Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 993 ggr
smultrondryck
2015-07-24 17:51

Bomlös sadel

Jag har tänkt att testa en bomlös sadel till min arab. Jag undrar vad ni tycker om bomlösa sadlar och kan man hoppa i dem utan att skada hästen?

Annons:
[Elucai]
2015-07-24 18:41
#1

Har själv ingen erfarenhet av bomlöst men har hört att man ABSOLUT INTE får hoppa i bomlös sadel då de inte har någon form av stötdämpare, så när man landar i sadeln tar hästens rygg stryk och kan skadas rejält. Men så är det ju många som hoppar barbacka, och det verkar ingen ha någonting att säga till om? Men bomlösa är bra för att de passar alla ryggar samt att de formar sig efter dig och hästen, istället för att forma hästens rygg efter sin bom. Dessutom kan man, vad jag har hört, se efter hur sadeln formar sig om man rider snett eller obalanserat. Så bomlöst är definitivt ett stort JA om du inte tänker hoppa. :)

Alejalo
2015-07-24 19:31
#2

Jag har inte ridit i många bomlösa sadlar men jag köpte en själv förra året.
Själv har jag upplevt att om du inte har den bästa balansen (som jag) kommer det bli lite svårt, du får inte stödet av bommen. Så jag red en del i sadeln utan stigbyglar vilket underlättade för mig. 
Men man måste hålla koll på vilken padd man använder så att det inte sitter på ryggraden! Det kan se ut som om att den inte gör det i stallet, men sen när man rider får man kolla. Mitt sto har inte så mycket muskler vid ryggen (ryggraden sticker upp ca  1,5cm från dom minimala muskler som finns)
den padden jag ridit med upptäckte jag petade på ryggraden (jag kollade när jag red barbacka på hästen och tog fingrarna igenom kanalen. ) så jag fick sluta rida med den. 
Hoppa ska du aldrig göra i en bomlös sadel, då får du skaffa en bomsadel istället. Annars får du hoppa barbacka eller med en bomlös padd som lättar trycket över ryggraden lite. 

Det finns många dåliga och många bra bomlösa sadlar, sen finns det en bomlös hoppsadel (http://www.softsaddles.info/sensation.jump.htm) men även med den skulle man inte hoppa några större klasser med.

viktoria91
2015-07-25 06:50
#3

Jag har en sensation ride g4 från softsaddels. Utan den hade jag inte kunnat rida alls pga min sjukdom. Underbart mjuk, ger bra stöd, trycker ingenstans på hästen som fått grymt bra muskler! Har hoppar småhinder på 30-40 cm i min ibland.

Upp till toppen
Annons: