Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1607 ggr
[EmmiieErixon]
2015-07-16 20:59

Sätta igång efter långt uppehåll

Hej allihop! 

Jag har ett litet problem och hoppas ni kanske kan hjälpa lite med! 

Min mamma har några unghästar hemma som hon valt att spara som avelsdjur men efter att hon sålde ett äldre välutbildat sto så är det ingen som är fullt inriden hemma längre. Jag har sedan länge fattat tycke för en av hennes ungston och vi har av och till sedan hon var liten bebis hanterat henne väldigt basic, ledas i grimma, stå snällt med hovis och vet, inte vara rädd för att spolas med slang och ytterst sporadiskt introduktion till transporten. Hon har haft sadel på ryggen och bett i munnen men det var ett bra tag sedan och vi har även varit två som suttit upp på henne vid enstaka tillfällen och ridit några varv på paddocken. 

Nu har hon gått och inte gjort något på ca 2 år bara gått mellan hage och stall samt haft föl (flyttade hemifrån då och kunde inte ta med någon häst) och jag kommer nu kommande helger och lediga veckodagar framöver att försöka åka hem mera och hjälpa mamma med hästarna. Men vart ska jag börja och hur? Jag ska försöka uppmuntra mamma att longera henne lite någon dag hon har över och pyssla lite med henne så hon inte blir stående hela veckorna som jag inte har möjlighet att komma hem på. (mamma är väldigt trött och har i mellanrum ganska ont i kroppen och upp till öronen av stress så jag vill inte sätta henne i för mycket arbete) Men hur ska jag ta mig till känner jag bara. Hästen är gammal för att inte ännu vara fullt inriden ca (hon är hela 8 år) och jag har blivit ringrostig med hästeriet sedan jag flyttade. Har ni några tips eller länkar med bra info snälla skriv det för jag behöver det jag kan komma över. 

Mamma kommer självklart hjälpa mig men då hon är trött så får jag förlita mig mest på mig själv och i värsta fall en vän till mig som själv håller på att utbilda hästar men som ni förstår så har hon redan upp till öronen med jobb och egna hästar. 

Jag vill att hon ska ridas in som ''vanligt'' ganska allround men kanske riktat mot hoppning om hon nu skulle tycka det var roligt. Hon är väldigt aktiv i huvudet, lär sig snabbt och är väldigt smart så frihetsdressyr skulle jag med kunna tänka mig att hon skulle tycka var roligt. 

Bara kasta tips på mig! Mycket minns jag nog men som sagt efter 2 år med bara kontakt med ridskolehästar så har man väl förträngt mycket och tappat lite självförtroende.

Annons:
iMois04
2015-07-17 00:19
#1

Börja lite lungt, rykta henne, och sadla kanske, och om det går bra kan man ju longera med sadlen på:)

sen utefter det kan man träna på uppsitningar och avsittningar, alltså att hon står still (om hon nu inte redan gör det)

kanske rida något varv i padocken, å lite så<3

Lycka till

Caf_Roy
2015-07-17 12:17
#2

Jag tycker att du ska börja med frihetsdressyren. Där övar ni upp kontakten, hon får stimulans för hjärnan och du kan vänja henne vid att du pysslar med konstiga saker. När ni hållit på ett par gånger och du övat på att hon ska stå still medan du går runt henne och drar en påse över hennes rygg kan du be henne stå still medan du sadlar. Kör sen resten av passet med sadeln på. Nästa steg sen blir att köra ett pass med hoprullade täcken på sadeln, lära henne att ställa sig bredvid pallen när du ställer dig på den (luta dig över henne och ge belöningsgodisen på hennes högra sida). Sen kan du börja klänga och öva uppsittning. När det sedan blir dags att börja gå behöver du någon som leder. De enda nackdelarna jag ser med att du bara kan jobba med henne på helgerna är att det kommer ta längre tid (för att man inte kan klämma in en veckas framsteg på två dagar) och att det blir svårt att bygga muskler och kondition ordentligt. Annars tror jag inte det gör så mycket att ni bara tränar på helgerna. Då får hon en höjdpunkt på veckan och får längta till nästa helg. Jag föreslår att du varierar lite och tar ena dagen frihetsdressyr och andra dagen tömkörning för att lära henne tygelhjälperna och öva på att gå i rätt form, så hon har lättare att förstå vad du vill när du sitter upp sen. Lycka till

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: