Annons:
Etikettridning
Läst 1088 ggr
[tiindraa]
2015-08-24 11:25

Tävla äldre ponny? (hjälp!)

Hejsan!

Jag har en 21 årig maxad c-ponny. Har haft honom i ca 1 år. Han har tidigare tävlat mycket i hoppning och har nu tagit det lite lugnare på sistonde. Han är inte riktigt i kondition nu men det börjar synas lite tecken på ålder. Han är fullt frisk. Dock har han börjat tycka att det är lite tråkigt att gå i paddocken. Kan tilläga att han har börjat stanna på hinder som är 60 cm +. Vi har kollat med veterinär men det hittade inget fel på honom. Innan han kom till mig så hade han tävlat upptill LA.

Jag vill jättegärna börja träna och tävla i hoppning med honom igen! Å få upp konditionen på honom igen. Vissa i stallet säger att han borde pensioneras medan vissa säger att jag visst kan tävla och träna honom.

Vill jättegärna iaf starta LD-LC med honom (Hoppning) men vet inte om det är bäst att pensionera honom från tävling??

Vad tycker ni? Kan jag börja träna och tävla honom igen eller bara låta honom gå enklare pass och massvis med uteritter osv.

Annons:
Sagolikt
2015-08-24 11:49
#1

En häst som är 21 år kan vara i jättefint skick eller helt slut. Jag tror inte att du ska fråga personer på nätet om en sån sak. Det blir lätt att man får svar som att "min grannes kusin hade en ponny som tävlade när den var 22". Ungefär samma nivå som personerna runt dig i stallet, med andra ord.

Du behöver fråga en vettig, kunnig människa som sett hästen på riktigt. Jag kan såklart ge min personliga åsikt om vad jag tycker tecknen du skriver om tyder på, men det är nog inte mycket värt.

PogoPedagog
2015-08-24 14:19
#2

Jag skulle nog lyssnat på hästen. Visar hästen tydligt att den inte tycker det är kul längre oavsett om det beror på smärta eller den bara tröttnat skulle jag inte satsa på hoppning med den. 

Vad händer om du gör det riktigt kul för hästen att hoppa, t.,ex ger mkt godis om den hoppar eller löshoppar? Om den inte har ont bör den ju hoppa då tänker jag då de allra flesta hästar är gottegrisar.

Quirinia
2015-08-28 14:51
#3

Som tidigare säger! Men om allt fungerar kanske du kan åka på lite pay n jumps, klubbtävlingar och liknande för skojs skull? Så man inte sätter någon press :) Det ska man ju såklart inte göra på någon häst men det är ju skillnad på en 10-åring och en 20-åring :)

Tiktak697
2015-08-29 11:43
#4

Min 8 åring kan va grinig om den går på banan för länge variera och hitta hästens motivation Rod ut hoppa ute ha kul den kan tycka det är Tråkigt eftersom den gått så i många år variera sänkande de blir bättre. Och låg motivation kan också komma PG dålig kondition och han är äldre och smartare och vet säker hur man gör för att komma undan sådant kan man aldrig noga veta kolla med någon Erfaren som kan se vad de är

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: