Annons:
Etikettridning
Läst 982 ggr
smultrondryck
2015-08-13 15:44

Hästens form

Nu har jag läst jätte många blogg inlägg om hästen form, och jag har börjat noja sönder pga detta, för jag vill inte rida min häst fel eller att han ska få svårt att andas m.m😭

Så jag tänkte fråga vad ni tycker och hur ni rider era hästar. 

Vad tycker ni om denna form --->

Annons:
philippazon
2015-08-14 21:35
#1

Rid din häst som du och hästen trivs. Det viktigaste är att hästen är glad och mår bra hälsomässigt, alltså att du rider den tillräckligt "bra" för att hästen ska behålla muskler. Ser inget fel med bilden du postat, men hästen går något bakom lod och kan trampa under sig och höja ryggen liite till. 

Jobba med övningar för att aktivera bakben, googla så får du massa bra länkar till sidor med bra övningar. :) 

Noja inte, ingen kan rida perfekt men ingen häst dör av det heller ;) Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

PogoPedagog
2015-08-15 11:11
#2

Jag tycekr oxå att om hästen verkar glad och kan reagera snabbt på dina hjälper dvs snabbt sakta av och snabbt växl upp en gångart så går den antagligen i en form som är bra för just den hästen.

Är den missnöjd och det tar många steg att få den att t.ex sakta av går den antagligen och spänner sig felaktigt.

Caf_Roy
2015-08-17 10:40
#3

En lätt sak man kan titta efter från ryggen är att nackmuskeln ska växa sig bredare från manken och framåt. När man rider hästen i en lite längre form ska man se att muskeln precis under mankammen breddas bak vid manken och en bit framåt. När man sen samlar ihop hästen ska samlingen komma bakifrån. Då böjer hästen av sig själv mer på nacken och nackmuskeln fortsätter breddas framåt mot öronen. Min tränare kallar det för att "bygga limpa" (nackmuskeln ska bli tjock som en limpa och byggas på fram mot öronen). Om limpan försvinner eller inte går ända från manken går hästen inte längre i korrekt form utan böjer bara på nacken. Jag kan inte se på bilden om du har en limpa eller inte, så det får du kolla själv nästa gång du rider.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

smultrondryck
2015-08-17 13:03
#4

Tack så mycket!😁

Upp till toppen
Annons: