Annons:
Etiketterbilderfilmer
Läst 5266 ggr
zoeviertutakk
7/19/15, 12:49 AM

b ponny

vill att ni bommbar med bilder på era b ponnyer med ryttare på skriv rittarens längd ålder o hästens läng roligt att se andras ponnyer =)

Annons:
Sophie Gustavsson
7/19/15, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ryttare 150 något, häst 126 cm. Har för mig det var sista, kanske näst sista gången jag red han. Hittade inte hela bilden.

LeeKnow
7/19/15, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ryttare: 166cm, 14 år.

Häst: 127. 10 år

Egentligen för tung men brukar ta en pytteliten barbacka tur ibland ändå. (Klippte bort syrran och hennes häst, så den är väldigt brusig och ful)

Alicia_svartur
7/20/15, 10:42 AM
#3

En jag känner har då B-ponny, hon är 12 men är väldigt liten och nätt, väger typ ingenting. Fiffi, hästen då, är en welsh blandning, hon är kanske 120-125 och är 25 år, så Ellie rider inte henne längre, pga. Hennes ålder och att hon är rätt så stel.

Alicia_svartur
7/20/15, 10:43 AM
#4

Kom inte bilden med? Märkligt….

Alicia_svartur
7/20/15, 4:57 PM
#5
philippazon
7/20/15, 10:53 PM
#6

Ryttare 165cm ponny 125(?)cm :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
zoeviertutakk
7/20/15, 11:05 PM
#7

alla som lagt in bilder är ju över 150 tycker inte ni är förlånga men alla verkar tycka jag är för lång för min b ponny på 124ca o jag är 155 tycker ni oxå det ? =)!!

zoeviertutakk
7/20/15, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

detta är min ponny smilla 124 ålder 8 jag är 155 o är 13 år =) [jag väger 40kg så tror inte jag är för tung ?

Alicia_svartur
7/21/15, 10:45 AM
#9

#7 Ja men #1 rider inte längre, #2 rider bara barbacka, #3 rider inte längre hon heller, #6 ser inte för stor ut. Det beror ju oxå på hur hästen är byggd, och du ser för stor ut helt enkelt (att döma av bilden).

Elsaharr
7/21/15, 2:41 PM
#10

#8 Jag tycker personligen att du ser för stor ut. Din ponny ser ju ganska nätt ut också.

Zingo ;D

Godisburk
7/21/15, 9:07 PM
#11

#8 Jag tycker du ser för stor ut för ponnyn, själv skulle jag aldrig om jag var du kunna sätta mig upp på ponnyn utan att få dåligt samvete, men det är jag. Så jag tycker du ska följa alla råd du har fått i dina trådar gällande ridningen. Du behöver inte sälja ponnyn, utan du kan aktivera den på annat sätt, för du vill väl ändå inte skada den ?

zoeviertutakk
7/21/15, 10:09 PM
#12

vill inte ha mer råd jag rider för en bra tränare har en som maserar hästen jag skadar inte henne om jag rider henne !!

[Biancalice]
7/22/15, 12:15 AM
#13

#12 Massage är ingen ursäkt för att fortsätta rida. Det vore som om någon sparkade dig på benet och bad dig springa och samtidigt lovar att ta dig till doktorn efteråt och plåstra om benet.

Massage ger man som förebyggande, för stelhet och för att hålla musklerna mjuka och fräscha.

Bild nr #1 ser inte för stor ut, men där är också ponnyn grövre och bra musklad.

Annons:
Alicia_svartur
7/22/15, 9:17 AM
#14

#12 rätta mig om jag har fel, men frågade du inte efter vad vi tyckte?

zoeviertutakk
7/22/15, 11:33 AM
#15

bild nr ett o 2 är tagna samma dag =) jo först gjorde jag det men jag vill ha bilder på era hästar =)

Tusen
7/22/15, 6:20 PM
#16

En ryttare i balans skadar inte en ponny även om ryttaren är lite för lång. Är du lätt och en duktig ryttare är storleken er emellan bara något estetiskt. Det har inget med om det är farligt för ponnyn eller inte. Så länge du inte blir tyngre. För du ska vara medveten om att din ponny är en väldigt nätt och späd liten söting och mot sånna måste man vara försiktig.

philippazon
7/22/15, 9:48 PM
#17

Hade jag på bild 6 varit orutinerad hade jag aldrig kunnat rida lilla Walle. Men jag kan rida honom i balanserad form och därför så klarar han mig (plus att jag inte väger så mycket).

Höjd på hästen och längd på ryttaren är bara nummer. Obetydliga Nummer. Det som betyder något är hur du samt hästen är byggda. 

Din ponny är liten och nätt och har väldigt kort rygg, vilket resulterar i att du måste ha en alldeles för stor sadel på ponnyn för att få plats. 

Jag tycker personligen INTE att du ska försätta rida denna ponny. Men det verkar som att du står fast vid att du kan rida ponnyn oavsett vad fr råd du får. 

Du får väll rida tills ponnyn inte pallar mer, det kommer märkas ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
7/22/15, 9:52 PM
#18

Sen att hästen faktiskt börjat protestera genom att stegra och bocka tyder bara på att den inte trivs med en så stor ryttare på ryggen (givetvis kan den ha ont någon annan stans eller ha annat problem men en stor ryttare gör problemet antagligen bara värre)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

zoeviertutakk
7/23/15, 11:21 AM
#19

sadlen är inte förstor det är 15 tum plus att den är kollad av utbildad sadel utprovare hon proteserara inte mot längden det är så här du kan sätta upp en som ä ca 125 på henne o väger kanske 25-30 kg hon gör likadant det kvittar vilken längd o vikt det är innana jag köpte henne red en kompis till förra ägaren in henne som väger mer o är länre henne kastade hon av 1 gg inte mer sen hennen barn på ca 7år kastade hon av hela tiden så snälla ni förstå att on inte protesterar av läng eller vikten

[Biancalice]
7/23/15, 12:06 PM
#20

Jo sadeln är för stor. Kolla med en annan duktigare sadelutprovare annars. :)

Annons:
LeeKnow
7/23/15, 12:08 PM
#21

#19 Eller så är hennes rygg såpass skadad av att ridas av en för lång ryttare att det gör ont även med små ryttare?

iMois04
7/23/15, 12:25 PM
#22

15 tum betyder väll hur stort sätet är? Eller? Trodde jag… Den sadlen hade nog passat min travare… Nästan förstör för henne…

iMois04
7/23/15, 12:29 PM
#23

Om jag hade varit den ponnyn hade jag rymt för länge sen…

Tusen
7/23/15, 2:12 PM
#24

Men sluta nu och vara elaka. En lång ryttare i balans skadar inte ponnyn på något sätt. En sadel på 15" borde knappast vara för lång för en B-ponny ochnär den dessutom är utprovad av sadelutprovare så kan inte vi amatörer sitta på en sajt och tala om ifall sadeln är för stor eller inte. Inte heller om ryggen är skadad eller ej. Så sluta upp med dessa påhopp omedelbart!!,

Godisburk
7/23/15, 2:16 PM
#25

Måste bara fråga en sak, har ni varit till veterinären ifall det skulle vara så att hon faktiskt har sjukt ? :)

zoeviertutakk
7/23/15, 2:36 PM
#26

vad menar du godisburk med den sista frågan ? =) imois04 du behöver inte kommentera här mer med din taskiga attityd om jag hade varit den ponnyn hade jag rymt förlänge sen hahah hon gillar faktiskt mig nej hon är inte skadad av stora ryttare hon hade en jätte liten ryttare från början det var då hon började med olater så någon större fick ta tag i det =)

Godisburk
7/23/15, 3:00 PM
#27

#25 Jag menar om en veterinär har kollat igenom hennes kropp så det inte ligger något annat bakom bockningarna ? :)

Annons:
zoeviertutakk
7/23/15, 8:01 PM
#28

nej inte ännu av vetrinär men av andra kunniga personer som kollat maserat lite hon kan ha en låsning i bakdelen

Gronstedt
7/24/15, 7:56 AM
#29

#28: Innan ryggen och benen är röntgade kan ni inte utesluta smärta.

Godisburk
7/24/15, 10:33 AM
#30

#28 Men jag chansar på att någon knappast har gått igenom henne grundligt och röntgat, uteslutit alla möjliga skador m.m ? 

Isåfall är det det första jag skulle göra så att hon inte lider av något som orsakar smärta. För tänk själv att ha någon på din rygg och du får sjukt, försöker få bort personer men ni pratar två helt olika språk. Så de skulle bara fortsätta sitta upp och göra om samma sak medans din rygg/ben gör sjukare för varje gång. Så, hitta en bra veterinär, åk dit och uteslut alla möjliga skador. För en massör kan inte utesluta skador på samma sätt som en veterinär.

Caf_Roy
7/24/15, 1:02 PM
#31

Som jag ser det finns det flera möjliga anledningar till att hon inte vill ha ryttare på ryggen. Eftersom hon satt i system att bocka av ryttare känner jag att i alla fall det antagandet är ganska så säkert, det är antingen att hon vill få av ryttaren eller att hon tycker att det är så himla kul att krumbukta sig och ryttarna flyger av i bara farten. Det kan finnas olika anledningar till att hon vill få av ryttaren. Vilken det är kan tyckare och ryttare spekulera i tills vi blir blå, men bara du i samråd med veterinär och tränare kan ta reda på hur det verkligen ligger till. En av anledningarna som de flesta här tror på är att du är för lång och sadeln för stor och att det orsakar henne smärta / obehag när du rider. Gör det ont att ha ryttare lär man sig som ponny ganska snabbt vad man kan göra åt det. Barnen flyger nog i så fall av av bara farten. Ett par andra anledningar till samma problem (kan vara flera samtidigt) är att hon inte har tillräckligt med muskler i ryggen för att kunna bära en ryttare (även om den är lagom stor med en bra sadel) utan att få ont, eller att hon har någon underliggande skada i ryggen som gör ont när man rider. En annan anledning, som jag inte tror stämmer på er, är att hästen har dåliga erfarenheter av att ha en ryttare på ryggen. Den kan ha blivit slagen / sliten i munnen / sparkad på eller annat traumatiskt. Låter lyckligtvis inte som att så är fallet för henne, men om en häst har såna saker i bagaget skulle inte jag heller vilja släppa upp en ryttare. Sen finns det olika varianter av att hon inte vill jobba, antingen om du kräver mer än hon klarar eller att hon bara inte har lust och att hon lärt sig att hon kommer undan om hon skickar ryttaren. Återigen tror jag att barnen flyger av bara farten och att större ryttare är för tunga för att hon ska orka kasta av dom. Oavsett vilken anledning som gäller för er, finns säkert fler än de jag räknat upp, kvarstår det faktum att hon tydligt visar att hon inte vill ha ryttare och du börjar bli rädd. Så oavsett varför det är så är mitt tips att försöka något nytt. Ta några månader när du bara jobbar henne från marken. Bygg upp er relation och hennes ryggmuskler. Är du för stor eller hon har ont får ryggen vila, har hon för lite muskler bygger ni upp dom, har hon dåliga erfarenheter lär hon sig lita på dig, det blir lättare att sätta en lagom nivå på träningen och du kommer åt henne på ett annat sätt om hon inte kan kasta av dig. Variera frihetsdressyr med tömkörning (spanska ridskolan tömkör sina hästar när de ska lära sig nya svåra saker) och kolla upp ryggen. Ge det några månader att göra en nystart och hitta tillbaka till varandra innan du sitter upp på henne igen, det tror jag ni båda tjänar på. Under tiden kan du ju också rida på den andra ponnyn och själv bli trygg i att du inte kommer ramla av varje gång du rider. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gladflicka
7/24/15, 3:12 PM
#32

Även om detta är (skulle vara?) en bild tråd lägger jag ändå en kommentar med tanke på din andra tråd. 

Jag också tagit hästen till en veterinär, om inte annat för att utesluta smärta. En häst är aldrig dum bara för att utan det finns alltid en anledning bakom. Hjälper inte detta hade jag börjat med att jobba ledarskap på marken & tagit hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig. Du är lång för ponnyn men det är svårt utefter en bild att säga om du är för lång. Som många andra påpekat så handlar det mer om balans och hur man rider. Med det sagt tror jag ändå att du skulle få ut mer av att rida en större ponny. Kanske bli medryttare på någon annans och mer "skogsmulla" med din egen om du absolut inte vill sälja? 

Kommentarer som #23 tycker jag är väldigt onödigt. Vi har alla olika åsikter men vet du hur hästen har det förutom på de små bitarna vi har fått se? Ridning är endast en liten bråkdel av hästhållande & jag tror att det finns föräldrar/annat kunnigt folk bakom i den här situationen också.

zoeviertutakk
7/24/15, 4:20 PM
#33

hon kan ha ngt traumatisk då hon är väldigt rädd om ansiktet när jag fick henne stegrade hon om du skulle rörar öron sätta på henne grimmano tränsa fick man vara 3 st o tog ca 3 timmar hon är inport från danmark o man vet ju hur häst handlare behandlar djur (vissa) hästen mår bra i övrigt min mamma är jätte kunnig om hästa rider hon med dock har ponnyn hängbuk i nuläget annas inget att klaga på direckt

zoeviertutakk
7/24/15, 4:21 PM
#34

hon kan ha ngt traumatisk då hon är väldigt rädd om ansiktet när jag fick henne stegrade hon om du skulle rörar öron sätta på henne grimmano tränsa fick man vara 3 st o tog ca 3 timmar hon är inport från danmark o man vet ju hur häst handlare behandlar djur (vissa) hästen mår bra i övrigt min mamma är jätte kunnig om hästa rider hon med dock har ponnyn hängbuk i nuläget annas inget att klaga på direckt

Annons:
Caf_Roy
7/24/15, 7:36 PM
#35

#33 Nä, stackars liten. Då är det en anledning till att jobba henne från marken ett tag. Bygg upp förtroende och muskler och vänta med att sitta upp igen tills hon är trygg med dig och grundligt kollad (har dom skadat henne på huvudet så pass att hon blivit huvudskygg kan dom mycket väl ha "tränat" henne på så sätt att hon fått skador i ryggen som gör ont när någon sitter på, kan också vara så att det gör mindre ont när hon går i form och det är därför barnen får flyga oftast?). Det verkar som att du börjat jobba åt rätt håll eftersom det inte låter som att ni har samma problem med tränsningen längre. Så bara fortsätt på det spåret tills hon fullt ut litar på att du aldrig kommer göra henne illa och se till innan du sitter upp igen att du kan vara helt säker på att hon inte kan få ont av det. Det här med att rida på som förr verkar ju inte funka så bra i ert fall, så vad säger du? Är du beredd att testa en annan metod?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

zoeviertutakk
7/24/15, 8:43 PM
#36

jag kommer bygga muskler från marken o kolla igenom henne sen testa igen att rida =)

philippazon
7/24/15, 9:09 PM
#37

#34 hmm intressant att den är från danmark, jag provred en ponny från danmark, den var helt livrädd. Man kunde inte röra den utan att den ryckte till och när den skulle trava så fick den panik och skenade iväg (den drog in svansen mellan benen och såg väldigt väldigt rädd ut)..

:(

Låter bra att kolla igenom henne sen testa rida igen.

Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

fjording04
9/24/15, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Ryttaren är 145 cm, ponnyn är 110 cm

Munken2002
9/25/15, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Om det är så att du ramlar av mycket så kan det ha med längden och göra, jag skötte en för liten häst förut men slutade på henne för att jag var för lång och för att jag bara ramlade av  (vilket berodde på att jag var för lång så min balans försvann)

Jag tycker att du är för lång i överkroppen, benlängden är inte så farlig.

så du kan rida henne ett tag till❤️

Häst ca 120 på bilden är jag runt 158

Ignorera längden på stigbyglarna

Munken2002
9/25/15, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

samma ponny, där är jag 160

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
zoeviertutakk
9/28/15, 9:06 PM
#43

vi vet varför hon kastade av hon hade fel på tänderna men det ska återgärdas så fort tandläkarn hör av sig

fjording04
10/4/15, 8:39 AM
#44

Vilka fina ponnyer😍😍😍

Tusen
10/4/15, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Ryttarlängd: 156 cm. 
Mankhöjd: 126 cm. Russhingst, godkänd för avel.

iMois04
10/4/15, 12:10 PM
#46

#45 du ser ju perfekt ut i längden ut på den hästen!👍🏻

Tusen
10/4/15, 2:10 PM
#47

#46 Tack. Nu är det inte jag som sitter på ryggen utan vår "stalltjej" som rider honom. Men jag ska hälsa henne det. ❤️

[Forest]
10/6/15, 9:53 AM
#48

8 du är inte för tung det tåls att säga, men lite för lång. Jag anser vikten är mer betydelse är själv kort 156 och red även B-ponnys (Russ) vikten då var 49-50 kg på mig och hästarna var 120-124 cm höga rigäla ponnys din är nätta typen. Mina egna russ som jag mest körde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: