Annons:
Etikettraser
Läst 1645 ggr
[Torpedtass]
2015-08-13 15:55

Köp av häst, funderingar.

Jag har ridit till och från i 17 år men trots det vet jag inte vad man skall kolla på när man väl kommer till stadiet om att köpa en egen häst. Har ni några förslag på hur man ska gå till väga då? Känner ingen som kan följa med om det väl blir aktuellt för hästköp.

Sen har jag oerhörda problem att välja ras. Jag vill ha en häst jag kan tävla med i hoppning men samtidigt också en häst som orkar bära lite vikt på ryggen, som jag kan använda i arbete tex plöja åker, köra vagn osv. Vill den ska vara mentalt stabil och ja helst renrasig.

Är inte främmande för att skaffa två hästar man jag måste ju börja med en först.

Raser jag varit inne på är:
Shire
Irish Cob
Nordsvensk

Dessa kan jag dock inte tävla med i hoppning precis, inte de smidigaste hästarna som finns om man säger så.

Har ni förslag på ras som kanske passar in på det jag söker?

Annons:
Ravynsfair
2015-08-13 15:58
#1

Första tanken, en rejäl fjording! En fjording fixar allt 😃
Finns exemplar på 150+ om du vill ha lite mer höjd!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Torpedtass]
2015-08-13 16:04
#2

#1 Hur mycket vikt klarar de att bära då? Jag har hört att de endast klarar uppåt 70 max 100kg. Jag väger över 100kg även om jag försöker få bort graviditetsvikten just nu och lär ha lyckats tills hästköp blir av men vill ändå ha en häst som orkar så att säga.

P4go
2015-08-13 18:41
#3

Har inget ang hästras men lite missar jag gjorde och fick betala dyrt för då hästen tyvärr var såpass trasig att hon fick tas bort :/

Var med vid besiktningen, åk gärna till klinik och gå igenom hela hästen. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

smellcaramell
2015-08-13 18:59
#4

Basjkir kanske är en passande häst? Rejäl ras som det finns ädlare exemplar av, hoppade 1.10 m med min f.d. medryttarhäst som är basjkir! Lättlärda och klocka är de också, varit med under inridningen av de två yngsta hästarna på gården och det har gått hur bra som helst, dock har dom en hel del vilja så man måste vara bestämd. :)

Sen tycker jag det är viktigt att få se hästen i dennes vanliga miljö, under ryttare om det går, se hur den nuvarande ägaren gör vardagliga grejer med hästen och liknande, då får man även  se om hästen har några olater (som att springa ut ur hagen för att käka gräs, svårtränsad, går iväg vid uppsittning o.s.v.) Sen gå igenom hästen helt så att den inte är skadad och försöka få reda på så mycket som möjligt om hästen och försöka känna in om det är din typ av häst.

Anon
2015-08-13 19:42
#5

Tycker inte man ska hänga upp sig på ras. Även om en viss ras "ska" bete sig på ett visst sätt och bära en viss vikt är det inte alltid så. Se på islandshästar, där tror folk att de är lugna och trygga och viktbärande fast jättemånga islandshästar är raka motsatsen. 

Tycker det är bättre att sätta sig vid datorn, ta fram en hästannonssida på internet och bläddra bland annonserna. Utan att ha så jättemycket förväntningar. Kanske visar sig att en jättekonstig korsning är din absoluta drömhäst!

Ravynsfair
2015-08-13 22:25
#6

Jag fann DENNA annons igenom iFokus faktiskt, dog och återuppstod. 
Satt länge och dreglade, hästen har ALLT jag söker och verkar vara en del av det du söker också. 
Synd att jag är så pluttliten, har dålig kropp och dessutom ska börja studera, men i framtiden så vill jag ha något liknande! 
HÄR är länk till ifokusinlägget.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
[Torpedtass]
2015-08-14 00:10
#7

#6 Wow, den var verkligen it.
Jag är också reumatiker men ridning är konstigt nog den enda träning jag inte får ont av. Allt försvinner när jag sitter på en hästrygg, det blir jag och hästen och smärtan är som glömd.

Har en favorithäst på ridskolan här i stan och kunde jag ta en häst nu så hade jag köpt henne direkt när hon väl ska säljas. Hon är förvisso envisare än envisast och få henne i galopp är en kamp mellan viljor men hon är lika fäst vid mig som jag för henne, varje gång hon ser mig i stallet kommer hon till boxgallret och gnäggar glatt.

Hon är lite att bita i och kämpig att rida pga sin envisa personlighet men det är lite därför jag gillar henne också, hon påminner om mig. ;)

Kanske hittar jag i framtiden en häst som är som hon, vad vet jag.

Ravynsfair
2015-08-14 08:22
#8

#7 
Eller hur? En drömhäst! 

Jag har nu haft hand om en fjording de senaste 4åren som är precis som hästen du beskriver i mentaliteten men en aning mer introvert av sig, inte jätteglad i att hälsa osv. 

Ska flytta över 75mil på söndag vilket betyder att jag tvingas lämna henne kvar här eftersom jag inte äger henne. 
Sorligt nog blir det sista gången jag ser henne då hon är 28år gammal och börjar bli dålig. Inte varit i ridbart skick sedan januari ungefär. 
Eller ptja. Jag har inte vågat. 
En tillbakaresa är inte planerad förrän till Jul. 

Hon har allt jag sökt hos en häst och lite till, vi klickade inte direkt när vi sågs då vi båda mådde så dåligt då.
Ville inte ens ha med hästar att göra men en vän tvingade med mig ut på en skogstur en sommarkväll. 
Fastnade på något vis vid henne och sedan fortsatte det. 

Vi växte upp tillsammans "på nytt" och kom varandra så nära man bara kan. 
Kommunicerade på våra egna villkor och sätt vilket fungerade bra, vi hittade sätt som funkade för oss helt enkelt. (Typ NH kommunikation)
Det har varit blod, svett och tårar för att ta oss dit där vi är nu. 

Kommer aldrig träffa en sådan häst igen, man får en perfekt i livet (inte perfekt enligt normen men hon är perfekt för mig) sägs det  men jag hoppas att finna mig något liknande när jag väl bestämmer mig för en ny. 
Hade hon varit betydligt yngre och friskare så hade jag fått ta med mig henne då jag har stallplats och allt annat man behöver tillgängligt. 

Det jag nu antagligen vill få fram är att inte stirra sig blind på exakt det man vill ha och önskar. 
Det kan hända, som i mitt fall, du hittar en häst du egentligen inte är intresserad av men som visar sig vara den perfekta för dig. 
Håll alla sinnen öppna helt enkelt 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

bell
2015-08-14 09:13
#9

#8 man kan få flera mycket speciella hästar i hjärteroten med focus just på att de är speciella och kommer in i livet vid rätt tidpunkt. #0 angående ras så finns det olika tunga irish cob. På ponny sidan finns några som hoppat riktigt bra. Stor häst har jag sämre koll på. Men som tidigare sagts kolla runt och var öppen i sinnet :) Skulle själv köpa en välutbildad vuxen häst…. blev ett 6 veckors föl MEN efter 10 år är hon välutbildad o min bästa kamrat ♡

Gronstedt
2015-08-14 14:44
#10

Jag tänkte också tipsa om Harry, men #6 hann före 🙂.

[Torpedtass]
2015-08-14 21:05
#11

Hur mycket kostar det ungefär att äga fyra hästar om man har eget stall?
Jag tänkte en häst till mig, en till min man och två ponnyn till våra döttrar längre in i framtiden.

bell
2015-08-15 06:36
#12

Många olika faktorer o flera trådar om vad det kostar finns det men här är lite tankar: Hö (grovfoder): kan vi ta det själva?egna maskiner? Köpa in färdigt? Priset beror mycket på vart man bor och hur man fodrar sina hästar. Hovslagare ligger på mellan 400-1200 kr/häst-ponny var 6-8vecka Försäkring 150-?/månad Spån/halm jag har 2 hästar o betalar ca 3 500/år Det är ju bara några driftkostnader som återkommer år efter år. Beroende på hur intresserade familjen är kanske det är roligare med en häst till dig och en välkörd ponny till resten av familjen. Själv vill jag bara ha 2 hästar hemma eftersom familjen är intresserade ca 2 ggr/år ;) trivs inte när inte alla hästar blir borstade varje dag.

PogoPedagog
2015-08-15 11:13
#13

Hästen i annonsen är Harry som LinaN som finns mycket inne på NH.ifokus.se har :)

Annons:
Tiktak697
2015-08-15 11:16
#14

Välj inte ras välj individ men PM du söker en häst du kan tävla och använda till plog och plöj så så är lettiska halvblodet exemplariskt . Ridhästar men lite av det gammal halvblodet passar perfekt som kör häst och tyngre arbete men inte för tung

Mvh Tiktak

[Torpedtass]
2015-08-15 15:05
#15

#12 Hög är tanken vi ska så själva därav vill jag har en plog/plöj häst och kommer sen lägga höet på hässja, eventuellt köper av en bonde också om mer behövs.

Hur är det med kraftfoder osv är det absolut nödvändigt att ge sådant till en häst? Jag är mer van vid hästar som endast äter hö och inget annat så jag är rätt "lost" när det gäller kraftfoder och sånt.

Slicksten vet jag man kan ge men foder annat än hö har jag noll kunskap om.

Gronstedt
2015-08-15 15:19
#16

#15: Kraftfoder är ofta inte nödvändigt om man har bra bete och stråfoder. Speciellt inte om hästen är mer åt kallblodshållet, med dem kan problemet snarare vara att hålla nere vikten. Huruvida man behöver ge mineraler och liknande beror också på vad som finns i grovfodret.

Att hässja eget hö låter romantiskt, men det är en råslit och höet kan bli av sämre kvalitet än det som hanteras snabbt och i stora kvantiteter med maskiner, helt enkelt därför att man inte hinner med att skörda, torka och ta in allt när förutsättningarna är som bäst. Har man egen mark kan det därför vara bättre att använda den för att låta djuren beta så stor del av året som möjligt och sedan köpa hö.

[Torpedtass]
2015-08-15 15:25
#17

#16 Tack för den förklaringen, något att tänka på helt klart. Mycket beror också på om min rygg pallar arbetet med hässjan men det kan jag inte säga såhär på raka arm.

Hur är det att slå höet för hand och låta det torka på marken utan att lägga det på hässja?

Jag vill gärna inte använda maskiner då jag är en så kallad inbiten miljönörd och vill göra allt med arm/ben/hovkraft och inte dieselkraft. Vill alltså gör så som man gjorde förr i tiden.

Gronstedt
2015-08-15 15:48
#18

#17: Hur du än gör så är det ett slit att hantera hö för hand. Att gå med lie är slitsamt, sedan ska det räfsas till strängar, dras ihop och hässjas eller stackas. Hässjestolparna ska köras ut och hässjorna ska resas. Om du inte hässjar måste strängarna vändas några gånger, och risken att höet förstörs är större om vädret inte är perfekt de dagar det tar höet att torka. Sedan ska det slängas upp och packas i kärra, köras hem och föras in och packas på logen, och eventuella hässjor ska rivas.

Din häst kommer att behöva äta gissningsvis 10-15 kg hö per dag den tid den inte kan beta, låt oss anta 6 månader om året (fast om du bor norrut kan du nog räkna med kortare betesperiod). Det motsvarar grovt räknat dubbelt så stor massa färskt gräs. 

Du ska alltså på omkring en vecka göra allt detta med drygt 3,5 ton gräs per häst. Det är ett slit. "Förr i tiden" var höskörden en vecka eller 10 dagar då alla på gården, plus inlejd arbetskraft om man hade någon, praktiskt taget åt och sov i farten för att bärga skörden medan vädret tillät.

Det finns hästdragna redskap som underlättar mycket, både slåttermaskin, strängläggare och självlastare, men det är också en investering.

[Torpedtass]
2015-08-15 16:07
#19

#18 Att det är mycket jobb är jag väl medveten om, jag förväntar mig inte att det är en promenad på stan direkt. I min släkt har vi alltid köra på muskelkrafter när det gäller gårdsarbete och jag fortsätter i det stuket men givetvis är det ju en fråga om mina leder klarar av det. Skulle det va idag jag skulle göra det arbetet så skulle mina leder inte klara av det men jag vet inte hur framtiden ser ut.

Hässja är en del av planen men jag är beredd att ändra den i framtiden om det skulle va så att det inte är hållbart för mig. Önskan är ju att det ska funka, det reducerar ju kostnaden avsevärt. :)

Rafflan
2015-08-16 16:47
#20

Om du väger över 100 kg tycker jag inte du bör hoppa hästen…
Hoppning är VÄLDIGT slitsamt för hästen och lederna, och om ryttaren då är väldigt tung blir det ännu mer slitsamt för lederna. Det är okej att hoppa lägre hinder (50-60 cm), men ska man upp och hoppa 90 cm+  bör inte ryttaren vara för tung för att hästen ska kunna hålla hela livet utan att få ont.

Även att dra plog och liknande är slitsamt för hästarna, dagens hästar användas inte i bruksarbete lika mycket som dem användes förr så dem är inte avlade för att hålla för sånt hårt arbete mer än någon enstaka gång då och då = risk för slit skador.

Det du bör skaffa är ett grovt kallblod, om jag vore du skulle jag verkligen kolla in Shire häst, stora och starka hästar. Eller Ardenner kanske vore något?

Annons:
[Torpedtass]
2015-08-16 22:53
#21

#20 Planen är inte att väga över 100kg hela tiden men det tar tid att få bort graviditetsvikt. Jag kommer ha nått mitt mål viktmässigt dvs 74kg när vi väl ska köpa häst men vill ändå ha en häst som klarar mer tyngd.

En dröm jag har är väl att äga en Frieser men vet inte hur vanlig den rasen är i Sverige? Kan man få tag i en Frieser tro?

Rafflan
2015-08-17 03:52
#22

#21 nej men det var även det med att plöja en hel åker, det är väldigt krävande av en häst, och hästarna som hoppar bra (om man vill tävla 90+) är oftast ganska nätta och inga vidare plog/arbetshästar. Deras nätta kroppar är avlade för att vara smidiga och hoppa kvickt, inte för att orka jobba hårt och dra tungt, stor risk att deras kroppar tar skada av sånt arbete.

Frieser finns det, så inga problem att få tag i en sån. Dock vet jag inte hur bra dem är för arbete som att dra plog osv, och dem är inga vidare hopphästar heller.

[Torpedtass]
2015-08-17 12:11
#23

#22 Jag skrev också att jag inte är främmande från att ha två hästar (är ändå lag på det när man har eget stall) och planen är väl att slutligen komma upp i fyra men man måste börja med en. Du har hängt upp dig på endast en häst som ska passa in i samtliga egenskaper, även om det vore önskvärt så är det inget krav jag har. 😉

Rafflan
2015-08-17 14:10
#24

#23 du frågade om förslag på ras/en häst = 1 häst, som kan passa in på det du söker ;)

Kan du har 2 hästar säger jag ardenner som brukshäst.
Och som ridhäst tex hannoveranare, halvblod eller korsning, dessa raser finns ju i nättare och lägre varianter, så du får kolla efter en individ som är hög och grov :)

[Torpedtass]
2015-08-17 19:48
#25

#24 Jo men jag skrev också "Är inte främmande för att skaffa två hästar man jag måste ju börja med en först." och längre upp bland kommentarerna nämner jag att planen är fyra stycken. Är de nu så att jag inte kan få allt i samma häst så får jag helt enkelt ta en av varje, svårare än så är det inte, men jag måste börja med en.

Ardenner är fina och de är ju byggda för lite tyngre arbete.

Rafflan
2015-08-17 22:27
#26

#25 ardenner är extremt vackra, och otroligt intelligenta och bra temperament enligt mig 😍

Som hopphäst kan du ta typ vilken ras som helst bara den är lite högre och gövre, så där är det bara att kolla inom din prisklassen, sålla bort dem taniga/skadade och sedan kolla om du hittar din drömhäst :)

[exo]
2015-08-17 22:31
#27

Lettiskt halvblod skulle kunna passa in på dina önskemål.

Annons:
[Torpedtass]
2015-08-18 10:07
#28

#26 Jag har fått höra att Ardenner är lugna och lätthanterliga, individuellt kan jag väl tänka mig men att det är de som är önskvärt hos rasen. Vet inte om det stämmer?

Lettiskt halvblod är fina men är inte de rätt låga i mankhöjden?

Men Frieser som är en av mina favoriter kan man väl ha som hopphäst också?

[exo]
2015-08-18 11:04
#29

#28 Vet inte hur stor du vill ha men dom är nog svåra att hitta under 165 cm plus mkt massa så jag skulle nog vilja säga att det är nog rätt mkt häst att sitta på i stl.

[Torpedtass]
2015-08-18 15:23
#30

#29 Jag gillar stora hästar så ser det inte som ett hinder att en häst är över 165cm.

Tiktak697
2015-08-18 18:54
#31

Lettiska halvblod är väldigt lugna i söker men otroligt stora

Mvh Tiktak

Chestnut
2015-08-20 23:17
#32

Jag skulle om man hade för avsikt att använda hästen i gammeldags gårdsarbete + ridning utan tvekan välja en nordsvensk bruks. Då stöttar du en utdöende ras också och det finns nsv som är över 160 cm i mankhöjd. Och hoppa kan dem utan problem med rätt träning såklart så är upp till 1 m nemas problemas. Sen är dem väldigt bra i psyket också och friska och sunda.

Med vänliga hälsningar
Chess

kampfrieser
2015-09-07 20:59
#33

Ang. frieser - Ja, du kan hoppa dem, men inte högre klasser. Upp till metern skulle jag tippa generellt. De är inte byggda för det, bogbladen är i vägen för att de ska klara av höga, breda hinder och deras stora gångarter gör det svårt för dem att taxera innan hinderna samt hoppa kombinationer. Men lägre klasser - absolut. De är dock inte viktbärande (i den mån de flesta vill tro), de är ofta svaga i ryggen och behöver mycket träning för att bygga rätt muskler och med tanke på deras speciella hållning är det extra viktigt att rida dem rätt, annars blir de lätt felmusklade. 

Friesern kan göra enklare gårdsarbete - min frieser har provat plöja åker och i Holland använder man dem ofta till arbete. Det finns olika typer av frieserhästar, en barockmodell och en sportmodell. Barockmodellen är ju klart mer lämpad för hårdare arbete och de är ofta trevliga och stabila i psyket i förhållande till sportfriesern där stona framförallt kan vara väldigt vassa. Dominanta "ledar"-ston med egen vilja samtidigt som de är tittiga, heta och nervösa.

De är väldigt speciella hästar med mycket personlighet och intelligens. Min har t.ex. lärt sig på egen hand hur man knyter upp grimskaftet när man står uppbunden i boxen. De är inte alltför sällan "enmanshästar" och föredrar att ha ett begränsat antal personer inpå dem.

Upp till toppen
Annons: