Annons:
Etikettavel
Läst 1306 ggr
Alicia_svartur
7/16/15, 9:34 PM

Kostnader

Vi funderar på att betäcka vårt sto och nu undrar jag vad det kan kosta. Både då före fölning, och efter. Allt som man måste räkna med att betala. Sen är det ju oxå frågan om man inte ska vänta lite med att betäcka henne, hon är född -08 så det är ju absolut ingen brådska….

Annons:
Cezanne
7/17/15, 12:21 AM
#1

Den första frågan är vilken ras stoet är. Kolla upp vad hingstar från den rasen kostar. Sen kollar du om det är semin eller naturlig betäckning och kollar upp vilka kostnader det blir. Kolla med avelsföreningen du tänker registrera fölet i vad de tar. Utöver det kostar transport till och från hingsten/seminstation, dräktighetsundersökningar och eventuella behandlingar, ökade foderkostnader under slutet av dräktigheten. Kanske måste du bygga om ditt stall för att få en box tillräckligt stor att föla i. 

Som du ser är det helt omöjligt att svara på din fråga utan att veta mer.

Alex
7/17/15, 11:44 AM
#2

Det beror ju som #1 skriver, helt på ras och förutsättningar. Själv har jag tagit några islandshästföl och kan komma med exempel på hur det sett ut för mig (vissa siffror är inte helt exakta): Betäckning 15'000 kr Resor till och från hingsten, betes-/boxavgift, ultraljud ca 10'000 kr Stoets driftkostnad från betäckning tills fölet är avvant ca 25'000 kr Unghästbete för fölet under tre år ca 40'000 kr Då har jag inte räknat med verkningar, vaccinationer, avmaskningar, ID-kontroll, registrering osv av fölet. Så innan hästen ens är inriden har den kostat mig närmre 100'000 kr. Det är dyrt att föda upp häst och det kostar lika mycket att föda upp en bra som en dålig häst, så är man främst ute efter en till, trevlig ridhäst så tjänar man på att köpa en färdig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alicia_svartur
7/17/15, 3:57 PM
#3

Hon är en islandshäst, och några vi känner har en väldigt trevlig hingst (de bor ca 10 från oss) men vet dock inte vad de kan tänkas ta. Det blir fribetäckning, det håller båda parterna med om. Sen har vi en större box (den är enorm, vi använder inteden för det tar så mkt spån att fylla den, och våra andra är oxå stora) som vi skulle använda, så då behöver man ju iaf inte bygga om….tack för svar!

Alex
7/17/15, 6:10 PM
#4

#3 Är hingsten bara trevlig eller har den andra kvalitéer? Tänk på att det medför stora risker att betäcka ett sto, och går något fel kan kostnaderna bli betydligt större… Och om inte hingsten är godkänd och har löst betäckningslicens/-bevis så kostar det nästan 10'000 kr bara att få avkomman registrerad. Kan vara bra att tänka på. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: