Annons:
Etikettridning
Läst 4740 ggr
Oshibwa
2015-07-27 22:09

Svår att forma i höger varv. vad ska jag göra?

Hej ! Jag har ett liitet problem med att lösgöra hästen i höger varv. hon är stel och har svårt att böja runt skänkeln utan vill gärna tränga in i volten eller innanför spåret överlag. Finns det några övningar jag kan göra för att kunna få henne mer lösgjord även i höger varv. I vänster är hon elastisk oh mjuk som en gummisnodd så där är det inga problem alls. Enligt hon som red in hästen så har hon alltid varit svårare i höger. Men vill gärna jobba bort det så gott som. Något tips?

Annons:
BettaSplendens
2015-07-27 22:35
#1

Stelhet i höger sida? Kan vara en låsning, spänning m.m. Kanske be massör/equiterapeft/vet komma och kolla på hästen. Kan oftast lösas ganska enkelt med massage tex. Här står lite tips om övningar också http://www.bukefalos.com/threads/stelhet-hos-hast.494299/

Oshibwa
2015-07-27 22:48
#2

Tack :) #1

Gronstedt
2015-07-28 08:23
#3

Menar du att hon är lätt att forma åt vänster och svår att forma åt höger? Då är chansen stor att det är i vänster sida problemet sitter - det är inte höger sida som är stel, utan vänster sida som är kort, så att hon inte kan länga den ordentligt. 

Ta hjälp av någon på marken som kan hålla ögonen på att hon spårar korrekt i allt arbete. Arbeta liksidigt, så att hon blir lika stark och mjuk på båda sidorna.

Och förstås, kolla att det inte är något som är fel eller gör ont någonstans. Det finns alltid en orsak till stelhet och oliksidighet och den kan dyka upp på andra sätt om man arbetar bort ett symptom.

Oshibwa
2015-07-29 14:39
#4

#3 senast jag red för instruktör så tyckte hon inte att det såg farligt ut men att jag får jobba henne utåtställd i högervarv för att få kontakt med henne. Men ska jag jobba oftare i höger eller?

Gronstedt
2015-07-29 14:52
#5

#4: Om du måste jobba utåtställd för att hon ska komma fram till bettet är det sannolikt så att hon tenderar att vika halsen och släppa iväg bogen i stället för att spåra korrekt. Är det så, är det viktigt att verkligen arbeta med spårningen i alla lägen.

Jag tycker inte man ska systematiskt jobba mer i det svåra varvet, problemen sitter ju inte bara i ena sidan. Bättre att arbeta för att få det korrekt åt båda hållen - alltså även på att hästen inte blir för mycket böjd åt det "lätta" hållet.

Oshibwa
2015-07-29 15:56
#6

#5 det ligget ju något i det du säger-. har inte tänkt på det så. Men i andra varvet är hon lika böjbar som en gummisnodd, alltså så fort man tar tygeln och kramar om med skänkeln böjer hur lätt som helst. Ska testa att jobba henne mer rakare i det ''lätta varvet'' kan ju vara så att jag böjer för mycket för att det är ''enkelt'' i det varvet.

Annons:
PogoPedagog
2015-07-29 17:40
#7

Jag har upplevt min häst som väldigt oliksidig ( samma sida stel som din). Sen fick jag hjälp av en bra instruktör att sitta rakt själv och vips had ejag en liksidig häst. Kanske är det något liknande för dig?

Prova t.ex att när du rider vrida överkroppen svagt åt höger och lägga lite mer tyngd på höger sittben. Du kommer säkert att uppleva att du sitter jättesnett men om det är som för mig att du var sned redan innan fast åt andra hållet kommer detta lösa mååånga problem :)  Tänk oxå på att dra bak höger axel ordentligt när du rider på böjt spår i högervarvet. Din höft visar bakdelen vägen och ska vara ganska rak men överdelen ska visa framdelen vägen och ska därför vridas åt höger.

Oshibwa
2015-08-01 22:48
#8

#7 Tack för tipsen. Testar detta nästa gäng på banan :)

Ponnygirl16
2015-08-03 23:31
#9

Håller med #7 , sitter du lite snett så tenderar det oftast till att hästen försöker "fånga" upp och parera med ena sidan.

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Upp till toppen
Annons: