Annons:
Etikettbeteende
Läst 1117 ggr
Lina99C
2015-08-03 12:22

Väldigt svårfångad häst! Hjälp!!!

Hej! Jag vet att det finns många såna här linjer, men inga passar min ´situation´. Jag har ett 10 årigt varmblodssto på 160-165. Hon går med grimma i hagen för att hon kan va väldigt svår att fånga! När jag skaHÄMTA henne i hagen så kan det gå bra. Jag har godis som verkligen syns (morötter) och grimskaftet i fickan (om jag har en) eller bakom ryggen. Om jag har tur går det bra. När hon tar morötterna så hakar jag fast henne, men jag måste vara snabb. Men ibland får hon av sig grimman och om jag ska hämta henne och hon får syn på grimman så får jag inte in henne alls. Jag kan stå kvar med godis och när jag blir otålig försöker jag få in henne i ett hörn, men då börjar hon sparkas mot mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon kan inte stå i box och går på lösdrift nu. Jag vill ha henne själv i en mindre hagen. Skulle det funka eller vad ska jag göra??? Funkar lädergrimma bättre än en vanligt?

Tack på förhand!

Annons:
philippazon
2015-08-03 14:02
#1

Förstår inte riktigt problemet, får hästen av sig grimman så sitter den på tok, en grimma i rätt storlek får inte hästen av sig hur som helst. 

Gör lydnads övningar med din häst för att stärka er relation. Vad ställs hon inför när hon ska in från hagen? om hon vet att hon ska in och behöva jobba och inte vill det så kan hon mycket väl hålla på sådär. 

Ha en hink med havre som du skramlar med, det burkar funka. 

En sista oklarhet, varför vill du flytta din häst till en mindre hage utan kompisar? Det är inte platsen det är fel på utan antagligen bara vd du har för relation för din häst. Den måste veta att du är ledare men också se dig som något roligt, som en kompis som vill hänga inte en person hästen vill "springa ifrån".

Det är iaf mina teorier :) Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

iMois04
2015-08-03 15:39
#2

Mitt tips, som jag har jobbat med själv, är att fånga henne i hagen med din teknik, ge godis, kanske hålla kvar 5 sekunder och sen släppa, och efter ett tag när du har jobbat med det så tar du och fäster grimskaftet och går en liten sväng i hagen,ger godis och släpp henne, har funkat för mig.

Caf_Roy
2015-08-04 10:23
#3

Ha inte för bråttom att fånga henne när du hämtar. Bäst är att ha djupa fickor fulla med godisbitar eller att bita morötterna i bitar när du ger. Sträck fram ett par godisar (en i taget) utan krav på motprestation. Sen ger du godisarna allt närmare dig och börjar backa lite så hon måste välja själv att komma fram till och nära dig. Få henne att följa efter för att få godis, men var frikostig. Sen när hon utan att tveka går in i famnen på dig för att få godis kan du börja klappa henne på bogen. Fortsätt eskalera tills du kan klappa och klia henne på hela halsen medan hon får godis (får gärna vara lite långsam med att "hitta" nästa godisbit så hon blir ännu mer intresserad). Sen vill du kunna klappa henne på huvudet och klia henne under hakan utan att hon har något emot det. Inte förrän hon är okej med att du kliar henne under hakan kan du ta fram och knäppa fast grimskaftet. När du gjort det, fortsätt klia och gulla, beröm och ge henne resten av godiset. Det går alltså ut på att det ska vara hon som väljer att komma nära, grimskaftet ska inte komma närmare än du redan fått vara med dina händer och efter grimskaftet ska belöning och godis eskalera. Börja också med att gosa ett tag när ni kommer in i stallet så det blir något att se fram emot. När du ska sätta på grimman börjar du på samma sätt, men i stället för att sätta fast grimskaftet lägger du det runt halsen. Då har du något att hålla i om hon vill gå iväg, men annars gör du på samma sätt och ser till att hon tillåter varje steg. Det låter som en lång process, men är man konsekvent lär sig hästen att man inte gör något den inte är okej med och då går det fortare. När jag började med det här tog det upp till 15 minuter, men nu tar det en morot bruten i två och cirka 15 sekunder. Jag håller upp ena morotsbiten, backar lite om det behövs när han kommer så han går "hela vägen in" till mig, ger morotsbiten medan jag klappar honom på bogen, halsen och huvudet, knäpper på grimskaftet och ger den andra biten och lite mer beröm. Så var tålmodig, konsekvent och respektera hennes integritet och beslut så kommer det gå bättre och bättre. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lina99C
2015-08-04 12:00
#4

Problemet är inte att hon inte vill jobba, för hon gör alltid sitt bästa och man kan verkligen se att hon gillar att arbeta :) Men det är om jag ska spänna upp grimman för jag spände ner den pga att hon fick fula märken av att hon hade en förliten grimma när hon kom. Men om hon fått av sig grimman och man ska hämta henne och hon ser grimman så går det inte att få in henne. Jag är hennes medryttare, jag gör allt och ägaren står bara för kostnad för hästen. Men det har blivit så för att han inte kan få in henne och han vill skicka henne till slakt. Så jag försöker hitta sätt att komma överens med henne. Anledningen till att jag vill att hon går i egen hagen, är för att hon är snällare att hämta då. Men tack för alla tips, jag ska absolut prova dem :)

Anna O.
2015-08-04 12:24
#5

Säger detsamma, har/hade en medryttarhäst som var likadan. Var lugn, ta med något hon gillar som grönsak/godis. Gå lugnt och bara visa godiset och stå där tills hon väl kommer fram. Man kan gå fram men inte för hastigt eller alldeles fram. Hade en liten Aponny som var sån, de vi gjorde var att gå sakta, visa att man kommer och prata/gå lugnt mot honom. Han var inte heller så arbetsvillig men antagligen hade något hänt innan han kom dit han nu var, så ha tålamod. Lycka till. :-)

Minorca
2015-08-04 13:59
#6

Det är inte roligt att ha en svårfångad häst, utan mycket frustrerande. Det går att träna om man ger det tid i början. Här är en bra trå om att fånga häst i hagen http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d713a3cb9cb4622270515eb-att-fa-hasten-att-fanga-dig?4d7124ecb9cb462141047d61-1 Här är en annan som också är bra http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/52430d1b8e0e741723000289-inkallning?participating-1

Annons:
Upp till toppen
Annons: