Annons:
Etikettstallet
Läst 1035 ggr
Goldline
7/30/15, 12:07 PM

Inackordering, frågor

Hallå! Sitter och planerar lite inför framtiden och försöker få en inblick i hur hästlivet ser ut när en inte har stall hemma. Hoppas på bra svar härifrån 🙂

Hur långt har ni det mellan hemmet och stallet? Färdsätt (buss/bil)? Vad betalar ni och vad ingår? Hur ofta är ni där och tar hand om hästen? Har ni någon som hjälper er (t.ex familjemedlem, medryttare)? Hur funkar det tidsmässigt med skola/jobb/annat? Övrigt?

Annons:
Alicia_svartur
7/30/15, 5:22 PM
#1

Innan, då vi inte hade eget stall, hade vi 5-10 min cykelväg till stallet, att gå tog ca 15-20 min. Känndes onödigt att åka bil. Vi hade bara 1 häst då, och alla i familjen hjälptes åt. Vi betalade 1200/månad över vinterhalvåret och 600/mån över sommaren. Hon som ägde stallet fodrade morgon och kväll, och så stod de på lösdrift. Vi hjälptes åt att mocka, båda mockade i hagen/ligghallen så då mockade vi kanske 1 skottkärra varje gång vi var där, dessamma gjorde hon(ägaren då). Vi hade ingen medryttare, och då vi är fem i familjen så funka det bra med skola/jobb osv. Lite klöddig text, hoppas du fattar!

mikatherider
7/31/15, 8:06 AM
#2

Jag har ungefär 15 min till stallet med bil, tyvärr är det inget alternativ att cykla för det är 70 väg utan trottoar hela vägen.. Är där 6 dagar i veckan har medryttare en dag. Jag och min mamma brukar hjälpas åt med mockning osv på vardagar. Betalar ca 3500kr/mån tror jag (mamma har koll :D) och då har jag räknat in strö, Hösilage och egetinköpt extrafoder. Hovslagare är inte räknat. In/ut sköts kollektivt, men det är enkelt bara att öppna boxdörrarna så springer alla ut tillsammans så har dem fri tillgång ute. Det funkar rätt så bra med skolan! Stressigt då och då men det löser sig! Pluggar natur natur, år 3 ska påbörjas nu. :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

philippazon
7/31/15, 10:55 AM
#3

#2 kanske en dum fråga, men har du br betyg? 

Vill också gå natur natur och ha häst men vill bli veterinär sen och då måste man ha ungefär A i alla ämnen 😴

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

mikatherider
7/31/15, 6:39 PM
#4

#3 haha jodå, jag har b och a i alla ämnen och ska börja trean nu :) ville oxå bli veterinär först, men sen så åkte jag in på klinik ett par gånger och ångrade mig snabbt.. Klarar inte av alla nålar och blod och gråtande hästägare :))

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

kampfrieser
7/31/15, 7:45 PM
#5

Har ca en halvmil (lite mer) till stallet, inga bussar går dit så jag kör bil. Jag betalar 800 i kallhyra - i den ingår vatten, bete, flera olika, plana, stora hagar att gå i, fri och gratis tillgång till paddock, in- och utsläpp alla dagar i veckan, daglig tillsyn, många väldigt fina ridvägar samt tre fodringar om dagen.

Stallägarna köper grovfoder till alla hästar, och på vinterhalvåret äter min häst för 400 - alltså landar hyran på 1200 eftersom vi bakar in foderkostnad i hyran efter vad hästarna äter.

Jag behöver åka till stallet dagligen för att mocka och fylla hökassar, men eftersom jag och en kompis har häst i samma stall kan vi be varandra om hjälp och på det sättet "vara ledig" ibland. Även stallägarna kan göra detta då kontakten med dem är väldigt bra och vi brukar hjälpa varandra med samtliga hästar i stallet.

Nu är ju jag sjukskriven på heltid och därför funkar det alldeles ypperligt tidsmässigt, men när jag tidigare jobbade var det inte heller några problem med tanke på att det tar mellan 5-10 minuter att åka dit och att hjälp finns om det krisar.

Urhasten
8/2/15, 9:03 PM
#6

Hur långt har ni det mellan hemmet och stallet? 
Jag bor centralt i staden och har ungefär två mil till gården där min Minishetlandsponny Orchidéa står inackorderad. 

Färdsätt (buss/bil)? 
Först cyklar jag ~5 min till resecentrum, bussar i ~20-25 min samt en ~10 min promenad till självaste gården. Nu övningskör jag också mycket, passar på att köra till stallet då, vilket tar ~10 min. Förhoppningsvis har jag körkort inom snar framtid! 😃

Vad betalar ni och vad ingår? 
Orchidéa står på lösdrift 24/7. Jag betalar 750 kr för stallplatsen och då ingår hö, strö, saltsten, mineralbalja, påfyllning av foderstation, påfyllning av vatten, flera gånger daglig tillsyn. På vintrarna hjälps vi åt att mocka ligghall och fylla på termobaren. Sedan investerade jag i att gå en grundkurs i hovverkning enligt SANHCP för Kent Wiberg och verkar min häst själv i samarbete med hovvårdare. Försäkring går på 1'467 kr/år. Köpte St. Hippolyt EquiGard (295 kr) för att blanda ut Biopromin (570 kr) med, men det har hållit i snart över ett år. Annars är det väldigt varierat vad jag lägger ut som övrigt. Förra sommaren var min älskade putte med om en olycka och fick åka in till Strömsholm för intensivvård. Det kostade en del. Sedan är hon under inkörning och då har utrustning kostat en del på det sättet. Jag har ett eget sparande konto till henne med, där jag lägger undan pengar varje månad. 

Hur ofta är ni där och tar hand om hästen? 
Just eftersom jag har väldigt god kontakt och relation till min stallmatte och lösdrift fungerar det för mig att inte vara där varje dag. Det kan ibland gå tre eller fyra dagar. Är jag sjuk kan det gå längre tid. Händer det någonting hör stallmatte av sig, vilket är en enorm trygghet både för mig och Orchidéa. Men givetvis besöker jag helst stallet varje dag ändå. Det går inte hålla sig ifrån för länge! 🌈

Har ni någon som hjälper er (t.ex familjemedlem, medryttare)?
Nej, sköter allt själv på det viset.

Hur funkar det tidsmässigt med skola/jobb/annat? Övrigt? 
Förr såg min livssituation ut som så att en kronisk mag- och tarmsjukdom blommade ut, då vart jag akut tvungen att sälja min dåvarande häst, eftersom hälsan inte var där och tillät mig vara hästägare. När jag köpte min andra nuvarande häst (Orchidéa) så har jag haft 100% tjänst som barnskötare, drivit eget företag, haft katter, 375 liter akvarium, bostad, sambo, fritid, bloggerska och det gick fint. Vill man - går det. Är man tveksam - går det mindre bra. Idag tar jag dock det lite lugnare för att lägga ännu mer tid på BARA min underbara familj, djurvänner och att arbeta (+ övningskörningen förstås).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Örebro.OliviaA
8/5/15, 12:20 AM
#7

Jag har 1, 3 mil till stallet. Tar 19-21 min- beroende på hur fort man kör ;) Jag åker moppe i.o.m att jag "bara" är 15. Jag betalar 600:- (tror jag :) ) och då ingår Allt. Har ttillgång till lösdrift och box. Paddock. Milslånga vägar. Uppvärmd sadelkammare. Det enda jag behöver göra är att träna min häst. Resten sköts av gårdsägaren vilket är toppen då jag lägger mycket tid på att plugga till gymnasiet och även träna. Jag är i stallet 5-6 dagar i veckan. Jag sköter allt själv. :) Det tar absolut mycket tid. Vilket gör att jag får prioritera mycket. Skolan och plugga i första hand. Häst i andra. Träna i tredje. Resten tar jag sen. Mina föräldrar är inte häst intresserade vilket gör att jag "måste" göra allt med hästen. Men det funkar :)

Upp till toppen
Annons: