Annons:
Etikettfoder
Läst 979 ggr
Rafflan
2015-08-13 15:07

Lusern pellets?

Vi har sånt bra hö så min häst behöver inge extra utom mineraler, dock vill jag ge honom något enkelt som "skrammel i krubban" när dem andra hästarna får sitt kraftfoder.
Tänkte om man kan ge 1 del lusern pellets morgon och 1 dl lusern pellets kväll. Hästen gillar inte hackad lusern

Kan man ge lusern pelletsen utan att blöta upp det?

Annons:
Linnea
2015-08-13 16:12
#1

Ja du kan ge utan att blöta upp det men jag har för vana att alltid blöta pellets lite grann (ger inte mycket kraft). Proteinöverskott gör inte så mycket när det kommer från grovfoder dit lucern räknas så det ska nog gå bra att gå lite grann.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
2015-08-13 20:17
#2

#1 jo, men han gillar inte blöt foder (eller så kopplat han blöt foder = medicin, han har vart sjuk typ hela våren och då fått medicin i maten blöt = gillades inte)
Men eftersom det inte är helt bra att ge pellets torrt så tänkte jag kolla först om det var någon fara eftersom det var sån liten mängd.

Vill ju inte ta några risker utan då letar jag hellre efter något annat alt som "skrammel i krubban" om det kan vara farligt/dåligt att ge 1 dl lusern pellets torrt :)

Linnea
2015-08-14 17:15
#3

Jag blöter bara lite, typ fuktar. Inte så det blir soppa bara så bitarna blir lite mjuka.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
2015-08-14 17:19
#4

#3 jo men eftersom jag står i kollektiv stall ger jag inte alla måltider och då behöver jag blöta när jag blandar fodret = mjukt och äckligt när han får det ;)

Linnea
2015-08-14 17:23
#5

Prova hälla på vatten, snurra runt så allt blir blött och häll ut överskottet. Då ligger det inte i vatten i flera timmar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

imsuchadiva
2015-08-14 20:38
#6

Jag skulle inte ge lusern pellets torrt eftersom det sväller. Ge morötter ist? :) eller mineraler i pellets format?

Annons:
Rafflan
2015-08-14 22:18
#7

#6 morötter har så dålig hållbarhet visa tider på året så måste handla då typ var annan dag :P
Mineraler får han redan men bara 1 dl/dag :)

Men då ger jag inte lusern om det kan svälla i magen, då får jag kolla efter något annat alt :)

Upp till toppen
Annons: