Annons:
Etikettridning
Läst 1143 ggr
eeriksson65
8/9/15, 5:09 PM

Unghäst inridning

Hej, jag undrar ungefär hur lång tid det kan ta att rida in en unghäst för er, jag vet att det självklart beror på hur hästen svarar på olika hjälper osv. Men om man frågar då såhär så undrar jag hur lång tid det var tills hästen var "klar" och hur många gånger i veckan man började med den och i slutändan hur många gånger i veckan man red den, om ni fattar ;) sedan tänker jag då mest BARA på ridningen och berätta gärna efter hur många månader du kunde börja sitta upp, trava galoppera, hoppa, osv, osv. :)

❤️

Annons:
eeriksson65
8/9/15, 5:10 PM
#1

Och vad det är för häst :)

❤️

eeriksson65
8/9/15, 5:10 PM
#2

Och vad det är för häst :)

❤️

eeriksson65
8/9/15, 5:14 PM
#3

Och varför tror du det tog den tid det tog?

❤️

LinaN
8/10/15, 10:41 AM
#4

Min häst tog en vecka nånting att rida in. MEN jag hade gjort mycket förarbete innan, gått promenader med sadel på, hängt på honom när jag borstade, tömkört, longerat, löshoppat, hanterat i största allmänheten. Så han förstod ju vad det var man gjorde.

Sen red vi ut mycket i sällskap med andra. Grundkommandona för trav och galopp samt avsaktning kunde han ju redan med rösten, så jag använde röst och la till kroppskommandot samtidigt. Det tog inte alls lång tid innan han fattade vad det var man ville. :)

Kallblodskorsning. inriden när han var 3½-4 år.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cezanne
8/10/15, 4:44 PM
#5

Vad menar du med att rida in? Det finns olika definitioner på begreppet, allt från att det bara ska gå att sitta på dem till att de arbetar i form i alla tre gångarterna.

eeriksson65
8/12/15, 10:29 PM
#6

jag menar, typ att hästen är fullt inlärd inom ridning om man kan säga så, om du förstår? jag är hemskt dålig på o förklara :/

❤️

Annons:
Cezanne
8/12/15, 10:44 PM
#7

Vad är fullt inlärd? Ska den kunna skänkelvikningar? Galoppombyten? Hoppa under ryttare? 

För mig är en häst inriden om den accepterar ryttare på ryggen, kan starta, stanna och svänga. Resten är utbildning.

eeriksson65
8/12/15, 10:48 PM
#8

ah typ så  som du sa, inte utbildningen, men typ att den accepterar skänkeln, hjälper osv.

❤️

bell
8/13/15, 12:20 AM
#9

Ofta upplever jag att när inridningen forseras så visst går det fort att "rida in" hästen men utan ett smart grundarbete kommer bakslagen när hästen ska vidareutbildas. Fast det är ju beroende på utbildare och filosofi framför allt.

Gronstedt
8/13/15, 9:15 AM
#10

#6: En häst blir aldrig fullärd inom ridning, lika lite som en ryttare. När de när inriden, alltså kan sittas på och går fram, stannar och svänger för hjälper, så vidtar utbildningen. 

Lite löst kan man väl säga att en hyfsad "brukshästutbildning" bör hästen ha hunnit få när den är 6-7 år, men bortåt Grand Prix-klass når den inte förrän den är 10-12 år (om den någonsin når dit, förstås). Dels för att det tar tid att lära sig, dels för att den måste vara fullvuxen och mogen i kropp och knopp, dels för att ben, senor och muskler måste utvecklas och bli starka.

Upp till toppen
Annons: