Annons:
Etikettridtravare
Läst 5381 ggr
zemlathebunny
8/15/15, 2:59 PM

Favorithäst som ska slaktas. hjälp!!

Hej jag rider ett 9 årigt varmblodssto som tidigare var en travhäst, det är min bästa kompis familj som äger hästen men jag sköter henne mest tror jag. Jag är iaf den enda som rider henne. Min bästa kompis rider sitt kallblodssto som är travhäst. Men nu är det så att nästa vinter ( alltså inte vintern som kommer ) så har dom bestämt att hon ska slaktas. Dom har som en lada och i den ladan kan man öppna en dörr och där inne är stallet, och där har dom 3 boxar och sen har dom en box i ladan. Dom vill inte ha någon häst inne i ladan för den blir lite ensam osv osv. Men jag vet bara inte vad jag ska göra för jag älskar verkligen den hästen. Utan henne är jag en ledsen människa. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort? Hon betyder allt för mig ❤ förlåt för rörig text.

Annons:
Endezeichen
8/15/15, 3:05 PM
#1

Kanske de kan sälja hästen istället om hon är frisk och pigg? 9år är ju bara ungefär hälften av livet, vet hästar som blivit 20år…

Tjeja
8/15/15, 3:23 PM
#2

Kanske din familj kan få köpa hästen för slaktpris i så fall och kan hyra stallplats hos dem så hästen får bli din istället?

❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

zemlathebunny
8/15/15, 3:36 PM
#3

Hon är till salu men ingen kommer nog köpa henne men jag funderar på att sluta ta ridlektioner och betala dom dom pengarna. Och hjälpa med att betala allt och göra allt som om hon vore min. Dom behöver inte ens kolla på henne. Vad tror ni?

The Fame
8/15/15, 3:38 PM
#4

Om hon är frisk verkar det ju konstigt att slakta henne, varför inte sälja isåfall?

zemlathebunny
8/15/15, 3:54 PM
#5

För att dom inte vill ha henne för att dom tycker inte hon ska stå där ute utanför stallet i en box och hon kan inte tävla längre. Men jag tycker att har hästen sprungit in 300 000 så kan man bjuda tillbaks. Men det är mest på vintern dom har problem för på sommaren så går hon på bete. Har ni något tips om vars hon kan stå på vintern. Vi har ett litet utrymme i stallet som lätt skulle kunna bli en spilta. Om hon stod i den på nätterna och går i hage på dan borde det väll inte vara något problem? Eller vad tycker ni?

zemlathebunny
8/15/15, 3:55 PM
#6

Och hon är till salu men ingen har köpt henne.

Annons:
BettaSplendens
8/15/15, 3:56 PM
#7

Det är olagligt att bygga nya spiltor. Verkar hästen må dåligt av att bo ensam i ladan?

zemlathebunny
8/15/15, 4:01 PM
#8

Nej det tycker jag inte. Vi är så mycket med henne och hon går ju i hage med dom andra hela dagen plus att hon kan ju höra dom hela tiden. Oj visste inte att det var olagligt. Men skulle man kunna hyra boxplats på vintern och på sommaren ha henne i beteshage och ibland i ladan.

iMois04
8/15/15, 4:05 PM
#9

TS, förlåt för kapning, men varför är det olagligt att bygga nya spilor?

Bara lite nyfiken

zemlathebunny
8/15/15, 4:19 PM
#10

Jag undrar det också!

Gronstedt
8/15/15, 4:22 PM
#11

#9, 10: För att hästar inte ska behöva stå uppbundna.

iMois04
8/15/15, 4:43 PM
#12

Okej

Tiktak697
8/15/15, 5:10 PM
#13

Tycker du borde ta hästen gratis om du har möjlighet och stalla upp henne någonstans med bra sällskap och rodmöjligheter så kommer ni få det toppen fint kah skulle nog aldrig vilja stå hoss dessa människorn

Mvh Tiktak

Annons:
BettaSplendens
8/15/15, 5:29 PM
#14

#9,10   Här står det om det: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html Här står det om det.

Du kanske kan ha henne som foderhäst? Antingen stå kvar eller flytta till ett annat stall.

[exo]
8/15/15, 5:36 PM
#15

Du får ju prata med ägaren. Dom kanske har skäl att avliva henne.
Är hon frisk? Fråga varför dom tänkt ta bort.

zemlathebunny
8/15/15, 5:37 PM
#16

Hon är frisk iaf

Tjeja
8/15/15, 6:48 PM
#17

Exo #15 … ägarna vill bli av med hästen men ingen vill köpa henne.. därför vill dem avliva hellre än ha den kvar.

#16 har du pratat med dina föräldrar om hästen? Kanske dem skulle kunna hjälpa till på något vis om du pratar med dem och förklarar situationen? De kanske kan prata med ägarna om att få till någon bra deal för din del rent ut av… Eller?

Vore ju jättetråkigt om dem skulle avliva hästen bara för att den inte tjänar in pengar längre, grymt inhumant resonemang! grrr!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

zemlathebunny
8/15/15, 7:39 PM
#18

Jag vet men tror ni det skulle funka ifall jag sluta ta ridlektioner och betala dom pengarna till hästen alltså typ 2 3 tusen. Och sen ifall dom verkligen inte vill ha henne där så hyr jag boxplats någon annanstans

zemlathebunny
8/15/15, 7:44 PM
#19

Dom har tre boxar innuti stallet och en utanför medans dom hade stallet fyllt så köpte dom en ny så Optipus fick flytta ut. Jag tycker man ska ha hästarna man har tills dom dör och sen köpa nya inte köpa nya om man vet att man inte kan ha fler.

iMois04
8/15/15, 7:45 PM
#20

Ja, det tror jag, om du tror att du verkligen klarar av det varje dag och att du får för dina föräldrar så tror jag det!<3

Stor kram, hoppas hon blir din!

Annons:
VildaVittra
8/15/15, 8:02 PM
#21

#19Jag tycker man ska ha hästarna man har tills dom dör och sen köpa nya inte köpa nya om man vet att man inte kan ha fler."

Fast det är ju inte alltid schysst mot hästen. Jag håller inte på med hästar, utan draghundar och när min gammeltik blev för gammal för att vara med och dra, så omplacerade jag henne som sällskapshund, för hon blev så galet ledsen av att vara kvar ensam hemma när jag stack ut med dom andra hundarna. Jag vet att hästar också vill vara med sin flock och då är det ju inte okej att den får stå kvar i hagen. Och hundar är mycket lättare att omplacera än en häst, så jag kan mycket väl förstå ägarna. 

Jag vet inte hur gammal du är, men skaffa dig ett jobb, hur litet det än är, för djur kostar mycket mera än bara inköpet. Helt plötsligt kan jordbruksverket ändra boxmått och då får man bygga om/nytt, du som ägare kan också hållas ansvarig för de skador ditt djur orsakar och sedan kostar det att ta hand om gödslet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zemlathebunny
8/15/15, 8:14 PM
#22

Jag är 13 år men jag tror jag klarar av det för det är på vinterhalvåret som jag ska ha henne och på sommaren går hon i beteshage hos dom.😊 men jag tänkte att jag är ansvarig för typ hö kraftfoder olika sprayer och hovfett och allt de och dom betalar boxplats och veterinärkostnader och sånt. Hoppas det funkar! Jag har ridit i tre år. Haft stall hemma med hästar i tre år före de och fått hoppa upp massa grupper på ridskolan.

VildaVittra
8/15/15, 8:24 PM
#23

#22 Fast det är ju det där andra som verkligen kostar pengar, sätt dig och läs på om veterinärvårdsförsäkringar så du vet vad det kostar.
ta inte detta fel, utan jag vill bara att du vet vad du ger dig in på, så hästen inte behöver bli lidande för att du inte har råd.

Som 13-åring är det svårt att få jobb, men sätt upp lappar om att du utför saker som fruktplockning, gräsklippning, snöskottning, städning, fönsterputs, barnvakt osv i ditt område och spara varenda krona på ett konto som du döper till häst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zemlathebunny
8/15/15, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Men om jag har henne som foderhäst och betalar hö spån kraftfoder och täcken och sånt så står dom för veterinärkostnader. Jag måste bara rädda den här hästen. Hon betyder allt för mig verkligen. Vet inte vad jag ska göra ifall dom inte går med på någonting av det här. Vet att folk kommer säga att då måste du bara acceptera det som det är men känns inte som att jag kan göra de faktiskt. Hon har en lång tid kvar att leva och tycker inte att hon ska leva bara halva livet. Igentligen har min familj kanske inte den bästa ekonomin men om ridlektionskostnaderna går till hon och om jag på nåt sett jobbar för henne typ sommarjobb och sånt. Jag bara måste rädda henne. En häst har aldrig betytt så mycket för mig som henne.

zemlathebunny
8/15/15, 8:39 PM
#25

Jag rider henne bettlöst för att jag verkligen litar på henne till 100 procent

iMois04
8/15/15, 8:43 PM
#26

Men fråga dina föräldrar att prata med ägaren om hur du känner, jag är nästan 200 %  Att dom kommer förstå dig.

VildaVittra
8/15/15, 8:47 PM
#27

#24 En fodervärd betalar väl ändå för veterinär och stallplats? Det är ju inte som att hästägaren ska bekosta någon annans hobby. 

Fundera på om du kan få in pengar på annat sätt. Kan en medryttare kanske vara intresserad? Bor du utanför planlagt område och har utrymme, så kan du kanske ordna stall hemma och hyra ut en plats till en annan häst?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
djurkillen
8/15/15, 9:02 PM
#28

Vad är det som är så farligt med att slakta en häst? Så länge köttet tas om hand så är det ju inte värre än att slakta en ko. På tex Island så föds hästar upp till slakt.

Att bara avliva och begrava/kremera tycker jag är respektlöst, mycket bättre att ta tillvara på köttet! Hästkött är väldigt gott, absolut inget fel på det.

Inget hat mot mig nu då, säger bara vad jag tänker.

BettaSplendens
8/15/15, 9:05 PM
#29

#28 Enligt mig lite konstigt att slakta en frisk, ridbar häst som är älskad av någon.

VildaVittra
8/15/15, 9:08 PM
#30

#29 Kossor, höns, grisar, kaniner osv är också älskade, att tro något annat är bara fördomar mot en hel yrkesgrupp, jag blir ledsen när mina djur dör/slaktas. 

Men nu kan väl tråden få handla om hur TS ska kunna bli hästägare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

djurkillen
8/15/15, 9:12 PM
#31

Hm, jag älskar mina djur, men jag slaktar ändå djuren som inte går att sälja eller som jag inte ska använda till avel. Nu har jag dock inte häst på gården pga platsbrist, men hjälper grannen med sina ibland. Tycker inte det är någon skillnad på kor, grisar, får, getter, höns, hästar osv.

Speciellt handjur blir det mycket över, då alla uppfödare får handjur! Och alla kan inte behållas, och inte säljas heller. Då är det väl ändå bättre att slakta de?

BettaSplendens
8/15/15, 9:18 PM
#32

#30 Sa jag att andra djur inte är älskade? Men JAG skulle aldrig slakta ett djur som jag älskade (om djuret inte behövde avlivas ändå), häst eller gris kvittar. Jag är förresten mot köttproduktionen, och äter inte kött men jag respekterar de som gör det.

Undrar varför du slaktar djur om du nu blir ledsen? Jag tror att om man älskar ett djur innerst inne vill man inte döda det, om det inte är för djurets bästa. Det utesluter dock inte att köttbönder älskar sina djur, men kanske inte på samma sätt? (kanske ta i PM i stället, är nyfiken :) )

VildaVittra
8/15/15, 9:23 PM
#33

#32 Läs din egen mening och se vad du syftade på, dvs att det var just det att djuret var älskat som gjorde att du tyckte det var fel att slakta det. För hästar föds ju även upp som slaktdjur.

Jo, vi älskar våra djur på samma sätt, man har liksom inte en 18 timmars arbetsdag med minimilön för att man inte tycker om sina djur. Och bryr man sig om miljön det minsta samt Sveriges förmåga att föda sin befolkning, så stödjer man den inhemska produktionen. 

Men jag ber dig IGEN att respektera TS.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BettaSplendens
8/15/15, 9:32 PM
#34

#33 Jag är glad att det finns sådana som du då, som älskar dina djur och bryr sig om dom till skillnad från vissa köttfarmer. Japp, jag tycker det är fel att avliva just den hästen. Skulle jag vara ägaren skulle det kännas ganska konstigt att ta bort hästen även fast jag visste att den betydde allt för en liten flicka.

Tack och hej för mig

Lycka till TS! :)

Annons:
zemlathebunny
8/15/15, 10:56 PM
#35

Vill bara tillägga att jag skulle söka sommarjobb på nåt sett så jag sparar pengar till vintern

VildaVittra
8/15/15, 10:59 PM
#36

#35 Du behöver mer än så, just därför tipsade jag om att annonsera efter hushållstjänster. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
8/15/15, 11:15 PM
#37

#36…och  TS, du är bara 13 år… hon får egentligen inte arbeta än…enligt lag skulle det klassas som barnarbete. Därmed kan du inte få något  riktigt sommarjobb i laglig bemärkelse innan du är 15.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
8/15/15, 11:20 PM
#38

#37 Hobbyverksamhet får man pyssla med i den åldern, man får däremot inte bli anställd, utan hushållstjänster skulle ses som "eget företagande". 

Sedan får man sommarjobba som 13 åring: 
http://www.sommarjobb.se/lagar_regler/sommarjobb-regler-raettigheter-och-tips-foer-dig-mellan-1315-aar_16

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anniebolmgren
8/16/15, 12:31 AM
#39

Hej! Jag känner så här.. Det är säkert en underbar häst och ni är säkert ett underbart team. Att avliva den vore mycket oklokt, och på ägarna låter det lita konstigt, att ingen vill ha en frisk 9-åring som kan användas som ridhäst? Hm… Jag tycker att du ska ta ett rejält snack om att köpa denna häst. Men du är alldeles för ung för att sköta den själv. Dina föräldrar måste stå för de dyraste kostnaderna och titta in i stallet ibland, för föräldrarna måste också engagera sig och se till att allt står bra till hur ordentlig barnet än är. Så prata med dom, och om du haft egna hästar måste dina föräldrar kunna häst? Är dom inte med på ditt förslag? Kram

Tiktak697
8/16/15, 8:40 AM
#40

Som ovanstående nämt Du måste tabletts med sina föräldrar när Jag var 15 år hade jag sommar jobb hästen kostade 9000kr i månaden jag betalar idag den själv och jobbar fulltid . Men du är endastb13 och måste fånstöd och hjälp Dunklare inte allt själv . Och dessa människor värlarnintr vara ett alternativ atr ha hösten hoss de kommer i slutändan utnyttja dig ochbger du betalar den. Ställning på ett stall med mycket sällskap bra rodmöjligheter kompisar till dig och hästen och ut och träna och ha kul . Och på de flesta stall finns bete .

Mvh Tiktak

[134643]
8/16/15, 9:04 AM
#41

Alltså jag förstår verkligen inte varför de inte kan sälja hästen? Vi fick precis sålt en 22-åring som haft en ordentlig sjukdomshistoria, så att sälja en helt frisk 9-åring känns inte som om det borde vara omöjligt? Sen känner jag ju även att hästen kanske faktiskt mår dåligt av att stå skiljd från de andra hästarna och att ägarna märker av detta, så skulle du köpa hästen hade jag flyttat den till ett annat stall om jag vore du. Andra stall har också bete, så du behöver inte åka tillbaks med hästen på sommaren. Dock så får du komma ihåg att hästen även behöver kollas över på sommaren, så det är intevbara att släppa den på bete och komma tillbaks till hösten. Sen är det dyyyrt att ha häst, och du kommer inte själv kunna betala allt. Priset för dina ridlektioner kommer inte alltid räcka det heller så dina föräldrar måste ha råd med det. Du måste även ha tid att vara ut till hästen 7 dagar i veckan, om du inte har en medryttare, och det ska klaffa med skolan osv. Du kan heller inte bara åka bort någonstans utan att noga planera i förväg och hitta någon som kan ta hand om hästen. Med det sagt så hoppas jag innerligen att hästen får det bra, men det är otroligt viktigt att du tänker över ifall den faktiskt har det bäst hos dig. Visst är det tragiskt att döda en fullt frisk häst, men en död häst lider inte, hur okänsligt det än låter. Kan du ge hästen ett bra hem? Har du råd, tid och kunskapen för att sköta om den på bästa sätt? Är svaret ja, så gör allt i din makt för att få hästen. Lycka till!

Annons:
[linneaoperett]
8/16/15, 9:04 AM
#42

Ibland måste man tänka på hästens bästa framför sitt eget! Om familjen inte får sålt hästen och inte har möjlighet att ha kvar den så finns det ju inte inget alternativ, man kan absolut inte behålla hästen bara för att man själv vill, man måste tänka på hästens eget bästa! Jag tycker att du ska ta med dina vårdnadshavare och prata med dom, om följande: -Har vi råd? För det är ju bara inte hästen som kostar, det är ju stallplats, foder, hö, utrustning till både sig och hästen och sen får inte hästen stå själv, det är lag på att hästen måste ha sällskap, så där kostar det ju en häst till, inklusive foder och allt sådant till den också. Sen så måste hästen skos, det måste komma en hovslagare och sko hästen var 6-8 vecka, hästen kan behövas vaccineras i början 1 gång i månaden i tre månader, sedan blir det 1 gång om år. Hästen ska avmaskas helst två gånger om år, vid släpp vid sommar bete och vid insläpp av betet. Hästens tänder ska också kollas helst en gång om år och hästen kan behöva en försäkring. -Har vi tid? Har ni tid att sköta en (två) hästar? Rida, mocka, fodra, in och utsläpp ur hage. Sen på vinter är det ju nästan mer jobb än på sommaren, på sommaren sköter hästen sig nästan själv men på vinter så måste hästen utfodras flera gånger om dagen, det måste bytas vatten ofta för att det inte så frysa, hästen kan behöva täcken, som ska på och av osv. Sen att hinna med skolan också. Det är mycket som måste passa in för att ha tid och råd med en häst! Men jag önskar dig lycka till! :) Efter att ni har kommit överens om det mesta så tucker jag att ni ska fara och träffa familjen där hästen står, och så får ni klarhet i varför hästen ska slaktas, om det inte är något fel på hästen kan ni försöka komma överens om ett pris om ni är den nya hästägaren dom letar efter!

Sarah
8/16/15, 11:06 AM
#43

Du kan spara 2-3000 för att köpa henne, men sen då? En häst kostar i princip så mycket i månaden, i ett billigt stall. Du behöver dina föräldrar med på banan om du ska bli med häst. Lycka till!

zemlathebunny
8/16/15, 11:06 AM
#44

Hon säljes som avelssto och den säsongen är ju över. Men jag tror inte att hennes bästa är att dö efter halva livet och jag tänker rädda henne. Men mina föräldrar vet inte ett dugg om hästar. Vi hade stall men hästarna i stallet hyrde stall där. Men jag var i stallet varje dag då och gjorde allt där. Vissa behövde knappt fara till stallet. Och ägarna till den här hästen är inte direkt dåliga människor. Det är inte det jag menar. Jag tycker jättebra om dom. Men jag vill verkligen ha den här hästen levande och dom drar ut på tiden att slakta henne bara för att jag sköter henne. Men jag har pratat med min bästis ( deras dotter som är i samma ålder ungefär) och vi ska göra allt!

Tjeja
8/16/15, 1:54 PM
#45

Håller alla tummar och tår för att ni får gehör från era föräldrar och får behålla hästen! Lycka till!  ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gronstedt
8/16/15, 2:45 PM
#46

TS, du kan inte vänta dig att ägarna ska ta på sig kostnader och ansvar för en häst de inte vill ha, bara för att du vill ha den som din utan att betala vad det verkligen kostar. Du måste hitta ett sätt att själv ta över alla kostnader för den, inte bara några tusenlappar för grovfodret. Att du talar om "sprayer" och "hovfett" som om det var viktigt i sammanhanget ger intryck av att du inte riktigt är insatt i vad det innebär och kostar att ha häst. 

Läs på så mycket du kan om vad som krävs och vad det kostar att ha häst, det finns många trådar här på sidan bland annat. Du måste ha din egen familj med på eventuellt hästägarskap, eftersom det blir dina vårdnadshavare som juridiskt blir ansvariga.

Varför försöker de sälja henne som avelssto? Har hon så bra stam eller är hon inte ridbar egentligen? Det är nog lättare att sälja en travare som ridhäst än till avel, om den inte presterat rejält bra i tävling. Sätt dig ordentligt in i just den här hästens förutsättningar. Kanske kan du hjälpa till att utbilda den så att den blir lättare att sälja?

Rafflan
8/16/15, 4:21 PM
#47

Prata med dina föräldrar, vill ägaren bara bli av med hästen kanske ni kan få ta hästen på foder så slipper ni köpekostnaden.

Sedan kostar det 2,000-3,000/månad att ha häst. Så du måste prata med dina föräldrar att dem har möjlighet att betala dem pengarna.

Sedan är frågan: är dina föräldrar hästvana? annars behöver ni stå i ett stall där ni kan få hjälp av någon hästkunnig, som nybliven hästägare kan det bli många frågor och då är det bra att ha någon att fråga.

ex på billig kostnad för häst
2.000/månad för stallhyra + strö + hö
600/månad för hovslagare (skos var 8:onde vecka för 1200 kr, dyrare på vintern med sulor och broddar)
250/månad för försäkring
=2.850 kr/månad, sedan tillkommer mineraler och kraftfoder…

Sommaren
1000/månad i kallhyra för betet
600/månad för hovslagare (skos var 8:onde vecka för 1200 kr)
250/månad för försäkring
= 1850 kr/månad

Så även om du slutar ta ridlektioner måste du prata med dina föräldrar om dem har möjlighet att ha häst, då dem måste betala 2,000-3,000/månad…

zemlathebunny
8/16/15, 8:14 PM
#48

1. Dom vill ha kvar henne men dom vill inte ha hästarna där ute på vintern hela tiden. Dom bryr sig ju om hästen. Så dom skulle betala lite bara vi hjälpte till. 2. Jag är väldigt insatt. Jag är med varje dag och gör allt som dom igentligen ska göra med henne för jag vill sköta om henne så jag vet exakt. 3.Vi vet väldigt bra och dom skulle hjälpa till. Min bästis alltså deras dotter har haft häst i hela hennes liv. 4. Hon har väääldiigt bra stamtavla och slog 2 årigt snabbhetsrekord i danmark. Fick ett väldigt fint föl förra somnaren. Dom säljer som avelssto för att hon har bra stam och att hon inte kan tävla mer pga en skada. Hon är inte direkt en ridhäst som skulle kunna tävla. Så det enda man kan göra är att rida i skogen. Så tror inte att hon skulle bli såld som ridhäst. 5. Det är lite sent och hon skulle inte funka som en vanlig ridhäst.

Annons:
Rafflan
8/17/15, 4:03 AM
#49

#48 men om dem är beredda att betala endel av hennes månads kostnad fråga hur mycket och fråga sen dina föräldrar om ni har råd att betala resten?

[134643]
8/17/15, 10:57 AM
#50

#48 Men om de vill ha kvar hästen, och skulle betala för den, vart ska den då stå? De har ju alltså inte plats för den i stallet?

Rafflan
8/17/15, 2:23 PM
#51

#50 stallplats besöker och bokar man väl oftast efter man bestämt sig för att ta hästen? så nu kan TS omöjligt veta vart hon ska ha den eftersom hon troligen inte bokat någon stallplats ännu…

[exo]
8/17/15, 8:42 PM
#52

I inlägg #16 svarar du mig att hon är frisk. Men nu i #48 skriver du att hon har en skada?

zemlathebunny
8/17/15, 9:21 PM
#53

Men hon har ingen sjukdom. Hon har bara ont i lederna och problem med tungan. #52

[exo]
8/17/15, 9:31 PM
#54

Men om hästen har ont i lederna kan det vara ett skäl att avliva,
dom ska ju inte behöva gå och ha ont av  att leva.
Det är ju det som en hästägare är tvungen att ta ansvar för även om den inte är gammal. En död häst lider inte.

Men lider hon inte av det så kanske hon mycket väl mår bra av att fortsätta leva men du får räkna med att det kostar mycket med häst och ännu mer om den behöver veterinär pga värk. Så själva inköpspriset är inte nåt mot vad det kostar sedan varenda månad. Och man kan inte räkna med att ägaren vill behålla den för att någon annan är förtjust i den, det kostar alldeles för mycket för att bara vara snäll mot någon annan.

zemlathebunny
8/17/15, 10:23 PM
#55

Men hon får bara ont av att springa jättefort. Och det är inte bara för att vara snäll för det blir ett ganska stort problem ifall hon slaktas.

Annons:
Rafflan
8/17/15, 10:25 PM
#56

#55 vad blir det för problem om hon slaktas?

[exo]
8/17/15, 10:25 PM
#57

Ok. Vad är det som blir ett strt problem vid slakt?

zemlathebunny
8/17/15, 10:29 PM
#58

Att deras dotter har en häst som hon rider och hon får inte rida henne själv och då kommer inte jag vilja följa varje dag, inte ens varannan dag faktiskt för kommer bli jobbigt att hänga med. Och då kommer hon knappt ridas alls och jag och min bästis kommer tappa kontkten

Sarah
8/17/15, 10:41 PM
#59

Jag hänger inte med, först har de inte plats och vill sälja, sen vill de behålla, sen tror du att de ska betala stall på annan plats om du tar henne, sen måste du vara i stallet där du är nu för kompisens skull. Om platsen är problemet så blir du inte kvar i stallet oavsett, om pengar är deras problem, så varför skulle de betala ngt på henne? Helt ärligt, jag tror inte du förstår de stora kostnader som en häst innebär. Varför skulle de betala för en häst som någon annan använder? Du säger att dina föräldrar inte kan ngt om hästar, samt att ekonomin inte är den bästa. Att som 13 åring då skaffa häst, ser jag som en dröm som inte kan eller borde gå i uppfyllelse. Tyvärr :( Om nuvarande ägaren behåller för din skull, så vore ju det fantastiskt, men ägarskapet borde isf stanna hos dem.

zemlathebunny
8/17/15, 11:13 PM
#60

Alltså jag har varit lite otydlig men jag vet att jag skulle klara det med lite hjälp. Men det är det att helst vill vi få hennes föräldrar att förstå att hon betyder mycket sen ska vi betala dom lite pengar till vissa saker. T.e.x kraftfoder, en bit av höet och göra alla stallsysslor. Vi ska även göra en hästkassa och ta därifrån ifall det skulle behövas köpa nåt annat. Men om inte den planen fungerar så måste jag på nåt sett ta henne. Förlåt ifall jag är otydlig men har ni någon fråga om nåt skriv de.

[134643]
8/17/15, 11:13 PM
#61

#51, det är ju bara förvirrande alltihop. #59 skriver precis det jag menar med stallplatsen, så det får förklara vad jag menade haha. Jag undrade alltså inte specifikt vilket stall hästen skulle stå i. Jag är i alla fall lite förvirrad :p

Rafflan
8/17/15, 11:40 PM
#62

#60 klara med lite hjälp? hur mycket pengar har du/månad att lägga på hästen? då det kostar runt 2.000-3.000 kr/månad att ha häst.

Jag förstår att hästen betyder mycket för dig, men kan ägarna inte ha henne kvar kan dem inte tvingas ha henne kvar för att du gillar henne?

Annons:
[134643]
8/17/15, 11:59 PM
#63

#60 Men om ni ska hjälpa till med att betala kraftfoder, en del av höet och göra stallsysslor så står ju fortfarande hästen ensam, vilket alltså är problemet? Hur hjälper det då att din familj hjälper till att betala en del av summan? :)

zemlathebunny
8/18/15, 8:50 AM
#64

Men min kompis säger att hon tror att dom inte riktigt förstår nu hur mycket hon betyder men skulle jag erbjuda att sluta rida och allt så skulle dom förstå och ha kvar henne om vi hjälper till väldigt mycket vilket vi gör. Och det är inte bara för min skull utan även min kompis och hennes häst ( deras tävlingshäst) och sen har vi ett stall i närheten som hon kanske skulle kunna stå i.

[134643]
8/18/15, 9:00 AM
#65

#64, men de kan ju inte ha kvar henne, de vill ju inte att hon ska stå ensam?

zemlathebunny
8/18/15, 9:12 AM
#66

Men hon står ju som inte ensam för dom brukar ha dörren till stallet öppen så hon ser dom. Men dom vill helst inte ha någon häst därute. Men dom skulle kanske gå med på det iaf om dom visdte hur mycket hon betyder

Gronstedt
8/18/15, 9:56 AM
#67

#53: Är det verkligen djuretiskt försvarligt att rida en häst som har "problem med lederna" och får ont av att "springa jättefort"? Hur ofta hältkollar du henne på lina? En häst med kända ledproblem bör du kolla ofta. 

Innan du ens reflekterar på att köpa henne, börja med att gå igenom exakt vad hon har för problem och se till att få henne röntgad på klinik om det inte redan är gjort! 

För övrigt, varför skulle de bry sig om hur mycket hästen betyder för dig? Det är din ensak. Hur mycket du än gillar hästen kan du inte tro att någon utanför din familj ska lägga ut tiotusentals kronor om året för dig.

Tjeja
8/18/15, 11:04 AM
#68

#64 Har du pratat med dina föräldrar än hur du känner o att du är beredd att sluta rida för hästens skull? Vad säger dom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

zemlathebunny
8/18/15, 11:29 AM
#69

Jaa men jag har försökt att säga flera gånger nu att det inte bara är för min skull. Det är de att när hon springer SNABBT så trampar hon ner bakkotan i marken så det börjar blöda. Så det händer inget om man bara rider henne. Och dom har inga problem med att betala henne om vi hjälper till lite med kostnaderna och stallsysslor

Annons:
Gronstedt
8/18/15, 11:48 AM
#70

#69: "Det är de att när hon springer SNABBT så trampar hon ner bakkotan i marken så det börjar blöda." Så stort genomtramp är inte normalt. Jag förstår att ingen vill ha henne till avel, om hon har den typen av problem. Det verkar ju som om det kan finnas djuretiska skäl också bakom tankarna på avlivning.

Är hon röntgad och ultraljudskollad på klinik så att ni verkligen vet att hon inte har ligamentskador eller pålagringar? Och att det inte finns överrörlighet eller skador i andra leder? Annars förstår jag inte hur ni alls kan överväga att rida henne.

Sarah
8/18/15, 11:52 AM
#71

Jag är fortfarande förvirrad, i #0 så är du jätteledsen för att hon ska bort, sen hamnar du i försvarsställning och i #69 är det plötsligt inga problem längre. Med så veka kotor ska hon såklart inte avlas på och sån #70 säger låter det lite risky med ridning.

catosi
8/18/15, 12:29 PM
#72

Jag tycker de är ok att hon är avelsto om han har fin stamm tavla (varit bra själv) och ett extra plus att hon dått ett dint och snällt föl …..ni kanske vet mnk om ridhäatar men inte trav hästar de är en helt annan sak/sport

zemlathebunny
8/18/15, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Optipus föl 1 år

Gronstedt
8/18/15, 12:53 PM
#74

#72: Hästen har ju så veka kotor att den inte kan gå ett snabbjobb. Även inom travet vet man att man inte ska arbeta med och avla på hästar som är så dysfunktionella att de inte kan arbeta. Fin och snäll hjälper inte mot kronisk smärta från leder som inte fungerar.

#73: Och? En söt häst, men vad spelar det för roll?

Rafflan
8/18/15, 3:28 PM
#75

#69 "Och dom har inga problem med att betala henne om vi hjälper till lite med kostnaderna och stallsysslor"

Fråga exakt hur mycket/månad ni behöver betala då? och sedan när du fått den exakta siffran frågar du dina föräldrar om ni har råd. Problemet löst :)

catosi
8/18/15, 4:25 PM
#76

Gronstedt 1. Hästen har inte jätte veka kotor de är med fött 2. Hon trampar bara ner när hon springer jävligt snabbt snabbare en någon av era rid hästar/ponysar 3. När de har blivit avelsto är de avelston de snabbjobbar inte 4. Hennes skada ärvs inte till fölen 5. Hon kan arbeta hur mnk som hälst men inte hur fort som hälst 6. Hon har inte ont 7. Lederna fungerar 8. Hennes föl är nog dubbelt så klokt som eran häst /ponny

Annons:
Rafflan
8/18/15, 4:33 PM
#77

#76 Det är ingen skillnad på en ridhäst och en travhäst när det kommer till anatomi, dem har 4 ben, insidan på benen ser likadant ut med senor, muskler och blodkärl, skelett osv. En travhäst springer snabbt i traven och i samma hastighet galopperar en ridhäst. Ingen skillnad förutom att dem har olika gångarter.

Veka kotor är ärftligt och därför bör hästar med stora avvikelser på kotorna inte avlas på.

Men du svarade inte på min fråga:
Fråga exakt hur mycket/månad ni behöver betala då? och sedan när du fått den exakta siffran frågar du dina föräldrar om ni har råd. Problemet löst :)

Sarah
8/18/15, 4:38 PM
#78

Veka kotor är ärftligt. Vad har klokhet med ngt att göra?

Gronstedt
8/18/15, 4:39 PM
#79

#76: 1. Hästen har inte jätte veka kotor de är med fött
Menar du med att kotorna inte är veka bara för att det är medfött? Det är väl värre om det är medfött än om det är förvärvat? Om du menar att skadan är förvärvad, vad har du för skäl att tro att predispositionen inte är medfödd?

 2. Hon trampar bara ner när hon springer jävligt snabbt snabbare en någon av era rid hästar/ponysar 
Vad har det med något att göra? Hon trampar ju tydligen igenom när hon gör sitt jobb som travare? Och det är väl travaravel hon är tänkt för?

3. _När de har blivit avelsto är de avelston de snabbjobbar inte
_Vad spelar det för roll för avelsvärdet?

4. Hennes skada ärvs inte till fölen
Hur vet du det? 

5. Hon kan arbeta hur mnk som hälst men inte hur fort som hälst
Hur vet du det? 

  1. Hon har inte ont
    Hur vet du det? Hur ofta kollar du henne? Har du klinikundersökningsintyg på det?

  2. Lederna fungerar
    Hur vet du det? Hur ofta kollar du henne? Har du klinikundersökningsintyg på det?

8. Hennes föl är nog dubbelt så klokt som eran häst /ponny
På vilket sätt är det relevant?

Rafflan
8/18/15, 5:13 PM
#80

#79 men tanke på TS unga ålder tyckte jag din ton var onödigt hård!

Gronstedt
8/18/15, 5:21 PM
#81

#80: Hård ton? Att fråga vad någon har för skäl till sina påståenden? Det bör de flesta som är gamla nog att påstå saker kunna leva med att bli tillfrågade om. För övrigt är #79 inte ställt till TS.

Rafflan
8/18/15, 6:16 PM
#82

#80 ahah såg det nu, trodde det var TS, men hur kan catosi veta saker om TS häst?

zemlathebunny
8/18/15, 6:47 PM
#83

Det är den välkända bästisen

Annons:
Rafflan
8/18/15, 7:34 PM
#84

#83 okej, men jag säger igen, fråga exakt hur mycket/månad ni behöver betala då? och sedan när du fått den exakta siffran frågar du dina föräldrar om ni har råd. Problemet löst :)

[Biancalice]
8/18/15, 11:56 PM
#85

Denna dröm är tyvärr helt uppe i det blå. Man får räkna med att en häst kostar 30000 kr per år om den står någorlunda billigt. Sedan kan det bli mkt dyrare om det behövs veterinär, kanske plötsligt behöver specialskor eller annat. Sprayer o hovfett är en droppe i havet, även om ni bara ska betala en liten del av summan. Att rädda en häst för att man själv vill ha den är egoistiskt. I vissa fall kan det vara rätt mot hästen, i vissa fall fel. Jag tycker hela iden är snällt tänkt, men väldigt ogenomtänkt, omogen och inte en susning ekonomiskt sett. Dina föräldrar kan för lite om häst och du har inte ridit så länge själv heller. Dina skoltider kommer ändras mkt närmaste åren och det kan bli svårt att få tiden att räcka. Hästen är dessutom inte frisk. Skador och sjukdomar räknas båda som icke friskt. Däremot kan många hästar hålla för lättare ridning eller sällskap, men det är ju veterinärens och röntgens sak att avgöra. Tills dess hästen är komplett genomkollad skulle jag se ridning och annan tyngre motion som plågsamt och låta bli det.

Denna kommentar har tagits bort.
Rafflan
8/19/15, 11:48 AM
#87

#86 men hur mycket av kostnaderna vill du dina föräldrar att ni betalar?

Hästen kan ju inte stå själv utanför stallet/boxarna i ladan när dem andra står på box och det verkar vara en av orsakerna till att dina föräldrar inte vill ha henne kvar i vilket stallet så vart ska ni ha henne stå?

Gronstedt
8/19/15, 11:50 AM
#88

#86: Både ditt språk och dina hästkunskaper verkar lämna en del att önska. Jag hoppas dina föräldrar lyssnar på sunt förnuft och sakkunniga veterinärer, och inte på er båda, när de bestämmer vad som ska göras med hästen.

catosi
8/19/15, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Rafflan de vill att i ska betala runt 1000 kr i månaden som vi då arbetar för att få. Vi ska kanske dela på tvåboxar se de bli tre eller göra en spilta…om du/ni kollar noga på bilden ser man när hennes kota tar i marken (bak).

zemlathebunny
8/19/15, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Hon blir jätteglad när hon får ridas

Annons:
Gronstedt
8/19/15, 11:59 AM
#91

#90: Bevisar väldigt lite. Hästar kan vara rejält halta på alla fyra benen, eller ha andra smärtor, utan att sluta se "glada" ut.

Aleya
8/19/15, 12:11 PM
#92

Jag förstår om man vill rädda ett djur som man gillar. Men nu är det så att denna hästen kommer bli dyr då den har skador.

Tänk veterinär och mediciner.

Ibland måste man faktiskt inse att man kan inte rädda alla djur.

Och jag hoppas att föräldrarna inser det och inte låter två 13 åringar köpa en häst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

zemlathebunny
8/19/15, 1:09 PM
#93

Men ni säger alltså att hennes föräldrar sköter sina djur dåligt när dom låter oss rida henne? Jag tror dom vet vad dom gör. Och det är inte anledningen varför dom har tänkt slakta henne. Vi vet vad vi gör. Jag ville bara ha hjälp med hur jag ska lösa det och nu har vi den lösningen ( Tack rafflan) men ni tråkiga människor som tror ni vet allt om deras häst kan sluta kommentera och komma hit och se med egna ögon istället. Hennes föräldrar vet vad dom gör!

[exo]
8/19/15, 1:19 PM
#94

#86 Jag har anmält ditt inlägg nu. Man ber inte någon annan "ta sig i röven". Sen är det så här att ställer man frågor får man räkna med att få svar som man inte önskar ibland.

Aleya
8/19/15, 1:21 PM
#95

#93 det är så du ser det, jag kan inte se att någon sagt det.
Nu handlade det om att hästen har skador, så jag ser det inte som obefogat om hästen avlivats när det inte går att sälja.

Tråkiga människor? Jag hoppas snarare att ni två lär er något viktigt av detta. För ni vet knappast vad ni gör då ni tar hand om ett djur som förr eller senare kommer att bli sämre i lederna. Ja ja lycka till.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

zemlathebunny
8/19/15, 1:35 PM
#96

Aja men det är inte som ni tror med lederna. Vi gör inget som framkallar smärta eller vad man nu ska säga.

[Biancalice]
8/19/15, 2:43 PM
#97

Så synd om hästen som tas om hand av så okunniga barn, både ert språk och beskrivning om hur ni ska lösa eran dröm vittnar om att 13 åringar inte tänker tillräckligt på hästens bästa, för ni kommer i te kunna rädda den på egen hand. Föräldrarnas sätt att ta hand om hästen är det nog inget fel på, det har ingen påstått. Vi som svarar i tråden har aldrig kunnat tro något annat än den info ni själva har skrivit. #89 Nya spiltor får man inte göra.

Annons:
Gronstedt
8/19/15, 3:03 PM
#98

#93: Det är ingen som tror att de "vet allt" om hästen, det är därför vi ställer frågor som du/ni vägrar svar på. Det ger inget vidare kunnigt eller omtänksamt intryck. Du/ni skriver gång på gång att den har allvarliga skador och sjukdomar men i nästa inlägg är den helt frisk och hållbar, och det går inte ihop om man inte berättar vad man har för bevis för att det stämmer.

Varför svarar ni inte på frågorna om vad röntgen/ultraljud har visat och om hur ofta ni kollar hästen? Att ni inte svarar ger intrycket att ni inte vet svaren. Och utan svaren på de frågorna kan ingen ens börja svara på de frågor ni ställt, som rör hur ni skulle kunna lösa det för hästen ekonomiskt.

Rafflan
8/19/15, 9:13 PM
#99

Ni är för unga för att kunna jobba och tjäna pengar och om några år måste ni prioritera skolan och då har ni inte tid att jobba.

Men om TS föräldrar kan betala dem där 1.000 kr/månad så är ju problemet löst :)

Rafflan
8/19/15, 9:15 PM
#100

Till alla som är oroliga om hästen välmående, det låter som den som äger hästen kan något om hästar så tror in dem säljer hästen till två 13-åringar, och skulle hästen få ont och dem inte har råd med veterinär får man ju avliva hästen då istället för att avliva den nu innan den har ont.
(litar på att dem som äger hästen är så kunniga att dem har koll på hästens hälsa innan dem låter någon rida den)

Rafflan
8/19/15, 9:19 PM
#101

#98 jag tror inte två 13-åringar vet vad röntgen/ultraljudet visade och inte heller hur ofta och noggrant den är kollade, vad veterinären sa om hur ofta dem behöver kolla hästen.

Och två 13-åringar kan inte köpa en häst, antingen behåller ägaren hästen och TS familj hjälper till att betala eller så köper TS familj hästen och då har föräldrarna ansvaret för veterinär, mediciner, osv

[134643]
8/19/15, 10:09 PM
#102

#99 Problemet med vart hästen ska stå då? Att ha en häst ensam varje natt är kanske inte supersnällt. Visst, vi vet inte hur det det ut hos ts men eftersom hästens ägare inte vill att hästen ska stå ensam är det väl ändå ett problem som inte löses genom att de får in 1000 kronor extra i månaden? :)

zemlathebunny
8/19/15, 10:42 PM
#103

Vi får se hur det blir men vi ska försöka rädda henne

Tjeja
8/19/15, 11:05 PM
#104

Ursäkta ot här nu,

Men #97 Varför får man inte göra nya spiltor? (totalt okunnig)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Biancalice]
8/20/15, 12:20 AM
#105

#104 Man vill fasa bort spiltor där hästen står fastbunden till att mer använda box eller andra uppstallningssätt, därför får man bara använda befintliga spiltor. Däremot får man göra ätspiltor, spolspiltor mm, där hästen bara står kortare stunder, ungefär som i en stallgång för att göras i ordning eller dylikt.

"Nya regler för uppstallning i spilta gäller från 1 augusti 2010 enligt Djurskyddslagen. "En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per dygn.”  Vissa undantag från detta finns, du kan läsa mer om det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd /DFS 2007:6 om hästhållning. Om du är i färd med att bygga stall får du inte bygga stall med spiltor."

Man kan läsa mer om bestämmelser för spiltor och minimimått på www.jordbruksverket.se

zemlathebunny
8/20/15, 6:30 AM
#106

#97 tro inte att vi är okunniga för då är det du som är det. Vi kommer att rida den där hästen oavsett vad ni hittar på för dumheter. Hur kan ni veta så mycket om vår häst då? Och ni verkar inte fatta nånting heller för vi ska inte köpa hästen. Ägarskapet stannar hos hennes föräldrar. Men har nästan lust att göra det bara för att ni säger att vi inte klarar av det för det skulle vi!

[exo]
8/20/15, 7:09 AM
#107

#106 Ja det vi "vet" är ju det du själv berättat här i tråden inget annat,
och det är tillräckligt för att göra bedömmningen att den inte bör ridas.

zemlathebunny
8/20/15, 7:20 AM
#108

Den hästen har inga problem med att ridas. Förstå det nu! Hennes föräldrar skulle aldrig låta oss rida henne om det var farligt för henne.

axa
8/20/15, 7:55 AM
#109

Ni har nog inte allt  underfund än. Ni måste förstå ansvaret. Ditt inlägg i #106 (och ett flertal andra inlägg) visar på att ni inte är mogna för detta än. Skulle ni köpa loss hästen som du skulle vilja för att vi försöker prata vett med er gör att man tvivlar.

Ska bli intressant att se hur detta slutar.

zemlathebunny
8/20/15, 8:01 AM
#110

Men vi tänker inte köpa henne har jag sagt. Vi tänker bara hjälpa till med lite kostnader och göra alla stallsysslor som hör till att ha häst. Förutom att sko för det gör hennes pappa.

axa
8/20/15, 8:20 AM
#111

#110 Så det blir så nu? Den skall alltså inte slaktas?

Annons:
[Biancalice]
8/20/15, 8:37 AM
#112

#106 Hästen lär behöva någon som är mer vuxen än vad ni visar er vara i denna tråden i alla fall. Jag vet inget mer om hästen än vad ni själva skrivit, läs era egna inlägg. Dessutom kan vi alla i tråden mer om häst än vad du kan om du nu tänker fortsätta med att trycka ner folk i tråden!

zemlathebunny
8/20/15, 8:41 AM
#113

Vi håller på att försöka hitta så många lösningar som möjligt och det var därför den iden om att köpa henne kom upp. Men vi ska inte det om det inte behövs. Eller ja vi kommer ju aldrig köpa henne helt och hållet. Men @catosi säger att hennes föräldrar skulle gå med på våra andra planer om dom förstod hur mycket hon betyder. Men vi har inte berättat några planer än för hennes föräldrar utan vi måste komma på mer detaljer först

Gronstedt
8/20/15, 8:49 AM
#114

#101: Två 13-åringar som verkar tämligen läskunniga borde inte ha några problem att läsa innantill i veterinärintyget, om det finns ett sådant. Tyvärr är det många som tror att om hästen inte visar för ryttaren kännbar hälta rakt ut, så är det inga problem att rida den. Men hästar kan ha rejält ont utan att ryttaren märker det på rakt spår, i synnerhet om de är dubbelsidigt påverkade. Veterinärundersökningar är till för att man ska vara säker på att en häst med tidigare skador är smärtfri. En skribents påstående om vad någon annan vet om saken har inte ingen vidare tyngd i sammanhanget - i synnerhet om skribenten inte ens själv verkar ha tittat på hästen på böjt spår eller ens frågat ägaren om diagnos och behandling. Om man vill ge ett vederhäftigt intryck är det mycket bättre att skriva "enligt veterinärundersökning har hon inga pålagringar" än att skriva "hon har bara ont när hon springer jättefort".

#106: Vad du inte fattar är att ingen har sagt sig veta något om hästen, utan att folk har ställt frågor för att få underlag för att svara på dina frågor. Men du/ni ger inga svar och när du inte ens kan säga hur och hur ofta du hältkollar hästen du ska ansvara för, så ger du inte intryck av att kunna mycket om hästar. Du kanske är mycket kunnig, men du ger inte det intrycket. Det är därför folk ställer frågor.

Nåja, jag hoppas att djuretiken kommer att smälla högre än djur"kärleken" i besluten kring den här hästen. Den kanske får ett bra, behagligt och smärtfritt liv till en död av ålder om 20 år, och det vore ju utmärkt i så fall.

zemlathebunny
8/20/15, 10:28 AM
#115

Jag minns inte riktigt vad dom sa men jag tror drt var nåt med att hon nånting för kort i bakkotorna men som jag förstår det så har hon inte ont av det utan det är mer när hon väl trampar ner i marken så det börjar blöda då får hon ont. Dom har varit hos veterinären med henne för ett ganska bra tag sen. Och då var det väl de jag nyss berätta som dom fick veta. Sen har hon en gammal skada på vänster fram tror jag. Om man typ skulle börja hoppa med henne skulle hon få ont men annars inte. Felet på tungan ska dom kolla upp men igentligen är det ingen fara då jag rider bettlöst och hon äter precis som vanligt.

Aleya
8/20/15, 11:33 AM
#116

#113 dock kan man inte behålla en häst bara för att den betyder mycket för dig. Tyvärr.

Men visst, ge era förslag till dom. Men jag skulle inte sätta allt mitt hopp på att dom behåller hästen bara för att den betyder mycket för dig och för att du ska kunna fortsätta rida med din kompis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rafflan
8/20/15, 12:18 PM
#117

#114 intyg? när min häst fick inflammation i knät fick jag ett hemgångsråd från veterinären inget intyg (visserligen var det inte kronisk sjukdom men ändå) och det hemgångs rådet med infon ang hältan skulle inte ens min sambo kunna ta fram om han ville då bara jag vet vart jag har lagt det = en 13-åring har nog inte koll på vart mamma och pappa har veterinär papperna och ska nog inte heller vara där och rota så inget viktigt papper försvinner…

Och är hästen så allvarligt skadad får vi väl lita på att ägaren till hästen har så mycket kunskap att dem inte låter någon rida hästen då? alt låter hästen somna in om den t.o.m har så ont att den inte kan gå i hagen?

Och jag skulle heller aldrig lägga ansvaret på TS att regelbundet hältkolla hästen då  hon är för ung och har för lite erfarenhet för hälta så risken är att hon missar om hästen går lite orent och bara ser när hästen är riktigt halt, men om du tycker att en 13-åring som ridit i 3 år och aldrig ägt en häst innan är kapabel att bedöma rörelserna hos en häst med en gammal skada i ett ben får det stå för dig…

Gronstedt
8/20/15, 12:42 PM
#118

#115: Det låter ju bra så långt. Fråga dem gärna mer om det, ju mer detaljer du vet om "din" häst desto bättre. Be också att någon visar hur du gör för att kolla hästen på lina, då kan du göra det själv någon gång i månaden. Det är bra att kunna så att man tidigt kan se om det händer något, speciellt med en häst med gamla skador. Det där med tungan bör ni nog kolla snart, det kan gå långt innan hästen får svårt att äta.

#117:  Du går ganska långt i dina försök att hitta på saker som inte hänt att anklaga andra för."Lägga ansvar på"? Genom att fråga vad en person har gjort eller inte gjort? Det är knappast samma sak, eller hur? 

Ingen har heller uttalat sig om vad en "13-åring som ridit i 3 år och aldrig ägt en häst innan" kan eller inte kan - bara frågat om vad hen gjort och antytt vad hen behöver lära sig för att bli en bra hästägare. Det är lätt att lära sig att se även små hältor, det kräver bara lite övning och är inte omöjligt att lära sig när man är ung.

Jag ser ingen anledning att inte kommunicera med unga människor som om de var intelligenta, tänkande och villiga att lära sig, antingen de gör det genom att anamma eller förkasta vad andra säger och skriver. Om du tycker annorlunda får det stå för dig.

Annons:
Rafflan
8/20/15, 1:00 PM
#119

#118 ja men du frågade hur ofta TS kollade hälta på hästen, vilket jag tycker är orelevant för inte förens TS har lärt sig se små orenheter hos hästar bör hon tvingas ha ansvaret att kolla hälta. Det ansvaret bör ligga på någon med längre och mer kunskap.

Kommunikation är en sak, ge information är bra, men att lägga fulla ansvaret för att kolla att en häst är frisk på två 13-åringar är för mig fel. Och det är vad du gör när du tycker dem ska ansvara för att kolla veterinär papper, bedöma om hästen är okej att rida utifrån veterinär utlåtandet och sedan hältkolla hästen regelbundet. Allt sånt ansvar tycker jag ska ligga på en vuxen med erfarenhet inte på 2 ungdomar…
Dem kan lära sig ihop med en vuxen som visar och förklarar, men för hästens skull bör dem inte ha det ansvaret själva ännu…

Aleya
8/20/15, 1:07 PM
#120

#119 fast det är ju dessa två unga individer som vill ha kvar hästen(tydligen oavsett skador och dylikt som framkommit) och nej ansvaret borde inte vila på dessa två, men samtidigt kanske dom som är vuxna borde säga stopp för detta påhittet. Men det är mer att ts och hennes kompis vill leva i hoppet om att dom kan behålla hästen.

Ser det faktiskt inte som att någon krävt att dom ska kolla skador osv, men att dom ska INSE att hästen inte är i det bästa skicket och att det är mycket ansvar. Men detta verkar dessa individer inte heller vilja lyssna på.

Så ser jag på denna diskussionen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tiktak697
8/20/15, 2:35 PM
#121

Hoppas de löser sig

Mvh Tiktak

zemlathebunny
8/20/15, 2:59 PM
#122

Men jag frågar dom mer om de ikväll och sen skriver jag vad jag fått veta. Men säger dom som jag tror dom kommer säga så är det att hon inte har ont.

zemlathebunny
8/21/15, 5:21 PM
#123

Hon har inte ont. Vi red henne igår och det gick jättebra. Jag vet att ni kommer säga att hältan kanske inte syns men hon är inte halt

catosi
8/23/15, 10:11 AM
#124

men zemlathebunne hon har så i båda bak och ont i fram knäna (får ont om hon hoppar och lite i galopp)

Aleya
8/23/15, 10:21 AM
#125

Ursäkta… men ni två för alla riktigt förvirrade. Så hon har ont #124 ? Tror det är bättre att fråga dig om hästen när det är dina föräldrar som äger den. Bara ni två har olika bild på detta med om hästen har ont eller ej. Då har säkert föräldrarna en annan syn på detta med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: