Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 2348 ggr
UtanAlias
7/28/15, 9:14 PM

Försäkra A1, utläkt hovbensfraktur?

Har pratat med en säljare som har en häst som låter tämligen intressant för mig och vi har bokat tid för provridning. Hästen ska ha haft en hovbensfraktur, vet dock ej vilken grad. Den här frakturen ska ha varit utläkt  sedan många år(hästen är 9 idag). Han är A2 försäkrad utan reservationer. Nu undrar jag om någon vet hur det går till om man skulle vilja A1 försäkra den sen, vilket jag kommer vilja göra om jag köper den. Den är försäkrad i Agria och det är även där jag vill ha den försäkrad i fortsättningen.

Har googlat om allt vad heter hovbensfraktur många sena nätter denna veckan för att få så mycket kött på benen som möjligt. Jag har sett att prognoserna är goda, om denna dessutom nu är utläkt borde det ju inte finnas några tvivel. Det handlar om en häst för i runda slängar 10.000 kr. Däremot har jag inte kunnat läsa mig till det här ang försäkringar.  Blir det reservationer? Går det ens att A1 försäkra?

Annons:
mikatherider
7/28/15, 11:02 PM
#1

Misstänker att det lättaste är att ringa till Agria och be dem kolla upp det specifika fallet och därmed komma fram till om du kan ändra försäkringen eller inte :) har själv ingen aning om hur det funkar men det borde väl inte vara några problem.. När min pålle hade haft allvarlig bukhinneinflammation så hade hon reservation 1 år på mag/tarm. Men nu är det ju fritt fram som vanligt igen så det borde väl ske på liknande sätt med frakturer antar jag :) men som sagt, jag tror det säkraste svaret fås på Agrias kundtjänst :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gladflicka
7/29/15, 1:01 AM
#2

Ring det aktuella försäkringsbolaget. Mycket möjligt att de kräver besiktning av hästen UA för att A1 försäkra.

Upp till toppen
Annons: