina små hästar och rider när de är i princip nyfödda, de kan rytmen! Dessutom är ju en fjording stor nog, rytmen är inte som på en A-ponny.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
smellcaramell
12/19/15, 9:31 PM
#14

på basjkirerna jag ridit (140-150cm mankhöjd) har vi kastat upp allt från 1 åringar till fullvuxna män på 180-195cm och 70-90kg utan problem, och de har varierande ridkunskap men var inga problem för en kille som aldrig ridit förr att prova trava, och han är då ca 195cm och 70kg. Har man mer ridvana och balans bör det inte vara några problem men det beror på hästen också.

Pooka
12/23/15, 6:41 PM
#15

Sååå…det kan funka? vore verkligen jätte kul att hyra fjordis 😍

oddahviing
12/24/15, 1:14 PM
#16

Ja för sjutton, go for it!

'-Headlights on the highway-'

viktoria91
12/25/15, 4:17 PM
#17

Min sambo på 185 cm rider min d-ponny på 145 cm i mkh utan problem.

Caf_Roy
1/4/16, 10:13 PM
#18

Det är bara att prova, känns provridningen bra är det bara att köra på!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: