Annons:
Etikettövrigt
Läst 1166 ggr
[Metra]
7/26/15, 6:23 PM

Få en tryggare häst i mitt sällskap

God kvällGlad
Jag har en valack som just nu står på boxvila. Han skadade bogen för fyra månader sedan när han gick omkull i hagen. Han har läkt otroligt bra o snabbt och går just nu på rehabilitering och jag får skritta honom en halvtimme per dag. Problemet är bara att han är så brötig just nu när jag skrittar med honom och han känns allmänt otrygg. Han hoppar till (vilket han verkligen inte får göra just nu) för minsta saker o blir rädd.
Jag ser denna perioden då han står på boxvila som en guldstund att kunna slipa på grunderna och relationen mellan oss.  Jag vill få honom tryggare i mitt sällskap o att han ska kunna lita på mig och inte ständigt bli rädd o hoppa till för saker.
Min fråga är då hur jag skall gå tillväga? Finns det några övningar jag kan göra, med det i åtanke att han har boxvila.  Finns det några övningar jag kan göra med min mentalitet för att få honom tryggare i mitt sällskap? Hur ska jag egentligen på bästa sett agera då han blir rädd för saker?

Verkligen tacksam för hjälpGlad
Kram

Annons:
Cezanne
7/26/15, 11:46 PM
#1

Har han alltid hoppat sådär eller är det bara nu?

Hästar på boxvila brukar få mycket energi när de känner sig bättre och får sättas igång försiktigt. Är det bara nu han gör så ser jag det som att han behöver få utlopp för något för att han är understimulerad. Finns det en möjlighet att låta honom gå i sjukruta så att han kan se andra hästar, få lite intryck och arbeta med huvudet?

[Metra]
7/27/15, 12:25 AM
#2

#1
Han har alltid varit lite småbrötig, men är helt klart mer sådan nu när han har lite för mycket energi o är understimulerad.  Jag vill hitta sett att kunna stimulera honom mentalt? Och övningar jag kan göra med en häst på boxvila. För att stärka relationen, få honom att känna mer tillit.. osv.
Han har en liten sjukhage jag ställer honom i ett par timmar dagtid, med mat som sysselsättning. Vågar inte lämna honom där utan uppsyn, så det blir bara en eller ett par timmar per dag när vädret tillåter. Det verkar ju inte hjälpa så mycket.. 😕
Promenaderna är lite brötiga just nu o jag är ständigt orolig för att han ska hoppa till på ett sett som kan förvärra skadan, då muskulaturen kring bogen är helt förtvinad just nu.
Han har även börjat hoppa mot mig nu, vilket kan vara rätt obehagligt. När han var frisk och "brötade" handlade det mest om att han taktade men nu kan han hoppa till rätt ordentligt.
Han är ganska dominant o en tillsägelse "hörru du här är min personliga yta, backa" funkar inte riktigt. Mitt sto accepterar det betydligt bättre o backar om jag ber henne göra det.

mikatherider
7/27/15, 7:10 AM
#3

Om jag vore du skulle jag även ställa frågan på naturalhorsemanship.ifokus, de är extremt bra på att tipsa i sådana här frågor :) lycka till!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[Metra]
7/27/15, 12:41 PM
#4

#2 Har frågat där oxå… 🙂men hade vart kul o höra vad ni hade gjort i min sits… osv. Alla tips o tankar mottages

mikatherider
7/27/15, 11:24 PM
#5

#4 åh! :) 

Hade jag varit du hade jag tagit promenader till en början om han verkar väldigt osäker för att du då kan lättare visa honom att det han är rädd för inte är läskigt och att han inte är "ensam". Sen om han blir rädd skulle jag bara stanna, vänta tills han lugnat ner sig, gå fram till det han tittade på, klappa och stå där lite och sen gå iväg. Inte göra någon står affär liksom, typ säga att det inte är något farligt, visa det och sen gå vidare helt lugnt. 

Med tanke på att han är ganska tittig nu på boxvilan, låter det som iaf, krävs nog en lugn mentalitet. Ibland kan man ju undermedvetet leta faror, till exempel "åh, den där stenen är han alltid rädd för", så spänner man sig lite och kanske tar lite i tygeln och då räcker det för att hästen ska bli spänd och på sin vakt.

Men annars hade jag försökt miljöträna på bana/ridhus t ex, med att kasta saker, gå över presenning osv. Dem på nh.ifokus brukar ha himla bra relationsövningar som då gör att du kan vinna hans tillit och därmed blir han lugnare.

Ojdå, det här kanske blev jätte rörigt men hoppas det är till någon hjälp :) lycka till!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Cezanne
7/27/15, 11:32 PM
#6

Jag tror inte att detta är rätt tillfälle att träna honom. Han reagerar mentalt på boxvilan, det han behöver är stimulans. Är det en häst med mycket bakom pannbenet behöver han få använda hjärnan. Har själv haft en vaken unghäst på boxvila tidigare i år, och henne lät jag gå lös i stallet en timme om dagen medan jag pysslade för att hon skulle få använda sin hjärna.

Tråkigt att du inte kan ha honom ute mer, jag tror att utevistelse och möjlighet att pilla i sig lite gräs skulle göra underverk med hans psyke.

När han har blivit friskt tror jag att det bästa för honom är att få gå i hage med sina kompisar under någon vecka, få landa mentalt i det, och därefter kan ni börja med tillitsskapande övningar.

Annons:
[Metra]
7/28/15, 2:02 PM
#7

#5 Han är faktiskt inte hästen som blir rädd för speciella saker, som till exempel en sten eller liknande. Han går fram överallt, blir mer rädd för plötsliga rörelser, eller om vinden blåser i bladen på busken.. eller om någon kommer gåendes runt husknuten.. osv. 🤔 Har testat att leda båda mina hästar ihop men han reagerar ändå o hoppar till, brötar osv.
Han tycker ju att livet är hemskt tråkigt just nu o numera är han "frisk" då nerven läkt ihop o han inte känner smärta mera, så han vill ju röra sig trots att han absolut inte får då muskulaturen är borta o inget håller ihop bogbladen. Han skrittar bra, men har en stor rörelsestörning i trav osv. Så han vill ju röra sig mera.. 😕

Stimulera honom mentalt är något jag absolut vill göra. Hagen ger lite, dock har han inga hästar inom synhåll då alla är i gräshagarna. Brukar släppa mitt sto ibland på stallplanen (den är inhägnad) så han inte känner sig så ensam men det handlar om 1-2 timmar per dag eftersom jag inte vågar lämna honom själv, o efter ett tag tröttnar han även på maten o drar några repor o bocksprång. Så måste ha in honom innan dess.
Han har varit skadad så mycket nu vill jag ha honom FRISK. Och då måste jag kunna skritta honom ordentligt. Om 5 veckor har jag återbesök o efter det om allt går som det ska får jag börja skritta honom en 1-1,5 timme per dag o då förutsätter det att jag kan gå med honom ordentligt utan risker för återfall.

#6
Träna i den bemärkelsen vill jag inte göra med övningar osv, det är för stor skaderisk just nu. Det jag letar efter är tillitsövningar jag kan göra med en häst på boxvila, alltså i boxen, på våra promenader osv. Sättet att vara med hästar, min mentalitet osv. Han har ett tufft psyke och jag har bara haft mitt sto i flera år som redan är tillgiven och har en enorm tillit till människor. Henne har jag aldrig haft några problem med, medans jag nu ställs i en sits där jag faktiskt behöver arbeta fram tillit o relation. Det är lite där jag är vilsen just nu.

Stimulansen. Jag kan släppa honom i stallgången också, tack för tipset. Inne i stallet är han världens lungaste häst. Han förvandlas och blir pigg och brötig så fort vi stiger ut. Jag förstår honom i det läget, men vill inte att han ska bete sig sådär. Tillsägelser verkar inte fungera.
Jag betar honom en kvart om dagen.

Upp till toppen
Annons: