Annons:
Etikettövrigt
Läst 1312 ggr
Jasmiiine
2015-08-19 12:59

Irländsk VS Holländsk

Hejsan! 

Om ni fick välja mellan att köpa en Irländsk import eller holländsk import, vad skulle ni ha valt och varför? 

För och nackdelar med dom båda importerna tack.

Annons:
Nian97
2015-08-19 19:16
#1

Alltså det är mycket bluff och båg med båda (Skador som döljs, ålder som "fixas till" och papper som i allmänhet inte stämmer). Och det beror ju mycket på vad du vill använda den till också.  Men lite snabba +/- som jag kommer på såhär spontant.
Kan tillägga att jag själv har en häst som är förmodad Irish Draught, utan papper.

Holländare:
+ Ofta mer avlade "för sporten" så att säga.
+ Har bra gångarter, och bra scope i hoppning.

- Hamnar allt som allra oftast hos svenska hästhandlare/försäljningsstall för att de har någon form av skada som gjorde att de inte kunde fortsätta tävla i Holland.
- Inte alls vana vid naturen, och gör sig illa så fort man sätter ut dem i minsta hage.
- Extremt nerviga.
- Ofta väldigt instabilt psykiska överlag.

Irländare:
+ Mycket mer robusta än holländare.
+ Ofta väldigt stabila i psyket.
+ Går fram överallt utan att tveka.
+ Bra allroundhästar, men är inte avlade "för sporten" på samma sätt.

- Väldigt lättfödda…
- Även om de kanske inte är så många centimeter i mankhöjd upplevs de ofta väldigt "stora" och nästan lite "tunga" i ridningen. Min är 162 cm i mkh, och han är väl egentligen mer lämplig för en större man på 185 cm+, än för mig som är 162 cm…
- Oftast skimlar. Inte jättekul på hösten ;)

Har ovan utgått från egna erfarenheter, av hästar som jag träffat IRL. Har dock ändå försökt vara så absolut objektiv som jag bara kan!

Jasmiiine
2015-08-20 23:00
#2

Tack för svaret #1 Någon mer som kan tillägga något?? Måste finnas några fler som har holländare eller irländare 😉

Chestnut
2015-08-20 23:08
#3

Instämmer med #1. Har en irländare som enligt papprena fyller 20 i år, enligt veterinären som kollat tänderna osv får man plussa på några år. Men mer psykiskt stabil och hoppglad häst finns nog inte. Dessutom är irländarna generellt mer vana vid vår svenska häst"livsstil" med hagar, rida i skog och mark osv än holländarna. För mig är valet enkelt, ska jag importera en häst från någon av de två länderna blir det utan tvekan en irländare.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: