Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 946 ggr
MoaL
8/9/15, 2:05 PM

Tips på skor, byxor, hjälm

Hej!
Jag ska äntligen ta upp ridningen igen (yay!), har inte ridit sedan jag var femton. Men nu behöver jag såklart både ridskor, byxor och en hjälm och tänkte höra med er vad ni kan rekommendera? 🙂 De ska vara bekväma och gärna hyfsat prisvärda eftersom jag måste köpa allt på en gång, men dra er inte för att tipsa om sådant som kostar lite mer om det är något särskilt som ni själva gillar. 🙂

Jag ska till Hööks i Luleå i slutet av veckan, så om det finns något på Hööks som ni särskilt kan rekommendera, gör gärna det!

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
BettaSplendens
8/10/15, 2:24 AM
#1

Dessa byxor är RIKTIGT bra! http://www.hooks.se/produkt/ridbyxa-madison-crwr/54837/54847/

http://www.hooks.se/produkt/ridhjalm-coolmax-crwr/37997/37998/

http://www.hooks.se/produkt/ridhjalm-ventex-lami-cell/38048/38049/

Justerbara, lätta, bra ventilation och bekväma, har haft båda.

Skor är väldigt individuellt, skulle provat på hööks och tagit det som känts bäst. Ett tips är att köpa ett par shortchaps till ridskorna, behöver inte kosta mycket! Ger en mycket stadigare skänkel enligt mig.

MoaL
8/10/15, 5:33 PM
#2

Tack så jättemycket för svar!

Skor ska naturligtvis prövas friskt inne på hööks. Jag tänkte mer bara om någon kände till någon särskild sko som var hållbar, bekväm och bra på diverse sätt. 🙂 Ett problem jag har är att de jodhpurs jag har testat har känts så obekväma. De tar emot framtill på vristen, som en avklippt gummistövel typ, vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Men man vänjer sig kanske…

Jodå, shortchaps och även ridhandskar ska också inhandlas, men det provar jag när jag är där. ^^ I tillägg till stöd, så är det ju även väldigt obehagligt och opraktiskt om/när ridbyxan hasar upp. 😛

Om du skulle välja, väljer du stövlar eller skor+shortchaps? Varför? 

Har du (eller någon annan) tips på bra ridstövlar? Jag har förvisso aldrig provat särskilt många, men de jag hade tidigare när jag var yngre var så stela att det har gjort mig lite avigt inställd till ridstövlar öht. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, och om inte annat provar jag gärna. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

BettaSplendens
8/10/15, 8:26 PM
#3

Inga problem!

Stövlar, alltid. Bekvämare, bättre stöd, snyggare och enklare tycker jag. Fast då får man vara beredd på att lägga lite pengar, annars är det inte värt det enligt mig. I alla fall 1000:-+, gärna mer. Tips är att ha ett par tåliga skor i stallet när man inte rider, annars slits dom väldigt snabbt.

Mina senaste var ganska dyra, men dom bästa jag ridit i. Var supermjuka första gången jag satte på mig dom, skavde inget eller så. Ett av mina bästa köp någonsin typ :p   http://www.hooks.se/produkt/laderridstovel-vitoria-crwr/51620/51621/

Annars är dessa lite billigare http://www.hooks.se/produkt/laderridstovel-toronto-horseheadr/37349/51106/ , ej haft dom men båda recensionerna har gett 5/5 så borde ju vara helt ok.

http://www.hooks.se/produkt/jodhpur-county-crwr/36925/36926/ Dom här har en kompis, hon gillar dom. Chaps vet jag inte så mycket om tyvärr, köpte mitt enda par i en annan hästbutik. Är det något mer du vill ha tips om? Jag är typ hööks största stamkund hehe.

smellcaramell
8/10/15, 8:29 PM
#4

jag rider alltid i ridskor utan chaps, bara ridstrumpor, tycker det är bekvämast ;) dock ångrar jag rejält att jag inte hade chaps/stövlar när jag rev upp ett stort rivsår på smalbenet förra sommaren, har ett fult ärr efter det så rekommenderar nåt skyddande som chaps/stövlar, även om jag är dum nog att inte rida i det..

MoaL
8/15/15, 1:55 AM
#5

Jaha, nu har jag varit till Hööks… Det var inte alls bra. För min plånbok. 🤪 Jag förvandlades till värsta shopaholicen, det var helt sjukt. Nu har jag ridbyxor, hjälm, några par ridstrumpor, ridhandskar, en säkerhetsväst, en jacka (jag älskade färgen och kunde inte släppa den, så den fick också följa med), och ja, just det, TRE par skor. Jag som oftast inte ens brukar kunna hitta ett par hittade nu hur många som helst. 😛 Jag gick lite overkill och kom därifrån med både ridstövlar OCH jodhpurs + shortchaps. 🤐 Jag kunde inte låta bli, båda två var så sköna och snygga. Eller ja, shortchapsen når ju så högt upp i knävecken att de inte direkt är jättebekväma, men de sätter sig ju efter lite användning. Dessutom hade Hööks ett par superbilliga skor som funkar finfint som bara stallskor, som inte ens finns på deras hemsida och som jag såklart inte kunde lämna kvar, så de köpte jag också. Ni hör ju, jag blev som galen därinne. 😮 Blir ni också det? Hur kan man gå in där utan att ruinera sig själv? Men oj vad kul vi har haft! Eller ja, mest jag i alla fall, mamma blev nog lite less efter någon timme, haha!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

BettaSplendens
8/15/15, 2:52 AM
#6

Jag förstår dig. Usch vad jag spenderat mycket pengar där, hehehe. Och jag har inte ens köpt min häst än… Vad köpte du för stövlar, hjälm osv? :)

Annons:
MoaL
8/15/15, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#7

Haha, och jag är inte ens i närheten av att köpa häst. 😂 Men nåväl…

Ridstövlarna är de som du tipsade om (ursköna), och som jag redan hade spanat in på hemsidan eftersom folk lovordade dem så mycket där. ^^
Skorna blev dessa, och de är jättesköna! Och de här shortchapsen till. I brunt, båda två.
"Stallskorna" med snörning som inte finns på hemsidan är bland bilderna i det här inlägget, svarta utanpå, blå inuti. Jättesköna! Kostade 289kr. 

Byxorna blev också samma som du tipsade om, i svart. Problemet jag har upptäckt med dem är att jag tycker att sömmen som går bak på benet skaver litegrann, särskilt i knävecken när man böjer på benen, men annars är de sköna.
Hjälmen är även där samma som du tipsade om. Jätteskön och supersnygg!

Säkerhetsvästen blev den här, i blått tydligen, eftersom butikspersonalen typ bara virvlade fram, kände var mina revben slutade, valde ut en hon trodde skulle passa, krängde på mig den och ställde in den och voilà, den tyckte hon att jag skulle ha. 😂 Jag hann knappt vara med. Men bortsett från att man knappt kan andas och tuttarna typ trycks ut mellan skulderbladen så var den faktiskt riktigt bekväm. Efter en liten stund har man vant sig vid känslan.

Den här jackan blev det. Jag älskar grått, och färgen är ännu snyggare IRL. Blyertsgrå. 😍 Den var verkligen jättehärlig på, hur bekväm som helst.
Och så köpte jag sådana här strumpor, ett par i lila, ett i grått(+rosa) och ett i mörkbrunt. Väldigt fina och bekväma.
Handskarna blev dessa, de passade mina händer riktigt bra. 🙂

Sedan köpte jag såklart även stövelsträckare till ridstövlarna.

Bilderna är på stövlarna och skorna. Vinklarna är kanske lite knasiga, och det är för att det är jag själv som försökte ta korten. (Jag bad först min sambo, men han var helt värdelös på det så jag gjorde det själv. 😛) Och ridbyxorna är egentligen inte alls sådär korviga som det ser ut på bilden med ridstövlarna, men jag försökte stå hyfsat rakt med benen samtidigt som jag lutade mig framåt/åt höger för att kunna se så att jag fick med dem i bildrutan när jag skulle fota dem.

Jag är verkligen tacksam för all hjälp! 🤗 Det blev så väldigt mycket smidigare.

Vad brukar du själv köpa där? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/15/15, 7:38 PM
#8

Hmm, jag ser att bilderna som är på höjden inte kommer fram ordentligt. Typiskt. Om du sitter vid en dator kan du stoppa bildspelet genom att klicka på bilden, och sedan på de bilder som inte syns ordentligt kan du högerklicka->Öppna bild i ny flik.

Jag vet inte hur man gör på telefon däremot. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

BettaSplendens
8/15/15, 9:03 PM
#9

Hihi vad kull att jag kunde vara till hjälp! :D Super saker du köpt, använder själv det mesta

Förstår dock vad du menar med ridbyxorna! Jag märker själv inget när jag rider, men efteråt kan dom skava lite, får typ märken från sömmen… Men har haft dom länge, ridit väldigt mycket i dom och dom är fortfarande superfina. Men har börjat kolla efter att par nya nu, http://www.hooks.se/produkt/ridbyxa-hahn-crwr/57782/56497/ eller blir det ett par animo om jag tycker jag förtjänar det 😇

Skorna och shapsen var ju skitsnygga tillsammans! Jag älskar lite annorlunda färg på lädret, men är för mesig så kör mest på svart. Ariat är ju ett jättebra märke också.

Säkerhetsväst känns väldigt klumpigt kan jag hålla med om :D Har samma, tycker inte den är jätteskön.. Fast den funkar när man vänjer sig! Skulle ha köpt den dyra sorten, men den ville mamma och pappa inte betala, om jag nu skulle växa lite till :P http://www.hooks.se/produkt/sakerhetsvast-vuxen-racesafe/38194/38195/

Jackan var ju riktigt snygg, får åka till hööks och kolla in den :) Blev lite nyfiken hehe.. Även stallskorna, behöver verkligen det så tack för tipset :D

Handskarna såg sköna ut, men inte prövat dom. Jag är helt fast i Roeckl just nu, så himla sköna! http://www.hooks.se/produkt/ridhandskar-madrid-roecklr/58334/58342/

Hoppas jag hittar rätt häst snart, ska provrida två st imorgon så förhoppningsvis är en av dom bra! Har letat häst i ett år snart :(

Jag köper mycket schabrak (mycket..) och även annat krimskrams, lindor, pads, godis, bett (till en medis), tröjor, jackor, luvor osv.

Upp till toppen
Annons: