Annons:
Etikettkörning
Läst 3073 ggr
Rafflan
7/9/15, 5:15 PM

Djurplågeri att köra häst och vagn?

Såg en bild som förvirrade mig lite.

Det är 2 hästar som drar en vagn i stockholm som turister kan få åka med i. Och framför hästarna står en tjej med skylten "This is animal cruelty! Please do not support!!!"

Jag har aldrig sett dessa som djurplågeri? hästar har dragit i alla år och dar och mår ju bäst av att få jobba och röra på sig.
Är det att dem säkert drar i flera timmar som man är emot? för ridskolehästarna jobbar säker hårdare/dag än dessa vagnhästar gör…
Är den marken att det är asfalt eller kullersten som man är emot?
Miljön? avgaser, bilar, ljudnivån…
Är det att dem säkert jobbar i nästan alla väder, sol, regn, blåst, osv? för dem är ju hästar liksom…

Eller är det att det är för att "roa människan" man är emot? för tror inte dessa hästar ser skillnad på att dra vagn i stan eller skogen bara dem är rätt miljö tränade, och dem skiter nog i turisterna där bak ;)

Hur tänker ni runt det hela? jag tycker inte dessa hästar ser ut att lida :/

Annons:
VildaVittra
7/9/15, 5:18 PM
#1

Det är "utnyttjandet" av djur som djurrättsaktivister tycker är grymt, de har gjort samma sak mot oss draghundsförare (trots att hundarna tjuter av glädje när man tar fram dragselen).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
7/9/15, 5:19 PM
#2

Exploatering av djur, har svårt att tänka mig något annat.

[peter54]
7/9/15, 6:00 PM
#3

Alternativet vore att utrota alla hästar utom det lilla fåtal som fortfarande lever vilt. Djurrättshaverister är människor som saknar förankring i verkligheten, de kräver en hel del av samhället och alla djur som finns där, men jag har aldrig hört ett ord om hur man ska lösa djurfrågorna istället.

Hur är det med däggdjuret människa som exploateras genom att de tvingas arbeta för att få mat och tak över huvudet?

[.Victoria.]
7/9/15, 6:03 PM
#4

gå in på vegan.ifokus och fråga, vissa är helt galna. De är I pricnip emot tamdjur över huvud taget och förstår sig inte på att "arbete" får djuren att må bra.

Evelina!
7/9/15, 8:04 PM
#5

Allt beror på omständigheterna skulle jag vilja säga. Ser hästarna välskötta ut, har bra hovar och är skodda efter underlaget och lasset inte är tillräckligt tungt (såg en shetlandsponny i Paris som drog en jättekärra med typ fem vuxna och lika många barn ombord) tycker jag det är helt okej. Många djur mår bäst när de får arbeta lite, men det ska givetvis ske inom rimliga gränser.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[peter54]
7/9/15, 8:33 PM
#6

#4 Jag har varit där några gånger och som du säger, en del är lika fanatiska som vilka andra extremister som helst, oavsett det handlar om religion, politik eller något annat.

Annons:
Vikan
7/9/15, 9:23 PM
#7

Det enda jag kan se som problem är om det är typ 30+ grader och hästen måste dra längre stunder utan paus och vatten. Men sköter man det på ett bra sätt och hästen mår bra och trivs ser jag inga problem.

Tiktak697
7/9/15, 10:00 PM
#8

Jag jobbar insteget av detta evenemang och brukar hålla runt dessa trakter och ser hur hästarna står i solen när dem väntar på att alla ska ta plats för att sedan dra tungt och i stekande sol hemskt faktiskt och föera timmar utan Hö med bara kraft o magen är hemskt och dessa hästar är 2 och är inte så jätte grova så de är förfärligt .

Mvh Tiktak

Rafflan
7/10/15, 1:12 AM
#9

#8 min häst går på sommarbete, han står alltid i solen när jag kommer ut i hagen, sover t.o.m i solen under dagen, han kan gå upp i skogen men föredrar ängen och solen ;)

Och dra tungt, hästar är oerhört starka så dem kan orka dra en hel del. Men klart den kan bli för mycket även för dem, som shettisen som i ett inlägg längre upp som drog 5 vuxna :/

Men sköts det bra ser jag inte det negativa, men sköts det dåligt (många timmar i stekande sol, inge vatten, för tung last osv) så är det en annan sak

BettaSplendens
7/10/15, 6:28 PM
#10

Jag kan tänka mig att hästarna i Stockholm har det helt ok, till skillnad från de i New York och liknande. De flesta körs hela dagen, mitt i staden runt Central Park. Stallen ligger ofta i garage (http://www.wnyc.org/i/raw/1/IMG_0563.jpg) och hästarna får i princip aldrig stå i en hage och beta. När de blir för slitna/gamla skickas majoriteten till slakt. Jag är helt emot det, är inget värdigt liv för en häst och riskerar att både människor och hästar skadas. Det är därför många är emot det även i Sverige gissar jag på.

Enligt mig skulle det vara en helt annat sak om hästarna jobbade i några timmar, fick komma tillbaka till stallet och gå ut i en hage.
Tycker denna sidan är ganska bra: http://banhdc.org/

Tiktak697
7/10/15, 8:18 PM
#11

Jo Stockholms hästarna har det ok men de fanns möjlighet att Ha hästarna i skuggan . Ovs om hösten gillar sol eller inte ska inte arbetande djuren stå i solen och vermas de ska hinna svalna mellanår och varva ned dessutom står dem där i timmar på asfalten och de är inte så bra för leder och ben och man kan väl ändå ställa hästarna i skuggan när det finns möjlighet till det

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: