Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1020 ggr
Smillaaa00
7/29/15, 12:27 PM

Bett

Hej, jag har en väldigt pigg och stark ponny (Dponny). Som jag just nu rider med ett rakt gummiklätt babypelham med kedja. Jag tycker att han har börjat lyssna bättre och är inte riktigt lika stark och bestämd utan jag får lätt stopp på han. Någon som kan rekomendera ett lite snällare bett men som ändå blir hyfsat skarpt om man rycker till ordentligt (i nödfall). Tack på förhand!

Annons:
Ravynsfair
7/29/15, 2:34 PM
#1

Jag hade ett baucherbett till min fjorddam då hon reds på bett för något år sedan. 
Effektivt bett utan att vara megaskarp. Hon ratade allt annat och drog sin kos.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

philippazon
7/29/15, 7:21 PM
#2

Baucherbett är som ett vanligt tre/två delat med fasta ringar fast extra ringer verkar så att bettet ligger extra stilla, det är alltså inte alls skarpt som många tror. Dock så vänder vissa upp och ned på bettet så att det blir hävstångseffekt, tror det hette så. 

Men det är säkert värt att testa, din häst kanske trivs med det

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Smillaaa00
7/29/15, 7:26 PM
#3

Tack, ska testa detta. :)

philippazon
7/29/15, 7:40 PM
#4

Kimblewickbett kanske är värt att testa också :D har hört att de ska varjämte bra. det är ju skarpare, jämfört med baucherbettet.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Smillaaa00
7/29/15, 8:04 PM
#5

#4 tack! Ska testa :)

kampfrieser
7/30/15, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hävstångsbetten är bra - om du har de raka. Jag vet inte om du rider med pelhamdelta eller två tyglar, men rider du på delta kan du ju testa att köra två tyglar istället. Kanske är vanligt pelham värt att testa? Kimblewick är ett likvärdigt bett, oftast har de tungfrihet och det är lite individuellt vad hästen tycker. Om den gillar helt rakt eller lite tungfrihet.

Utöver dessa kan jag rekommendera kulbett, om din häst är som min som gärna hakar tag i bettet och rusar. Ett snällt bett som inte trycker på varken gommen eller tungan men som är betydligt svårare att ta tag i och dra iväg.

Annars är kanske hackamore något att testa?

Annons:
Smillaaa00
7/30/15, 1:10 PM
#7

Kulbett ska jag nog testa. Hackamore är jag ganska säker på att det inte kommer gå då det behöver vara väldigt skarpt.

Upp till toppen
Annons: