Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1441 ggr
CorneliaAndersson
2015-07-14 10:42

Vad betalar ni för er häst?

(OBS! Osäker på vilken kategori jag skulle lägga inlägget i. Ändra gärna om det blivit fel!)

Hej!
Nu är det så att jag, efter 3,5 år som fodervärd åt en (två) ridskolehäst(ar) och totalt 10 års ridning, ha hittat en häst som jag verkligen fått upp ögonen för.
I detta fall är det en omskolad varmblodig travare på 12 år.

Jag vet att allt med häst kostar.
Men jag vet också att allt inte är lika dyrt!

Vad betalar ni för era hästar?
Skriv det gärna som en lista, så jag lätt kan föra in egna kostnader där och jämföra.
¤Stallplats
¤Foder (gärna vilken sorts foder också)
¤Hovslagare (endast verka, eller med skor också)
¤Utrustning?
¤Vet. kostnader (Vad har ni behövt behandla, och vad har det kostat?)

Andra kostnader som kan vara bra att veta?
Inga kommentarer om att jag ska läsa på mer osv. för jag har redan ett humm en del kostnader, men vill ha lite att jämföra med.

Provridning och sådär har jag koll på! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Gladflicka
2015-07-14 11:55
#1

Hej, jag har det relativt billigt men här är ett litet utdrag, la till några punkter. Stallplats: 500 kr /mån Strö: ca 250 kr / mån (spån) Foder: ca 1100 (Hö+krafft samt ev tillskott lite utslaget) Hovslagare: 1100 kr var 8 vecka (helsko) Träningar: 600-800 kr/mån Försäkring: ca 600 kr/mån De två sista beror ju helt på vad som behövs och är svårt att sammanfatta, blir väldigt brett utan fråga gärna om det är något speciellt du tänker på. (Utrustning + vetvård) :) Sen tillkommer ju även vacc.

CorneliaAndersson
2015-07-14 12:00
#2

vacc räknade jag in i vet. :)
Nej tänker mer liksom om det hänt er häst något som kräver vet. vård och vad de då kostat er.
Samt utrustningen då, vad ni ex valt för sadel (vet att det är viktigt att prova ut den etc.), men märke av sadel finns det ju gott om, tänker lite budget-mässigt.
etc. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Chestnut
2015-07-14 12:19
#3

#2 Ta ut en sadelutprovare som säljer även begagnade kvalitetssadlar så får du en sadel som kommer att hålla länge och passar både dig och hästen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tiktak697
2015-07-14 12:21
#4

Försäkring 2700kr Foder Hö 1900kr Hovslagare 600kr Träningar 1200kr Strö 800kr Stallplats 1500kr Kraft 500kr Det kostar min häst i månaden hehe hemskt dyrt

Mvh Tiktak

Chestnut
2015-07-14 12:23
#5

Ang veterinärkostnader så har i runda slängar hovböld gått på runt 3000, sårskada (komplicerad med flera återbesök) runt 9000 (varav försäkringen täckte ung 2/3), tandvård 3500 per häst och tillfälle, vaccin runt 700-1100 per häst. Övriga kostnader kan jag nog inte riktigt svara på eftersom vi har flera hästar och eget stall. Eller jo, hovslagare ligger runt 1000 kr för helskoning och 300-400 för enbart verkning.

Med vänliga hälsningar
Chess

Gladflicka
2015-07-14 15:53
#6

Håller med #3 om sadel! :) Övrig utrustning finns det ju mycket begagnat att titta på för bra pris. Vissa hästar får man ju med/kan köpa till utrustning till också så du får kolla vad som behövs till just din ev. häst. :)

Annons:
Örebro.OliviaA
2015-07-14 17:15
#7

Stallplats där allt ingår (foder, strö, in/utsläpp osv): 600:-/månad för min ponny, har jag för mig

Skor 850:- var 8e vecka

Jag var tvungen att fixa ett friskintyg vilket kostade 1200:- för att ponnyn skulle få tävla.

Raspat tänderna: 500:-, en gång om året

Vaccination och kontrollmätning 600:-

Utrustning har jag lagt ner totalt 7000:- på, då är det mesta nytt.🙂

WornOut
2015-07-14 19:01
#8

Just nu står jag väldigt billigt med mina hästar, Så jag tar även ett exempel från ett tidigare stall. 

Försäkring 300
Stallhyra 500
Strö(vinterhalvåret) 300
Grovfoder(vinterhalvåret) 400
Kraftfoder 200
Hovslagare, skor och verkar oftast själv och har mina hästar barfota större delen av året, Det är bara ett par gånger om året som jag tar ut någon hovslagare som får kolla över dom, så det blir inte speciellt dyrt.
Utrustning 100

Dock står jag väldigt billigt med mina hästar just nu, i ett tidigare stall betalade jag t ex 2500. Men det beror ju på om det är kallhyra eller inackordering. 

Veterinärkostnader är ju väldigt olika beroende på skadan. Men har du hästen försäkrad i ex en vanlig A1a så betalar du ju självrisken och den rörliga summan utöver det helt enkelt. 
Min ena kille slet av båda sidoligamenten i ena hasen för ett år sen. Den räkningen vart på 30 000 har jag för mig, efter regleringen betalde jag 6 :)

Sen får man ju räkna med om man ska träna/tävla också. När jag tränade och tävlade som mest för ett par år sen så kostade träningar ca 600 och tävlingar ca 1000.

CorneliaAndersson
2015-07-14 19:33
#9

Tack alla för mycket givande svar!
Kul att se alla variationer i kostnaderna!

Har försökt att titta på både boxplats och lösdrift (hästen är van vid båda delarna) men hittar inget tilltalande i närheten *suck*

Har någon av er erfarenhet att ha installat på ridskola?
Kostnader och vad som ingår på den ridskolan isåfall :)
Har några ridskolor här omkring, men vill gärna se så att ingen tar något överdrivet pris.
(Jag är ganska kritisk i mitt sökande, men antar att det bara är en fördel i detta fallet) ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

mikatherider
2015-07-14 22:26
#10

Stallplats: ca 2000 kr/mån (kan inte exakta priset i huvudet hehe)

Strö: ca 350 / mån 

Foder: ca 800 kr/mån  (hösilage, tillskott, betfor och lucern) 

Hovslagare: 1500 kr var 6 vecka (helsko) 

Vet.: Ja, här har ju min häst varit ganska dyr.. Vaccinationer görs 1 gång per år, kostar väl en 1000 kr. Försäkringen är jag osäker på vad den går på men hon har Agria A1 och försäkringen täcker kostnader upp till 120.000 kr. Hon låg inne på Ultuna i en månad för 2 år sedan och det gick på 86.000 kr :( tyvärr var hon då bara försäkrad för 60.000 kr… Sen lite diverse klinikbesök och andra veterinär kostnader på kanske runt 10.000 kr däremellan. Ja, man får räkna med allt möjligt så ha en bra försäkring och var beredd på det värsta, kanske spara undan lite pengar för att betala det som ev går över det försäkringen täcker. Å så tandläkaren oxå men kommer inte ihåg vad det gick på..

Jag stod i knappt 4 månader på en ridskola och det är något jag inte gör om. Det är iofs bra med service men det är inte värt det enligt mig. Det är ofta (självklart inte på alla ställen) stressigt i ridskolestall med mycket spring fram och tillbaka. Aldrig fick man vara ifred och där jag stod var det knappt någon utevistelse så då fick jag ta in själv på kvällarna för att hon skulle få vara ute…  Där ingick iaf fodring, in/utsläpp och av/påtäckning. Där jag står idag betalar jag 3000 kr mindre varje månad och in/utsläpp har man 2 pass i veckan (skitenkelt eftersom våra pållar springer ut till hagen själva), fodring sköter sig självt (fri tillgång) och av/påtäckning gör de som släpper in/ut. Ridskolor är ofta dyrt och inte värt pengarna, enligt mig eftersom jag inte tycker ridhus och service är så viktigt bara det finns härliga människor, mycket utevistelse, fri tillgång på mat och roliga ridvägar. Dock är jag säker på att det finns fantastiska, prisvärda ridskolestall oxå :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

CorneliaAndersson
2015-07-15 10:22
#11

*suck*
Blir tyvärr inget med den hästen, då nuvarande ägare tycker att det är för långt bort.
Tradigt såklart, men man får ju respektera deras önskemål också!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: