Annons:
Etikettridning
Läst 2831 ggr
zminen
7/24/15, 11:49 AM

Hur lär jag hästen att trava?

Jag rider på en 7årig ponny som bara kan skritt hur lär jag henne trav?

Annons:
Stallmima
7/24/15, 11:59 AM
#1

Brukar hästen trava i hagen??

LouiseKW
7/24/15, 12:02 PM
#2

Men hon har väl travat någon gång under ryttare? Man rider ju inte in en häst i bara skritt menar jag. Hur gör du när du rider dom andra hästarna? Gör exakt samma sak och börjar hon trava så beröm henne. Lättast på rakt spår innan du börjar med svängar, tänk på att vara balanserad så blir det lättare för henne.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

bell
7/24/15, 12:09 PM
#3

Jag tycker det är lättast att börja från marken med alla kommandon som jag vill att hästen ska utföra. Så börja med att säga trav och springa med henne när ni förstår varandra ftån marken (gärna lite longering också) blir det lätt att göra samma sak från ryggen. (Om jag nu förstod rätt att det är inridbing av en 7 årig häst som det syftas till)

LouiseKW
7/24/15, 1:16 PM
#4

#3 Ja, det var en bra fråga om dom rider in 7 åringen eller om hon blev inriden som yngre? :) Jag tolkade tvärtom som du tolkade det :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Tusen
7/24/15, 2:05 PM
#5

Hästen kan garanterat trava. Det handlar mer om att hästen ska förstå att DU vill trava. Vet du hur man gör? Har hästen lärt sig tolka dina signaler? Den har kanske lärt sig på annat vis än det du är van vid? Tror det vore bra om du tog hjälp av något duktig person som ridit in hästar förr.

Gronstedt
7/24/15, 3:37 PM
#6

Kolla först att det inte är något som gör att den inte vill trava, till exempel att den har ont.

Annons:
zminen
7/26/15, 3:46 PM
#7

Hon är inte inriden och har aldrig travat med ryttare

Gronstedt
7/26/15, 3:59 PM
#8

När du vet att det inte är frågan om smärta, så börja från marken på lina. Mana på hästen till trav medan du högt och tydligt säger TRAVA! (eller vad du nu vill ha för kommandoord). Beröm när det blir rätt. När det sitter, så att hästen travar på ditt kommando, så låt någon sitta upp och ge de vanliga hjälperna med skänkel, hand och sits medan du ger kommando från marken. När det fungerar kan du prova att sitta upp själv och ge hjälperna samtidigt som du säger kommandot. Så småningom kan du ta bort kommandot och bara använda hjälperna.

Hela tiden små steg och beröm när det blir rätt. Blir det fel så är det bara att försöka igen.

Quirinia
7/27/15, 6:18 PM
#9

Du kan ju försöka själv men om jag hade en oinriden 7-åring skulle jag nog lämna in den till en utbildad och erfaren unghästutbildare.

Cahira
7/27/15, 8:33 PM
#10

Jag hade gjort en smärtutredning hovar, muskler och hela rubbet för att utesluta smärta så man inte skadar hästen yttligare genom "tvång" om det är värk det handlar om. Sedan kan man träna som ovan från marken via typ longering.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

BettaSplendens
7/27/15, 10:29 PM
#11

Men varför skulle det handla om smärta bara för att hästen inte är inriden? Står inte någonstans att den har visat obehag eller liknande vid ridning.

zminen
7/28/15, 1:00 AM
#12

Hon kan trava det handlar inte om smärta osv, hon har bara inte lärt sig att trava med ryttare, hon förstår inte att hon ska trava när jag skänklar. Tack alla för all hjälp :)

philippazon
7/28/15, 10:06 AM
#13

#12 då får man starta om från grunden och lära hästen kommandon från marken, tex vid longering.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
bell
7/28/15, 12:27 PM
#14

Ofta underlättar det om man har en kompis som kan agera draghjälp antingen häst med ryttare eller någon till fots . Lycka till

Upp till toppen
Annons: