Annons:
Etikettövrigt
Läst 959 ggr
zaracha
8/23/15, 2:35 PM

Frågor

Hej! Min nära vän ska skaffa häst så småningom och hon har lite frågor som hon skulle bli tacksam om hon fick svar på. :)

1. Hur ofta tvättar du sadeln och tränset? (Vi har både bekanta som gör det en gång i dagen och sådana som gör det en gång i året, så av dem har vi/hon inte fått så mycket hjälp.)

2. Hur snabbt skulle ni vänja en häst som inte har ätit gräs på många år med bete? (Nu på hösten är gräset ganska gult och torrt så utgå ifrån det.)

3. Hur snabbt övergår ni från ett kraftfoder till ett annat, och en hösort till en annan? (Tänk stallbyte.)

Tack på förhand. 🙂

Annons:
[Biancalice]
8/23/15, 2:48 PM
#1

1. Putsar av efter varje ridtur, så en gång om dagen. Sedan en stor rengöring med extra fett ca var tredje vecka.

2. Varför har den inte ätit gräs på många år? Fång? Man ska alltid vänja in långsamt. Men har den haft fång, mår den nog bättre i en skogshage.

3. Man ska vänja in försiktigt. Vi brukar byta hösort under 2 veckor eller mellan bete och hö. Kraftfoder, varför kan den inte fortsätta med det den är van vid?

zaracha
8/23/15, 3:45 PM
#2

#1 - Nej, inte fång. :) Hon har gått i en hage utan gräs ganska länge bara, inget värre än det.

Det fodret hon äter är väldigt svårt att få tag på, och man måste åka långt för att få det, därför skulle det vara mest praktiskt att byta.

[Biancalice]
8/23/15, 9:36 PM
#3

#2 Ok, då skulle jag ha bytt försiktigt under ett par veckor.

PogoPedagog
8/23/15, 9:46 PM
#4

1. Vi putsar alldeles för sällan. Ungefär varannan månad. Men sakerna håller o hästen får inget skav. Sadelgjordarna görs dock rent oftare.

2: Jag brukar ta börja med bete kanske 10 min ett par ggr per dag i kanske tre dagar och sedan öka till kanske 20 min bete i ett par dagar. Sen kan de kanske gå en timme per dag osv efter ca 10 dagar- två veckor har jag för mig att jag brukar våga låta dem gå fritt på magert bete. Är det mkt krftigt bete tar jag det ännu försiktigare men man ser ju t.ex på hästens bajs om den verkar dålig i magen.

[RC1393]
8/24/15, 6:49 PM
#5

1. Lädret mår bra av att tvättas varje dag men lädret bör inte smörjas med olja/balsam mer än några gånger per år. Lädret kan tänja ut sig om det fettas för mycket.

2. Vi släpper ut våra hästar över dagen och tar in i vinterhagen på kvällen under övergångsperioden, men vi har magert bete som växer sent på säsongen eftersom vi bor norröver. 

3. Byter vi mellan torrhö och hösilage/ensilage så blandar vi i ett par veckor, är det mellan skördar så gör vi ingen övergång. Våra får inte kraftfoder.

Upp till toppen
Annons: