Annons:
Etiketthoppning
Läst 2121 ggr
CorneliaAndersson
2015-07-26 14:26

Hoppövning, trav- och galoppbom

Hej!

Jag har en vän vars häst gärna blir pigg på hinder (höga som låga), och gärna 'tar bettet' och sticker sedan iväg i galopp över hindret.
Ofta hinner ekipaget inte ens genom svängen som leder mot raksträckan till hindret, eftersom hästen bara sticker och svänger 'lite av sig själv'.

Då detta är en ny häst så har jag själv inte hunnit se när de är på hoppträningar men jag vet att hon fått tips om trav- och galoppbommar, men min vän vet inte riktigt om hästen fortsätter springa, och snubblar över bommen eller om den faktiskt 'ser upp' och tar det lite lugnare?

Jag känner att jag inte vill komma med några tips, då jag själv är hoppskraj, men då jag har iFokus så erbjöd jag mig att fråga här inne.

Bör kanske nämnas att detta är ryttarens första storhäst, tidigare haft maxade D-ponnyer och denna häst hon har nu är ett 9 årigt sto på 165 cm.

Tack på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
philippazon
2015-07-26 23:27
#1

Om hästen skulle sätta iväg & inte se bommen och snubbla så kommer den lära sig till nästa gång ;-) Jag tror på att jobba med markarbetet först, alltså dressyren. En mysig häst i dressyren läggergrunderna för en bra hoppning. Enligt mig :) Övergångar & halter på volter och fyrkanten, serpentiner & bågar. Sedan kan man lägga in bommar här och där och jobba med att öka & minska farten mot och efter bommen. Hästen måste acceptera ryttarens små hjälper, både gas och broms! Hoppas hon får styr på hästen snart :-D

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

CorneliaAndersson
2015-07-26 23:29
#2

#1
Hej!
Tack för svar!

Förstår hur du tänker!
Meddelar vidare till min vän! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

philippazon
2015-07-27 11:05
#3

Det ska stå en lydig häst i dressyren, haha :D

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Upp till toppen
Annons: