Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1080 ggr
Andreag00
2015-08-20 19:48

Ridgymnasium

Nästa år vill jag gå på Mälardalens ridgymnasium för hästar är det bästa jag vet men jag vill bli veterinär i framtiden och jag vet inte om det är bättre att gå på ett "vanligt" gymnasium ist. Kan ju säga att jag går i nian och ska välja i februari tror jag. Är det svårare att bli veterinär om man har gått ridgymnasium? Och ni som går på ett ridgymnasium hur mycket häst är det på en dag?😊

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
BettaSplendens
2015-08-20 20:35
#1

Du måste läsa på komvux efter gymnasiet om du inte väljer naturvetenskap, det är den enda linjen med behörighet till veterinärutbildningen (som endast finns i Uppsala eller Köpenhamn). Vill du ha hästar med i plugget kan du välja naturvetenskap inriktning hippologi på polhem i Lund (det enda i hela landet), och då saknar du bara fysik 2 och matte 4 som du kan välja till som extra kurser i tvåan och trean, men räkna med mycket plugg i så fall! Kom ihåg att veterinärutbildningen är eftertraktad och endast dom med toppbetyg eller högt på högskoleprovet kommer in. Jag går naturlinjen på polhem och satsar också på veterinär, precis börjat första året och är redan mycket! Men är man målmedveten och vet vad man vill så fixar både du och jag det :)

JoannaLi
2015-08-20 20:49
#2

Det finns också NV-rid på Ingelstadsgymnasiet :) Jag har dock inte särskilt stor koll på den inriktningen, går själv NV-hund, men tycker än så länge otroligt mycket om skolan, och kan tänka mig att den kommer att fortsätta vara bra :D 

Då vet jag inte om du direkt är behlrig till veterinärutbildning, men du har i alla fall NV-grund, och sen kanske du måste lägga till lite, men det tror jag inte ska vara sp svårt att lösa :)

Andreag00
2015-08-21 07:29
#3

Okej tack😊

Wille, Puffe, Doris 

Miiwijoy
2015-08-21 12:29
#4

Annars kan du välja samma linje som jag har valt natur-hippologi nere i skåne. Då har du en hel dag i veckan ute på flyinge och resten av veckan läser du natur i lund. Du har då möjlighet att både läsa vidare till läkare, veterinär, civil ingenjör osv. samt att man kan fortsättq plugga häst på flyinge, unghäst utbildare, hippolog, beridare m.m. + att du tar hästskötar examen. 😉

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

BettaSplendens
2015-08-21 14:52
#5

#4 Var den jag snackade om! Går själv inte den, tog vanlig natur på polhem :) Men man saknar matte 4 och fysik 2, som behövs för att söka in till veterinär

"Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A13:
• Biologi 2
• Fysik 2
• Kemi 2
• Matematik 4" ( från http://www.slu.se/veterinar )

Bara så du är beredd att du måste välja till dom kurserna, annars läser du bara det efter gymnasiet :)

Miiwijoy
2015-08-22 14:57
#6

#5 Ja det stämmer ;-) Jag kommer läsa till Fysik 2 samt Matte 4 i 3:an.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: