Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3335 ggr
zoeviertutakk
7/14/15, 3:43 PM

vad tycker ni ? =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej undrar nu så här vad tycker ni jag är 155cm ca o min häst är 124ca det känns bra när jag rider henne men man kan inte fråga någon stans alla ska bara se ner på än hon bockar/stegrar mkt när man rider därför för tuff för  mindre ryttare vad tycker ni om längden o hur ska jag kunna lös mitt problem med min olydiga ponny som jag har blivt faktiskt lite rädd att rida ? (sälja /slakta är inget alternativ)

Annons:
JoannaLi
7/14/15, 4:14 PM
#1

Jag är väl säkert bara mesig, men jag tycker att du ser en aning stor ut, men det är bara jag!

Är hästen uppkollad för smärta? Är utrustningen utpassad ordentligt? Det är ju det första man ska göra när hästar är "olydiga". Gör hon det även när det är mindre ryttare som rider, jag tänkte om det är just storleken hon reagerar på.

Gronstedt
7/14/15, 5:18 PM
#2

Jag tycker också att du nog börjar bli för stor, sadeln ser lång ut på hennes rygg utan att du har speciellt gott om plats i den. Men det beror ju också på vad du väger och hur rider.

Det finns ju annat du kan göra med henne om du inte kan rida lika mycket. Börja köra, till exempel. Men om hon bockar och stegrar mycket bör kanske ingen arbeta henne alls innan hon och utrustningen är ordentligt genomgången. Om hon inte slutar bråka för en strikt och konsekvent ryttare, handlar det förmodligen inte om olydnad alls utan om smärta.

zoeviertutakk
7/14/15, 9:22 PM
#3

hon gör det även i hantering eller om någon liten rider har gott om plats sadlen väger bara 40kg sadlen är utprovad till henne

JoannaLi
7/14/15, 10:18 PM
#4

Är hon kollad av veterinär/equiterapeut/dyl (vet inte riktigt vad alla heter) för att kola upp smärta i ben, rygg, bog, nacke, mun etc. 

Har hon på något sätt blivit rädd/traumatiserad? 

En häst är inte bråkig bara-för-att. Det finns alltid en anledning.

Tiktak697
7/14/15, 10:21 PM
#5

Du är för stor

Mvh Tiktak

Gronstedt
7/14/15, 10:44 PM
#6

#3: Om hon alltid bråkar och det inte gått att träna bort, så behöver ni hjälp. Först av veterinär/equiterapeut, sedan av en bra tränare.

Annons:
Emillie92
7/15/15, 1:54 PM
#7

Så länge det känns bra för er båda ser inte jag att det är något problem med att du är för lång. Jag tycker det ser bra ut ;)

BettaSplendens
7/15/15, 2:47 PM
#8

Jag tycker det ser konstigt ut. Tror du skulle passa mycket bättre på en stor C eller D. Jag är 159 och rider ibland C, men föredrar D eller storhäst.

zoeviertutakk
7/15/15, 8:46 PM
#9

asså liksom stor c ponny hatar jag att rida har en stor c oxå jag har ju liksom inte ens fötterna under magen liksom o det är typ där man ska ha dom hon gör det i blan på rent jävel skap pga när man har rammlat av så försöker hon springa över mig ibland vet inte riktigt vad som har hänt henne har inte ens ägt henne i ett år hon är 7 år o från början är hon import från danmark  EMILLIE92 tack =)

zoeviertutakk
7/15/15, 8:53 PM
#10

hon är inte olydig pga vikten för 40 kg är inte mkt hon som red in henne vägde ca 55kg o försökte kasta av henne 1 gg inte mer o hon var 162cm ca hon tyckte att jag kunde rida henne för att om någon mindre skulle försöka så hade det inte gått därför dom sålde henne min tränare tycker iallafall att jag är lagom får ju tävla henne ett tag till iallfall (jag tycker det ser dumt ut med långa folk som sitter på islandshästar även om dom kan bära mkt därför tänker jag att jag väger inte mkt o kan dom vara långa på islandshästar så tycker faktiskt jag att jag kan fortsätta rida min ponny sålänge det känns bra för oss o inte för syns skull =) min åsikt

zoeviertutakk
7/15/15, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

vi ska göra laser o kanske röntga henne första bilden är när hon kom precis o andra för några dagar sen vad tycker ni ? =)

[exo]
7/15/15, 10:25 PM
#12

#9 Jag anser att du är för stor för ponnyn. 
Du skriver att du inte ens har fötterna för långt ner. 
Men om du länger lädrena 3 hål så hade det sett bättre ut än nu när du kortat upp dem så mycket.

[Biancalice]
7/15/15, 11:21 PM
#13

Det ser konstigt ut, du har både för långa ben och överkropp för den lilla ponnyn. Stor c-ponny eller d-ponny vore mer passande.

Annons:
PogoPedagog
7/16/15, 7:12 AM
#14

Viktmässigt är det inga problem, tycker oxå du ser väl lång ut men om du trivs så funkar det nog. Jag misstänker dock att det att du ramlar av när ponnyn bråkar har att göra med att du är så lång för ponnyn, det är svårt att hålla balansen när du är så långt över ponnyn och dessutom har så korta stigläder. Men jag förstår oxå att det är mkt bättre att du som är längre och duktigare rider ponnyn tills ni fått ordning på den. 

Bråkar den i alla situatioer? I skogen, på banan, vid uppsittning, vid ridning på volt osv eller när händer det?

Gronstedt
7/16/15, 11:38 AM
#15

#9: Ingen häst gör något för att djävlas. Kan du inte lösa det själv behöver du hjälp. 

#11: Vad menar du men att ni ska "göra laser"? Det är väl en behandlingsform, inte en undersökningsmetod?

CorneliaAndersson
7/16/15, 12:21 PM
#16

#15
Det beror på.
Ingen häst börjar ju göra saker utan en som helst anledning.

Kan ju vara som hästen satt beteendet i system.
:)

Jag tycker, som flera andra skrivit, att du ser aningen lång ut. Viktmässigt tror jag egentligen inte att det är extrema problem. Men just längden gör att det blir lite svårt med balansen, både för dig och hästen.

Tror att om ni jobbar upp lite mer muskler på hästen, så skulle den inte se lite 'liten' ut.
(Kan ju vara bilden som luras såklart, men det ser ut som att de skulle kunna få lite mer muskler, speciellt på halsen, och lårpartiet) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Tiktak697
7/16/15, 12:52 PM
#17

Du ser alldeles för lång och klumpig ut på ponnyn . De kan lätt bli obalans när man har lång överkropp och underliv . Och du bör nog kolla igenom hösten så att den är frisk en häst är inte dum bara för att den kan ha ont

Mvh Tiktak

zoeviertutakk
7/17/15, 12:24 AM
#18

hon håller på i alla sammanhang t.ex om du ska tvätta ögonen på henne så kan hon få försig att stegra jag ramlar inte av så jätte lätt  men jag kan lägga up lite andra bilder med ja hon behöver musklas =)

zoeviertutakk
7/17/15, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

lägger upp dessa bilder för att dom är dom nyaste har fått en dels åsikter nu så jag vet vad ni tycker kan dock inte hålla med allt men jag kommer fortsätta rida min ponny så länge det känns bra för mig ! tycker ändå att det är det viktigaste o inte hur det ser ut det handlar om vikten främst

zoeviertutakk
7/17/15, 12:36 AM
#20

i vissa vinklar ser hon mindre ut än vad hon är i verkligheten o jag ser större ut

Annons:
BettaSplendens
7/17/15, 1:11 AM
#21

Verkade som du redan hade bestämt dig att du ville fortsätta rida den innan du la ut denna tråden :) Jag håller kvar vid min åsikt, men får önska dig lycka till ändå. Tycker ni ska kolla upp henne så hon inte har några problem med rygg eller liknande, men det skrev du ju innan.

JoannaLi
7/17/15, 1:14 AM
#22

Naturligtvis är det ditt beslut, men du frågade om våra åsikter :)

Framförallt så tittar jag på hur hennes rygg svankar i de bilder där du sitter på henne. Det känns för mig inte riktigt hälsosamt. Sedan så ser man även att sadeln tar upp stor del av hennes rygg (likaså även du där du sitter barbacka, pga hur liten hon är) och det ser ut som att det blir lite fri yta att bära på, och därav ger ett ganska "o-optimalt" bärläge. 

Jag ville bara förklara vad jag baserar min åsikt på :)

LouiseKW
7/17/15, 3:55 PM
#23

För stor sadel och du är för lång för den ponnyn, men vill du inte sälja henne till någon mindre ryttare (där finns faktiskt otroligt bra och tuffa ryttare som är mindre) så börja med frihetsdressyr eller körning istället. Kolla även upp hästen för eventuella smärtor och är hon smärtfri så kan du kanske ta ut en instruktör som kan kolla på er och ge er råd hur ni ska gå vidare.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

iMois04
7/17/15, 4:58 PM
#24

Min personliga åsikt, om min ponny var så liten hade jag aldrig satt mig på henne… Då hade jag antingen sålt henne och köpt en större häst, eller hade jag börjat köra… Detta är dock Min åsikt

Blawe
7/17/15, 6:22 PM
#25

Med tanke på att hon dessutom är av ädlare typ, så kanske du ska börja köra henne? Hade själv en ponny på 115 som var grov, överväxt shettis, och red honom alldeles för länge. Tills jag vägde ca. 35 kg och var 150. Allt såg bra ut upptill (har löjlogt kort överkropp) men under såg det ju sjukt ut. När han började bocka mer seriöst ( bockade ofta redan innan jag var för stor) satt jag av för gott och körde in honom. Bästa jag någonsin gjort 😁. Hur gärna man än vill, får man tänka på ponnyn, som kommer få ryggproblem om du fortsätter, tyvärr.

Tiktak697
7/17/15, 7:15 PM
#26

För stor sadel det felaktig ut för lång ryttare ponnyn det besvärad ut pch på dona beskrivningar verkar den missnöjd hästar kan inte prata och säger ifrån så här som du beskriver .sälj ponny till någon mindre och kan ge henne en bra sadel och du kan glädjas av en större kompis. För din egna skull lära dog hantera en större höst och så att du inte förstör din egna sits du gör ju allt på blunderns för att se bra ut du kryper ihop i bilderna för korta läder och sen barbacka spänner du in bennen

Mvh Tiktak

Stallmima
7/17/15, 9:07 PM
#27

Du ser ganska stor ut pä henne och ponnyn ser omusklad ut

Annons:
[Biancalice]
7/17/15, 9:52 PM
#28

Håller med eller ej, ibland måste man sätta djurets bästa framför sitt eget nöje. Visst gör du som du vill, men jag måste säga att det är egoistiskt.

Vi har också ponnyer och gör massor av annat med dem, kör, tömkör, promenerar, går till paddocken och leker/hoppar hinder, springer runt i skogen, går till sjön och badar, låter ibland mindre barn rida mm.

Du ser nästan ut att rida i stolssits, för stiglädrena är så korta, då belastar du ponnyns rygg ännu mer fel, bättre att länga lädrena lite. Att vara lagom i vikt är bara halva biten, längden räknas också in, för hur bra man än rider eller hur bra balans man än har, så påverkas ponnyn när man är så mycket för lång.

Att ponnyn dessutom är svankig och omusklad gör det ännu mer fel att rida den. Jag hade inte ens satt upp ett litet barn på ponnyn förrän den är ordentligt genomkollad av veterinär. Om den sedan är ok, hade jag tagit grimma o grimskaft och gått ut i skogen och klättrat/promenerat för att få lite muskler, innan någon i passande storlek skulle få börja rida.

CorneliaAndersson
7/17/15, 10:21 PM
#29

TS, vart finns du någonstans?
Tänkte ifall (efter att du kollat igenom hästen hos vet.) om det kanske är så att du behöver hjälp med övningar för hästen?
Isåfall finns det säkert flera erfarna kring ämnet, som kanske vill komma och hjälpa dig?
Kanske hjälpa dig att komma på roliga saker att göra med hästen istället för att rida?
Tänk t.ex. en mysig skogstur i sulky? med ena hunden eller katten (om du nu har något av det) bredvid?

Hur mysigt som helst! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

philippazon
7/18/15, 12:00 AM
#30

Du ÄR alldeles för stor för din ponny. Jag förstår att du tycker att sälja inte är ett allternativ, men älskar du ponnyn så vill du också dens bästa och det är inte någonstans ponnyns bästa att behöva bära en otroligt mycket förläng ryttare och ha en alldeles förlång sadel. 

Sadeln får inte ligga bakom sista revbeneto hc den här sadeln sitter ju typ i hästens virvel. 

Ponnyn får svårt att hålla sin egen balans när den måste balansera upp en jätte lång ryttare, då kan den bocka, stegra & dumma sig helt enkelt för att den vet att då kommer du falla av (den lär sig det efter två tre gånger du trillat av) och då kommer det jobbiga vara över ett tag. Anledingen kan också vara smärta såklart.

Du behöver nödvändigtvis inte sälja ponnyn, du kan skaffa en medryttare eller fodervärd, som rider och tar hand om ponnyn, men du kan ändå pyssla med ponnyn och tex trickträna eller köra/longera/tömköra/promenera :)

Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

kampfrieser
7/18/15, 7:00 PM
#31

Det handlat inte främst om vikten alla gånger. Ja, den påverkar, men i ditt fall är du lång på ponnyn och ponnyn har svårt att balasera upp dig. Det handlar inte om att du har dålig balans, det blir obalans för att ni som ekipage inte är proportionerliga. Jag har full förståelse för att ponnyn kan vara svår för yngre ryttare och du kan säkert rida till den då och då, men att regelbundet rida tror jag inte förbättrar situationen. Det är helt omöjligt för utomstående att veta varför ponnyn "bråkar", men som andra har skrivit beror det nästan i alla fall på att något är fel. Om det är din längd, utrustning som ponnyn inte trivs med, smärta, brist på muskler så den vill "slippa undan" eller något annat kan bara proffs kolla upp. Ta ut en ET som går igenom ponnyn på eventuella låsningar och börja om från marken för att bygga ordentliga muskler. Longera, tömkör, promenera rakt ut i skogen över stock och sten m.m.

zoeviertutakk
7/19/15, 12:38 AM
#32

hon är inte av den äldre typen hon är åtta or sadlen ligger inte bakom revbenen har kollat av en sadel utprovare     svankig pga hängbuk inga muskler =)

Sophie Gustavsson
7/19/15, 12:44 AM
#33

Tycker den ser väldigt omusklad ut. Skulle inte låtit någon sitta upp förens mer muskler börjar tonas fram, ser typ ut som en unghäst som inte jobbat. Tömköra i backar, longera, promenader osv. Har själv ridit en häst som var omusklad, hon sparkade, gick med sidan i paddockstaketet så mina ben klämdes och jag var tvungen att dra bort benet, delsvidare hon slapp jobba, men det är inga problem nu när hon har muskler och orkar det man ber henne göra. Skulle även kollat upp allt möjligt som skulle kunna vara fel.  Du ser lång ut för henne men känns det bra för dig och att hon inte går konstigt ska det inte vara några problem. Om du inte rider andra hästar emellan kan det vara bra att prova på, då kan man lätt känna om hästen verkligen rör sig som den ska, att den jobbar och lyfter på sig och bär upp er båda. Hästen ska stå stabilt oavsett ryttare på ryggen eller inte. Sen har ju inte jag sett hästen i verkligheten, men det är min bedömning via de bilderna du lagt upp. Även bättre att övergå till större häst innan det är försent och vara ärlig med sig själv istället för att blunda för problem så som längd, muskler, utrustning. Man ska inte nöja sig i hästvärlden, det måste "tyvärr" vara så perfekt som möjligt för att allt ska funka optimalt. :)

viktoria91
7/19/15, 6:11 AM
#34

Ponnyn är omslag och av mindre modell. Du är alldeles för lång! Jag är själv knappt 160 cm och tycker att d-ponny är det minsta.

Annons:
Vikan
7/19/15, 5:41 PM
#35

#32 tror dem menar att hon är en mer ädlare typ, inte äldre. ^^

[Istrav]
7/19/15, 9:47 PM
#36

Jag tycker du ser för stor ut, även om ponnyn inte har kanske problem nu så kommer en för stor ryttare på en omusklad och för liten ponny kunna skapa problem i framtiden som kanske inte går att göra något åt. Hade det varit min häst hade jag gjort något annat med den tex köra eller trickträna eller så. Istället för att "förstöra" den. Man får tänka på hästen innan man tänker på sig själv och sitt eget nöje. Hästar är aldrig "dumma" för att vara "dumma" det finns alltid en anledning

Alicia_svartur
7/20/15, 10:21 AM
#37

Ja, du ser för lång ut. Jag förstår att du inte vill sluta, men man vill ju inte skada hästen heller genom att rida för länge. Sen tycker jag att typ allt som folk skrivit här är rätt på ett eller annat sätt, att få henne uppkollad och sen (om hon inte är skadad då) hitta en mindre ryttare och börja köra. Du frågade faktiskt om våra åsikter, även fast det låter som du tänker fortsätta rida iaf. #10 jovisst kan det se lite konstigt ut med långa ryttare på islandshästar, men islandshästar är i alla fall C-ponnys och de skadar man inte genom att rida då de är viktbärande. Och det finns större islandshästar oxå, som klarar större ryttare.

liiwiish
7/20/15, 12:02 PM
#38

Tycker du är för stor, som flera har sagt. Om du verkligen bryr dig om din häst sätter du hennes välmående i första hand, inte ditt eget nöje. (Med tanke på att du skrev att du kommer fortsätta rida oavsett)

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

zoeviertutakk
7/20/15, 11:12 PM
#39

alla som jag vet är runt 165 som rider på b ponny på 125 så då är inte det ngt fel med det det tyckte inte andra i allafall😡

JoannaLi
7/20/15, 11:39 PM
#40

#39 Vi säger det absolut inte för att såra dig, inte på något sätt. 

Vi försöker bara värna om er båda, och ert bästa. För en så liten häst så är det kanske inte helt optimalt att bära ryttare, utan kanske skulle trivas bättre med annan aktivering, t.ex. tömkörning, körning, frihetsdressyr, trickträning, etc, för att spara på kroppen så gott som möjligt. 

Och för dig, som kanske skulle behöva utvecklas vidare. Framförallt så tänker jag på din sits, du får en lite onaturlig sits när du har anpassat stiglädrena efter ponnyn, och inte efter dina ben, som man kan se i #0

Vi förstår naturligtvis att du inte vill göra dig av med ponnyn, och det föreslår vi inte heller, för inte vill vi väl göra av oss med vår bästa vän. 

Men återigen, som du själv pekat ut - det är ditt val, och vi kan inte bestämma åt dig. Du gör ju precis som du vill :)

Tiktak697
7/21/15, 12:00 AM
#41

Min kompis örter en b ponny roder den och är 163 En PG hennes korts underliv och kompakta kroppsbyggnad ser de bra ut och de stör inte hösten. Här beskriver du klart och tydligt höstens missnöje eventuellt smärts /skada och du ser alldeles alldeles för stor ut detra säger vi inte för att vara dumma på något vis . Älskar du ponnyn så låter du en inte lida något mer . De ser inte bra ut när du är på ponnyn och den visar klart sitt missnöje

Mvh Tiktak

Annons:
Papaya
7/21/15, 4:09 PM
#42

Det finns jättemånga som fortsätter att rida sina ponnyer även om de är 30cm längre än vad ponnyn är hög, och det behöver faktiskt inte se så tokigt ut. Det är dock vanligare att de ponnyerna är av en grövre typ, som 'sväljer' mer längd. Ponnyn i tråden har en klen överlinje utan muskler, vilket gör att den inte ser lämpad ut att bära en för lång ryttare - för med vilka muskler ska den balansera upp den som rider? Om hästen, från marken, arbetas så att den får en välmusklad överlinje och en bra egen balans så har den genast bättre förutsättningar för att kunna bära ryttare, oavsett storlek. Det bästa är att inte stirra sig blind måtten, utan att titta och lyssna på sin häst. Att ponnyn bockar och stegrar behöver inte vara rent bus, det kan vara hennes sätt att säga att det är jobbigt eller att det gör ont någonstans.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

LouiseKW
7/21/15, 4:42 PM
#43

#39 Hade du kommit till vår ridskola eller ens ridit på vår ridskola hade du inte fått rida dessa ponnyer. Tror dom hade försökt slussa över dig till häst istället. 

Din ponny förklarar för dig genom att bocka och stegra att den eventuellt har ont.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

axa
7/21/15, 5:39 PM
#44

Ser mycket konstigt ut. Har även frågat närstående stallvänner och vi enas om samma sak. Kolla upp ponnyn, den ger förmodligen ut signaler om att den har ont.

Skulle aldrig ens få för mig att rida en så liten ponny, nu må jag vara 174 cm, men även som kortare skulle jag inte heller ridit en sådan ponny du har.

Jag rider min foderponny som är en maxad D och hon är i perfekt storlek för mig (korsningsponny). Nättare ponnyer går inte då mina ben hamnar för långt ner och därmed ger det sämre signal och hjälp. Jag borde rida storhäst, men tyvärr så är det svårt att hitta storhästar som söker medryttare om man är under 21.

zoeviertutakk
7/21/15, 7:45 PM
#45

okej har fått tillräckligt med svar nu så behöver ej mera nu !

[Biancalice]
7/22/15, 12:10 AM
#46

Man kan ju inte jämföra längder och vikter med andra och bli arg för att andra kan, för både hästar och folk har olika kroppsbyggnader.

Jag är 175 och har en smäcker c-ponny på 135 som jag inte skulle drömma om att sätta mig på (40 cm skillnad).  Jag skulle helt enkelt knäcka honom och vi kan fortfarande göra mycket annat roligt än att rida. Man får acceptera att man växer ur vissa hästar och hitta andra vägar, hästens välmående är ändå i första hand, i alla fall för mig.

Det blir plågsamt för hästen att balansera upp någon som är så stor och den kan få många olika skador som följd.

Ravynsfair
7/22/15, 11:52 PM
#47

Du är för stor, lädren är för korta, du sitter ihopkrupen, förläng dem nåt hål och du kommer själv märka stor skillnad. 
Sadeln är för stor för den korta lilla ryggen också.
Bara för att "alla andra" kan rida småponnyer så betyder inte det att DU ska göra det också. 

" men jag kommer fortsätta rida min ponny så länge det känns bra för mig ! tycker ändå att det är det viktigaste o inte hur det ser ut det handlar om vikten främst"

Är inte det viktigaste att det känns bra för PONNYN? 
Struntar fullständigt i vad du känner, du kan ju känna dig lagom på en shetlandsponny men inte betyder det att det är bra för den ponnyn! 
Läste att du har en större ponny att rida, satsa på den och hitta en rutinerad liten ryttare till denna ponny alternativt kör in den.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

zoeviertutakk
7/23/15, 11:35 AM
#48

snälla fattar ingen att 1 jag vill inte ha mer svar 2 SADLEN ÄR KOLLAD AV EN UTBILDAD SADEL UTPROVARE DEN ÄR 15 TUM LIGGER INTE LÄNGRE ÄN SISTA REVBENET 3 HON PROTESERAR INTE MOT LÄNGD ELLER VIKT STÖRRE HAR RIDIT HENNE DOM HAR HON INTE KASTAT AV INTE ENS FÖRSÖKT SEN HAR MINDRE RIDIT HENNE DM KASTAR HON AV HELA TIDEN VISSA HÄR VET INTE JAG HUR DOM TÄNKER EFTER SOM MAN KAN SE PÅ EN BILD HUR EN SADEL PLUS HUR PONNYN MÅR    JAG LÄMMNAR DET HÄR FORUMET NU JAG ÄR 13 ÅR O NI TRYCKER NER TOTALT VÄRRE ÄN PÅ DOM ANDRA NI TROR ATT NI SER HUR PONNYN MÅR ELLER OM SADLEN PASSAR SÅNT GÅR INTE O SE PÅ EN BILD JAG SITTER UNTE IHOP KURAD JAG HADE KORTRE LÄDER PGA JAG SKULLE HOPPA MED HENNE EFTER FOTNINGEN BARA FÖR ATT JAG SER FÖR LÅNG UT BETYDER INTE DET ATT PONNYN INTE MÅR BRA ELLER ATT DET INTE FUNKAR FÖR OSS DET ÄR TUR ATT MAN HAR NÅGRA SOM TROR PÅ MIG I ALLAFALL VAD KOMMER SEN NI SKA KLAGA PÅ BENSKYDDEN ELLER ATT DOM SITTER DÅLIGT ELLER ATT TRÄNSET SITTER FEL ATT BETTET ÄR FÖRSTORT ? !! JAG ORKAR INTE MER O FÅ DÅLIGT SJÄLV FÖRTROENDE SÅ ÄVEN OM JAG FRÅGADE OÅSIKT VAR DET BARA PÅ LÄNGDEN SÅ KAN MAN SKRIVA T.EX JA ELLER NEJ FRÅGADE INTE OM MNA LÄDER ELLER OM SADLEN FÖR DET TAR JAG UTBILDADE TILL HJÄLP  MEN TACK O HEJ FRÅN MIG NU .!!!

Annons:
LouiseKW
7/23/15, 11:53 AM
#49

#48 Trist att du tycker så. Du lägger upp bilder och ber om hjälp för att ponnyn är bråkig och vad VI tycker om längden. Du har fått svar ifrån dom flesta vad dom tycker om längden, det svaret har du inte mottagit så speciellt väl. Du skriver att en sadelutprovare har kollat sadeln. Men sadeln är för stor, tror tyvärr ni har fått tag på en som inte är duktig i så fall. 

Ponnyer och hästar som börjar bli bråkiga när man rider börjar man utgå ifrån att dom inte mår bra och har ont någonstans. Du har fått tips om att be en instruktör kolla på ponnyn när ni rider, du har fått tips att undersöka ponnyn grundligt hos en veterinär. Detta har du nog inte ens läst eller tagit till dig, men det är ditt val. Jag vet att det är tufft att få kritik och du älskar säkert din ponnyn och det gör säkert ont att läsas alla kommentarer men alla menar väl. Att hon inte kastar av dom som är större är att antingen så vet dom hur man rider en bråkig ponny eller så orkar hon helt enkelt inte bråka med dom just för att dom är större och eventuellt tyngre. Att hon kastar av mindre ryttare kan dels vara olydnad för att undvika arbete men även det kan vara tecken på att hon har ont. Du skriver att du börjar bli rädd att rida henne och vi har kommit med tips, du har valt att inte ta dig till dom utan istället valt att börja försvara dig istället och då får man reaktioner ifrån andra på forumet.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

zoeviertutakk
7/23/15, 2:39 PM
#50

dom som har kollat sadlen har diplom som sadel utprovare

Alicia_svartur
7/23/15, 3:19 PM
#51

#50 skulle inte du lämna?

Leritza
7/23/15, 9:26 PM
#52

#50 bara för att de har diplom är det inte säkert på att de är bra. Sen i vissa fall kan många ggr kundens önskemål för svåra eller kroppens i kombinationen av ryttare göra det svårare att hitta sadel som passar. Jobbar med sadelutprovare och hört mer än en "skräckhistoria"

[Biancalice]
7/23/15, 10:39 PM
#53

#50 Vi hade en utbildad hovslagare en gång, som slog våran ponny i magen med hammare. Han var inte det minsta lämplig fast att han hade en fin utbildning.

[exo]
7/23/15, 10:49 PM
#54

Om du haft en duktig sadelutprovare borde den hittat en sadel så du inte behöver tjock padd.

LouiseKW
7/24/15, 10:44 AM
#55

#50 & #53 Man har sett många skräckexempel när man har jobbat på stall :o Det har lärt mig att granska och vara kritisk mot personer som utför tjänster just för att försöka hitta dom som är duktiga på sitt jobb.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Annons:
philippazon
7/24/15, 9:17 PM
#56

#53 vi hade en utbildad hovslagare som slog vår ponny i karlederna med hovfilen för att hon är ung och inte förstod att hon skulle lyfta fötterna. Plus att hon satte på förstora skor som åkte av dagen efter så att en duktig hovslagare fick komma & hon fixade dom men det första hon sa var "oj vilka stora skor!" :/

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[Biancalice]
7/24/15, 10:07 PM
#57

#56 Ja precis, diplom/utbildningar/utmärkelser mm ger ingen garanti för väl utförda arbeten.

philippazon
7/24/15, 10:25 PM
#58

#57 verkligen inte, tyvärr :(

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Urhasten
7/26/15, 1:50 PM
#59

Alltså, jag tänkte inte kommentera, men så här är det. Allt spelar roll i en sådan här fråga. Vikt, längd, hästens vikt och höjd, ekipagets kroppsmassa och kapacitet, samt hur motionen ser ut.

Men - en viktig del är också självaste individerna. Det står klart för oss vad du vill, men vad vill din häst? Om din häst stegrar och bockar och medvetet vill ha av den som rider tycker jag personligen att hästen signalerar "Jag vill inte bli riden" och då inte riden överhuvudtaget. Kanske aldrig mer bära ryttare, men just nu i alla fall, inte vilja det. 

Det är oerhört viktigt att lyssna till vad hästen vill och önskar. Annars kan ni nöta vilken träningsmetod som helst, så länge hästens samarbetsvilja inte är på er sida, kommer ni inte komma någon vart.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: