Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2359 ggr
[Miiika]
2015-07-09 09:05

Rida som gravid?

Hej!

Jag tänkte höra om någon har koll på hur det funkar med ridning under en graviditet. Nu när jag är gravid har jag plötsligt blivit medveten om hur mycket det skumpar, jag blir orolig för den lilla i min mage. Jag tänkte att jag kanske kan fortsätta med att skritta och rida lätt i trav för att undvika skumpandet. Någon som har varit gravid och ridit ändå/slutat med tanke på det/hur länge fortsatte ni?

Annons:
[[Narwayn]]
2015-07-09 17:56
#1

Nu har jag inga egna barn, men min mamma red i alla fall fram till 4:e månaden när hon fick min storasyster och 6:e månaden med oss andra barn :)

PogoPedagog
2015-07-09 21:52
#2

Om du gåär in på gravid.ifokus.se finns det många äldre trådar om ridning och graviditet. Kortfattat kan man säga att så länge du inte har en riskgraviditet och det känns bra kan du rida ända fram till förlossningen. Jag red själv fram till v 30 sen satte foglossningen stopp. Min syster red dagen innan hon skulle sättas igång. Barnet ligger så oerhört skyddad i magen att de flesta barnmorskorna hävdar att det inte finns några risker med ridning. 

De flesta väljer dock att sluta några mån innan förlossningen. Jag tyckte det blev svårt med balansen när magen blev större.

Folk ( särskilt äldre ) var förfärade över att jag red så länge men jag räknade ut att jag ramlar av en häst ungefär lika ofta som jag ramlar på isfläckar dvs en gång var tredje år ungefär :) och jag slutade ju inte gå ut om vintrarna när jag var gravid. Dessutom har jag nästan e'nbart ramlat av när jag gjort onödigt riskabla saker som t.ex ridit baracka eller rejsat över stora fält vilket jag såklart undvek som gravid.

Julia2007
2015-08-06 10:26
#3

Det är olika från person till person och man får lyssna till sin egen kropp. Jag mådde jättebra under min graviditet, inga foglossningar mm så jag kunde rida ända in i 9:e månaden.

Julia2007
2015-08-06 10:28
#4

Är du rädd att det skumpar så kan du stå i fältsits i trav och galopp.

[Miiika]
2015-08-06 11:53
#5

Jag har fortsatt att rida men skrittar bara och rider lätt. Är så väldigt, väldigt sugen på att galoppera och någon dag när pållen är lugn så kanske jag vågar mig på det :) Men det dröjer nog inte så väldigt länge innan jag inte får på mig västen och då blir det inget mer ridande :P

[Torpedtass]
2015-08-14 14:54
#6

Jag både galoppera och hoppa hinder när jag var gravid med första tills den dagen hästen tvärnita efter hindret (hon fick syn på stallkompisar och då var det kört) och jag flög över hästens huvud, då var det stop. Jag ville inte ta risken av att förlora barnet.

Men har man en säker häst och inte en som blir halvtokig titt som tätt så kan man rida i skritt så länge man orkar sig upp på hästen.

Annons:
vevve89
2015-08-16 10:03
#7

Jag red till v 30 ungefär… Inga problem alls. Hoppade i v 25/26 sista gången. Sen blev foglossningen rätt jobbig.

[ellenhellstrom]
2016-01-13 19:39
#8

Min kompis tränar galopphästar, och hon berättade att hon red tills dagen innan hon födde. Och då var det flera hästar om dagen, galopp. Så inga problem :)

ewelines
2016-01-15 20:24
#9

Är du trygg med din häst o känner att de inte är någon större risk så kör på. Jag red min unghäst fram tills vecka 34, då gjorde sammandragningarna att jag fick sluta ;) men självklart ska man inte vara dum stridig heller :)

jackiejohn
2016-01-15 23:34
#10

Jag slutade rida i v14 pga foglossning, fick problem väldigt tidigt så jag tog mig helt enkelt knappt upp på hästen varken från backen eller med pall.. Tog jag mig upp så "föll" jag av stel som en pinne och med världens värk i bäcken och ländrygg.. Så mitt råd till dig är att lyssna på sin kropp, så långe det känns bra så fortsätt rida :)

[Miiika]
2016-01-16 14:18
#11

Jag var tvungen att sluta rida i mitten av augusti, jag måste ha varit i vecka 8-9 då bara. Jag var sjukskriven i en månad och sedan dess har jag haft problem med svåra sammandragningar vid träning så jag har inte ridit på jättelänge. Vi får se hur det blir nu när bebisen kommer, om jag börjar igen eller hur det blir :)

Zelmabus
2016-01-17 08:20
#12

Jag tävlade tills jag var i 5 1/2 månad , red till 7 månaden . Hade kunnat rida längre men tyckte att jag var lite tjock för min häst.

Upp till toppen
Annons: