Annons:
Etikettridning
Läst 3139 ggr
Anniebolmgren
7/22/15, 3:21 PM

Är jag redo för häst?

Hej allesammans! Nu hoppas jag på er underbara hjälp. Jag är 14 år och rider en 6-åring i ett privatstall tillsammans med ägaren (som också äger stallet). Jag rider mellan 3-5 dagar i veckan, oftast är det väl 4. Har ridit i 7 år snart 8 på ridskola Håller mig nu mest till privatstallet där jag rider med en bästa kompis (vi är 6 st i stallet.) på 18 år. Jag kan mycket om hästar och vet ungefär hur det skulle vara att ha häst i stallet då jag varit där i 3-4 år. Nu börjar jag bli sugen på att köpa häst… Mina föräldrar är okunniga även om pappa kan sätta på grimma och sånt, han är en riktig talang på att handskas med djur så ut och insläpp från hagen om jag är sjuk blir no problems. Stallet är det underbaraste man kan tänka sig för det jag vill, att rida ut mest och ett pass på banan ca en gång i veckan (tävla typ en gång i halvåret). Jag har fått stöd av min 18-åriga kompis och hennes mamma att dom kan hjälpa till vid provridning och även råd eftersom dom är hästägare själva. Ekonomin för min familj är inga problem, men tiden är knappare för mina föräldrar då en är lärare och en jobbar på kontor. Dock kan pappa lätt smita ifrån sitt jobb för att skjutsa, Jag kan om 1 år skaffa moped och mamma kan vara med mig i stallet ibland på helgen. Pappa är inte emot min idé om häst sålänge det inte innebär köra runt i transport hela tiden på tävling och så. Anser ni att jag med hjälp av min kompis och hennes mamma som stöd och stallägaren kan klara en häst trots skola och så? Tänkte ett köp runt nyår. Hästen jag rider får föl i sommar och då blir det svårt att rida såklart. Ang att ha tid tror jag det funkar, jag tänker ridning 6 dagar och ibland 7 i veckan om inget kommer i mellan. Hästarna går alltid på lösdrift och äter kvällsöppet ute där vi hjälps åt att fodra. Har jag tid och möjlighet enligt er? Kram

Annons:
iMois04
7/22/15, 3:28 PM
#1

du kan ju kanske börja med medrytarhäst eller sommarhäst? så vet man sen om man är redo, så slipper man ångra sig om man känner att det blir för mycket

Anniebolmgren
7/22/15, 3:31 PM
#2

Jag har funderat på det. Men det känns som att jag vet hur det kommer bli redan, har ett bra upplägg, och det känns hemskt att låna en häst över sommaren och sedan lämna tillbaka. Jag känner så pass väl ägarna av stallet och de inhyrda att jag vet hur livet som hästägare ser ut, om man kan säga så. Tack ändå!

Anniebolmgren
7/22/15, 3:31 PM
#3

Jag har funderat på det. Men det känns som att jag vet hur det kommer bli redan, har ett bra upplägg, och det känns hemskt att låna en häst över sommaren och sedan lämna tillbaka. Jag känner så pass väl ägarna av stallet och de inhyrda att jag vet hur livet som hästägare ser ut, om man kan säga så. Tack ändå!

Anniebolmgren
7/22/15, 3:31 PM
#4

Dock så tror jag att det är bra att tex hyra hästen man ska köpa en månad för att se att allt står rätt till

Nattis.
7/22/15, 5:16 PM
#5

Det finns väldigt många foderhästar som man kan ha ett halvår/ettår som man kan köpa loss om man trivs med hästen, det finns bland annat väldigt mycket foderhästar man kan köpa loss på blocket.se och hästnet.se :)

Anna O.
7/22/15, 5:20 PM
#6

Jag tycker du kan testa på med foderhäst! Då betalar du ju Allt för hästen och den står i det stallet du har en stallplats i. Där får du ju även ta mycket ansvar. Jag tycker du verkar vara rätt redo, men testa på en foderhäst om du känner för det! :-) Lycka till!

Annons:
Anniebolmgren
7/22/15, 6:39 PM
#7

Tack för än så länge mycket kloka svar!

philippazon
7/22/15, 9:33 PM
#8

jag tycler du låter redo. verkar som du fått känna på hur det är genom att rida utöver ridskolan.

att ha stöd och kunniga personer runt omkring sig vid sitt första hästköp ser jag som ett krav, det talar bara för att det kommer bli ett lyckat hästköp.

Känner du dig redo, så är du det :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

kampfrieser
7/23/15, 1:14 AM
#9

Kolla upp vad som ingår i din inackordering först och främst. Vad gör stallägarna? Har de daglig tillsyn av hästarna, eller får de inhyrda göra det själva? Är det isåfall schema emellan er, eller får var och en se till sin egna varje dag?

Ditt stall låter toppen, med många hästkunniga omkring dig. Det är ganska viktigt med första hästen för även om man kan mycket och är duktig är det väldigt annorlunda att ha sin egna och ansvara för.

Att få foderhäst kan vara ganska svårt. Många vill hellre sälja medans vissa har svårt att lämna över ansvaret till någon annan. Även om det i de flesta fall går jättebra är det ändå svårare att hitta en bra foderhäst än att köpa en egen. En annan negativ aspekt är att du kanske inte kan ha kvar hästen efter en tid även om du vill. Det kan ju bli en ganska jobbig separation om du inte är redo att häst. Allra bäst tror jag är att köpa, eventuellt kunna ha hästen på prov i någon månad och lära känna den innan köpet slår igenom.

zoeviertutakk
7/23/15, 8:04 PM
#10

jag tycker du kan skaffa egen häst/ponny🙂

Upp till toppen
Annons: