Annons:
Etiketthoppning
Läst 4631 ggr
miraakerlind
8/17/15, 9:45 AM

damasker till hoppning?

hejsan! 🙂

jag ska om 1 år hyra en häst som heter Beny.
eftersom jag hyr honom helår (minus sommarn) så tänkte jag
köpa lite saker till honom👍 . Jag funderar på att köpa ett
par damasker i brunt med vitt ludd (se bilden)

damasker, stl S

Det jag undrade var om man kan hoppa
 med damasker. Jag vet att det är dressyr skydd men jag undrade bara om det typ är dåligt för hästen att hoppa med damasker🙂. Även om man inte kan hoppa med dom så kommer jag köpa dom iallafall, jag ville bara veta innan jag hoppar med dom liksom.

tacksam för svar😃

Annons:
axa
8/17/15, 2:06 PM
#1

Man ska helst undvika damasker i hoppning och hellre använda sig av senskydd. Här kan du läsa lite om olika benskydd.

Lena90
8/19/15, 11:38 AM
#2

Jag fick tipset av min tränare till min unghäst att använda damasker i hoppningen för att senskydden inte skyddar fram på benet mot slag och damasker skyddar hela benet. I artikeln så tror jag att det som står som strykkappor ofta benämns damasker för vissa, till skillnad från dressyrskydden (som också ibland kallas damasker) som går de nedanför kotan. Gör det de så tror jag att man inte ska hoppa med dem. De skydden på bilden går inte nedanför kotorna och är väldigt lika så kallade strykkappor så de kan man visst hoppa med. Har sett många hoppa med sådana skydd. Så jag tror det handlar mycket om vad vissa kallar saker som kanske benämns helt olika för andra 🙂

Carpe diem!

Rafflan
8/19/15, 9:21 PM
#3

Anledningen att man ska ha senskydd när man hoppa är för att om hästen river med bakbenen så skyddar man senorna, hellre en smäll fram på benen än en smäll på dem känsliga senorna…

Lena90
8/20/15, 9:25 AM
#4

Jag kan tycka att smällar fram är också illa som bak på senorna. Kan lätt bli överben vid en smäll. Strykkappor/damasker skyddar mot smällar både fram och bak på senorna.

Carpe diem!

Rafflan
8/20/15, 12:21 PM
#5

#4 damasker är i neopren vilket är väldigt mjukt, men om du tror att det skyddar senorna emot en bom på 10-12 kg så får det stå för dig.
Jag tar hellre ett överben än en senskada, men det är jag det :)

Lena90
8/20/15, 9:48 PM
#6

#5 Och jag följer rådet min tränare gav mig, som själv har stor erfarenhet med unghästar. Men svaret på TS fråga är att man kan hoppa med damasker. Sen får var och en välja vad man tycker passa bäst till sin häst. Damasker/strykkappor eller senskydd 🙂

Carpe diem!

Annons:
Upp till toppen
Annons: