Ridning

Unghäst inridning

2015-08-09 17:09 #0 av: eeriksson65

Hej, jag undrar ungefär hur lång tid det kan ta att rida in en unghäst för er, jag vet att det självklart beror på hur hästen svarar på olika hjälper osv. Men om man frågar då såhär så undrar jag hur lång tid det var tills hästen var "klar" och hur många gånger i veckan man började med den och i slutändan hur många gånger i veckan man red den, om ni fattar ;) sedan tänker jag då mest BARA på ridningen och berätta gärna efter hur många månader du kunde börja sitta upp, trava galoppera, hoppa, osv, osv. :)

Anmäl
2015-08-09 17:10 #1 av: eeriksson65

Och vad det är för häst :)

Anmäl
2015-08-09 17:10 #2 av: eeriksson65

Och vad det är för häst :)

Anmäl
2015-08-09 17:14 #3 av: eeriksson65

Och varför tror du det tog den tid det tog?

Anmäl
2015-08-10 10:41 #4 av: LinaN

Min häst tog en vecka nånting att rida in. MEN jag hade gjort mycket förarbete innan, gått promenader med sadel på, hängt på honom när jag borstade, tömkört, longerat, löshoppat, hanterat i största allmänheten. Så han förstod ju vad det var man gjorde.

Sen red vi ut mycket i sällskap med andra. Grundkommandona för trav och galopp samt avsaktning kunde han ju redan med rösten, så jag använde röst och la till kroppskommandot samtidigt. Det tog inte alls lång tid innan han fattade vad det var man ville. :)

Kallblodskorsning. inriden när han var 3½-4 år.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2015-08-10 16:44 #5 av: Cezanne

Vad menar du med att rida in? Det finns olika definitioner på begreppet, allt från att det bara ska gå att sitta på dem till att de arbetar i form i alla tre gångarterna.

Anmäl
2015-08-12 22:29 #6 av: eeriksson65

jag menar, typ att hästen är fullt inlärd inom ridning om man kan säga så, om du förstår? jag är hemskt dålig på o förklara :/

Anmäl
2015-08-12 22:44 #7 av: Cezanne

Vad är fullt inlärd? Ska den kunna skänkelvikningar? Galoppombyten? Hoppa under ryttare? 

För mig är en häst inriden om den accepterar ryttare på ryggen, kan starta, stanna och svänga. Resten är utbildning.

Anmäl
2015-08-12 22:48 #8 av: eeriksson65

ah typ så  som du sa, inte utbildningen, men typ att den accepterar skänkeln, hjälper osv.

Anmäl
2015-08-13 00:20 #9 av: bell

Ofta upplever jag att när inridningen forseras så visst går det fort att "rida in" hästen men utan ett smart grundarbete kommer bakslagen när hästen ska vidareutbildas. Fast det är ju beroende på utbildare och filosofi framför allt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.