Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1139 ggr
Ninwe
2015-08-03 09:33

Anatomisk gjord eller inte?

Hej! Har läst runt lite om det här med olika sadelgjordar, men blir inte klok på vad som egentligen är bäst. Hade uppfattningen att anatomisk var bäst, men läste sedan någonstans att en del sadelmakare hade påstått att dessa gav ett ojämnt tryck. Enda anledningen till att jag överväger anatomisk är just för tryckfördelningens skull. Men om det nu inte stämmer är det ju inte värt de extra pengarna. Så hur resonerar ni? Anatomisk eller "vanlig"? Varför? Kan tillägga att det är till dressyrsadel. Mvh, Ninni :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
Gronstedt
2015-08-03 09:37
#1

Jag tycker det beror på hästen - t.ex. var sadelgjordsstaden ligger i förhållande till sadelstaden - vilken sorts gjord man bör välja. Det är nog svårt att säga något generellt.

philippazon
2015-08-03 09:59
#2

Jag föredrar anatomiska, därför de är formade så att hästen får större rörelse frihet bakom armbågarna. :) 

Men testa dig fram.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Ninwe
2015-08-03 10:07
#3

#1 Ja det är klart att det är en individuell grej också. ;-) #2 Ja det var lite med med rörelsefriheten jag tänkte på också. Men reagerade lite på att de eventuellt kan ge fel tryck också..

Hälsningar,
Ninni :-)

MoonysElin
2015-08-04 00:16
#4

Jag har alltid haft anatomisk gjord till min hästs allroundsadel med korta stroppar, alltid fungerat super. Köpte ny sadel i vintras och den har långa stroppar så fick köpa en dressyrgjord. Köpte då en anatomisk gjord i sympatex men den blev han nypt och skavd bakom ena armbågen av. Eftersom det är en dressyrgjord upplever jag det svårare att få de utskurna delarna att ligga på "rätt" ställe än det var med den långa gjorden. Tror att det har att göra med att stropparna ju är olika långa på dressyrsadlar och gjorden därför hamnar väldigt olika. Nu har han den anatomiska, en icke-anatomisk i sympatex och en icke-anatomisk i neopren som jag varierar mellan. Jag (och han upplever jag) gillar den i neopren bäst. Den är mjuk, bred men ger vika vilket jag upplever nästan gör den mer anatomisk och formbar efter hästen än den anatomiska. Minus dock att den slits snabbt. Att variera upplever jag som positivt eftersom olika gjordar ger olika tryck. Just det, han har haft en sådan där anatomisk med extra bred midja/"magplatta" som skulle fördela trycket också, men den gillade han inte alls.

Ninwe
2015-08-04 08:14
#5

#4 Tack för svartet! :-) Vad jag vet har hästen jag ska köpa till (foderhäst) aldrig haft anatomisk och jag tror egentligen inte att hon "behöver" det. Men det är ju lika bra att läsa på lite. ;-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Alex
2015-08-11 09:40
#6

Jag tycker det där med anatomisk sadelgjord är intressant, för om man har sån för att ge frihet åt armbågarna måste det väl vara vettigare att lägga bak sadeln något? För om armbågarna tar i sadelgjorden lär väl garanterat bogbladet ta i sadeln… Och där om någonstans behöver ju hästen rörelsefrihet. Avlastningsgjord kan jag använda dock, eftersom den fördelar trycket mer.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
eefoto
2015-08-12 21:25
#7

ELT gjord skulle jag rekommendera har varit rejäl skillnad på både ponnyn och nu på storhästen! Fördelar trycket jämt över bröstmuskulaturen.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Upp till toppen
Annons: