Annons:
Etikettridning
Läst 706 ggr
Anniebolmgren
2015-07-27 11:27

Låta kompisen rida hästen?

Hej! Jag är 14 år och i svängarna på att kanske köpa häst. Jag är i ett privatstall just nu(där jag också skulle ha hästen) och rider ett 6-årigt sto. Om Jag skaffar en häst kommer det ibland krocka med diverse konfirmations-grejer och Så. Därför undrar jag vad ni tycker. Ska jag prata med min bästa kompis om ifall hon vill rida hästen ca 1 gång/vecka? Kan jag låta henne göra det redan när hästen varit hos mig ett par månader? Jag vill ju faktist ha en jätte snäll häst som alla ska kunna rida. Min plan är väl isåfall, mycket skogs-ridning, lite träningar och en tävling då och då (kanske en gång i halvåret liksom, 3 ggr/år). Min kompis är lika gammal som mig och mycket försiktig i ridstilen samt snäll mot djuren. Kan jag låta henne rida min häst, och isåfall när? Efter hur lång tid som hästen varit i min ägo? Kram!

Annons:
BettaSplendens
2015-07-27 12:32
#1

Vänta kanske en vecka eller två med att låta henne rida, så hästen har vant sig vid nya stallet. Med en lugn snäll häst borde det inte vara några problem. När är upp till dig, men 1-2 dagar i veckan är kanske lagom? :)

BettaSplendens
2015-07-27 12:34
#2

http://migrated.ifokus.se/uploads/3ce/3cebde26234cd519ffa84753808eac62/medryttaravtal-ess1.pdf Kan vara bra att skriva medryttarkontrakt, även fast det är din kompis :)

Quirinia
2015-07-27 18:12
#3

Hej! Jag är lite delad med detta om att ha en medryttare som man känner. Det som är bra med att ha sin bästa kompis ute och rider sin egna häst är att du vet hur din vän rider, att hon rider försiktigt och tar väl hand om hästen mm. Men ifall det skulle uppstå något, som tillexempel att hon gör något du inte vill att hon gör, kan det bli väldigt svårt att säga till även om man måste. Men diskutera det med henne :) Lycka till, även med hästköpet!

Tusen
2015-07-27 20:36
#4

Är det så att du vill att din kompis ska rida henne för att du tycker att hon är duktig eller för att du vill vara snäll? Det är väl okej att göra efter några veckor när ni lärt känna varandra lite.
Men om du tror att du MÅSTE ha en medryttare för att du inte kan rida din häst alla dagar i veckan så kan jag lova dig att din (blivande ) häst inte kommer att må dåligt av att stå några dagar i veckan. Bara den får komma ut och springa av sig i en hage under dagarna.

Anniebolmgren
2015-07-27 23:19
#5

Tack för kloka svar! Ja, hästen ska i då fall gå på lösdrift. Jag vet, det kan bli svårt att prata med henne, men jag tror att det inte kommer vara omöjligt för jag har alltid vågat gå rakt på sak. Jag tänkte att hon kanske kan rida den dagen inte jag kan (och sedan får hästen en vilodag när jag åker upp och tittar till eller inte alls)!

Upp till toppen
Annons: