Annons:
Etikettridning
Läst 885 ggr
iMois04
2015-07-25 22:21

Börja hoppa lite smått

Jag har i sommar fått hyra stoet Cherie 3550 (Russ) och hade tänkt att kanske hoppa 10, 20 cm något sånt, men problemet är, hon är 22 och jag vet inte ifall hon orkar, hon är inte riden så himla ofta sen innan men nu rids hon typ minst 2 ggr veckan, och hon orkar galoppera och är pigg i övrigt.

igår "hoppade" vi när min kompis var med och red på en ridtravare och hennes bror, la ut typ en staketpinne på vägen som jag skulle testa även min kompis, det gick väll sådär för mig och Cherie… hon sprang i kanten av pinnen och snubblade nästan över den, men hon började galoppera iaf (med lite bus på köpes, såsom att försöka slänga av mig, men ganska milt)

Pinnen var kanske 5 cm. har sett på bilder från hennes ungdom att hon hoppat ca 40 cm nåt sånt, så jag tänkte varför inte prova?

Vad tror ni?  försöker även träna henne lite i dressyr och att ta kort galopp, för det finns bara kapplöpnings-galopp för henne.. det gick väll ganksa bra faktiskt

hon är ju som sagt väldigt pigg bara man värmt upp henne ordentligt, tycker det är kul och ger gärna allt hon har om man vill.

Hon har testat mig ganska hårt men det verkar vara över nu, hon kan faktiskt gå ifran Saga (Ridtravaren och bästa kompisen) utan problem.

Så ja, vad tycker ni?

Annons:
BettaSplendens
2015-07-25 22:34
#1

Kör på, men ta det lugnt bara. Börja med några bommar på marken så hon får koll på fötterna, och sätt sedan upp ett litet kryss, så blir det enklare för henne att hoppa rakt. Eftersom hon rids så pass lite tycker jag ni ska rida korta pass med bara några enstaka språng. Skulle hon däremot gå 4-5 gånger i veckan kan ni utan problem höja mer, om hon tycker det är kul. Finns en B-ponny som tävlade LA tills han var 28, så är hon pigg och kry så är det inga problem. Lycka till :)

iMois04
2015-07-25 22:49
#2

asså nu på senare har hon ridits typ 3,4,5 ggr i veckan och hon är väldigt pigg och kry, så jag ska se ifall jag kan jobba lite på att hålla in galoppen nåt pass sen ska det hoppas här!xD

BettaSplendens
2015-07-25 22:53
#3

En bra avståndstabell, använd dig av denna för att förenkla för både dig och ponnyn :) http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/avstandstabell-for-hopptraning.htm

iMois04
2015-07-25 23:36
#4

okej, tack!

bell
2015-07-26 07:54
#5

Kolla med ägaren bara är mitt tips. Lycka till med hoppningen om ägaren säger ok. :)

iMois04
2015-07-26 11:37
#6

Jag frågade henne innan jag hyrde dom ifall jag fick hoppa lite

Annons:
iMois04
2015-08-01 22:16
#7

Jag kan iallafall säga att när jag red över bommarna idag så visste hon vad hon skulle göra, fösta gången slog hon i lite, men sen gick det ganska bra, tog typ 7 cm och det gick jättebra, så imorgon ska jag gå och bygga lite högre hinder, typ 10,15 och kanske tillochmed 20 cm

bell
2015-08-02 14:43
#8

Vad roligt :) det borde inte vara några problem för eTT russ de är ofta bra hoppare. :)

iMois04
2015-08-02 17:06
#9

Japp!

Upp till toppen
Annons: