Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1313 ggr
smellcaramell
2015-07-09 00:20

Hjälmproblem!

Det är nu dags för mig att köpa en ny ridhjälm då min är rätt gammal och dessutom inte passar. Nu behöver jag dock tips på hjälmmodeller som är rätt avlånga då jag alltid får märken i pannan och ont i huvudet när jag rider då hjälmen trycker fram i pannan, fast den är för stor på sidan av huvudet.. Hjälmen jag har just nu är stl 62, mitt huvud har mindre än 60 i omkrets och ändå får jag ont och märken av den. Har just nu denna hjälm:

http://www.hooks.se/produkt/ridhjalm-coolmax-crwr/37997/37998/

som köptes efter jag provat hela hööks sortiment och denna var den som satt bäst.

Tillägg: Ursäkta dubbelpost, datorn som inte verkade skicka iväg först!

Annons:
Ninwe
2015-07-09 08:18
#1

Har också den hjälmen och samma problem som du. Dock är inte min för liten utan nästan för stor. Har medium och den sitter helt ok på det innersta läget. Small var däremot alldeles för liten även på det största. Provade också alla andra (eller i alla falla med ventilation, vilket jag var ute efter). Hittade bara den som funkande. Har hört att JW-hjälmarna ska passa lite ovala huvuden, dock kostar de ju en del.. Hoppas du hittar något som passar! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

philippazon
2015-07-09 08:19
#2

Har du någon ridaffär nära? Isfåall kanske du kan åka och kolla på hjälm och testa olika, det måste vara jätte jobbigt att ha en hjälm som inte passar :o!

http://www.hooks.se/produkt/ridhjalm-ventex-lami-cell/38048/38049/ - aldrig testat men tycker den ser lång ut!

http://www.hooks.se/produkt/ridhjalm-transformer-lami-cell/38011/38019/ - Jag har denna, helt underbar hjälm. Vet inte om man kan kalla den lång men den är justerbar och passar de flesta tror jag :) Värt att prova iallafall för det är en toppen hjälm till ett toppen pris.

Önskar dig all lycka till med att hitta rätt hjälm 😃

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Caf_Roy
2015-07-10 08:25
#3

Ta en justerbar hjälm. Eftersom den går att ändra storlek på inuti är den flexibel och borde kunna anpassa sig efter din huvudform.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

imsuchadiva
2015-07-11 17:15
#4

Justerbara hjälmar anser jag är rena skiten. Köpt två olika ifrån hööks som nämns här i tråden, ingen av dem sitter bra trots att de är ändringsbara. Jw och samshield är de hjälmar som passat mig bäst, mjuka och sitter fast runt hela huvudet och inte bara i pannan/bakhuvudet. Lite dyra men tror det är värt att lägga ut pengar på en hjälm som sitter bra.

Ponnygirl16
2015-07-11 20:05
#5

Du borde pröva denna, http://hastshopen.se/product.html/uvex-uvision-ridhjalm?category_id=277  jag beställde hem den för några månader sen men dessvärre såg jag helt knäpp ut i den då den var avlång så såg jag ut som en groda i den, den ligger nu hemma och är helt oanvänd haha, vägrar att bära den bland folk 😃

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

smellcaramell
2015-07-11 22:32
#6

som sagt har jag provat alla hööks hjälmar och ingen passar även om de är reglerbara, skulle finnas någon tillverkare där man kan gjuta av huvudformen och sedan tillverka en specialbeställd hjälm tycker jag, kan varken ha cykel, hockey, slalom och ridhjälmar för att de är endera för små på "längden" eller för stora på "bredden".. varit in på båda hästaffärerna i stan utan resultat och vågar ej beställ för att jag antar att de inte heller passar efter att ha gått igenom två så breda sortiment som jag gjort..

Annons:
Ponnygirl16
2015-07-12 09:17
#7

Inte för att vara ohövlig mot dig TS, men om du inte kan beställa en hjälm på internet, då måste du ju åka genom typ hela Sverige för att leta upp andra hästbutiker hehe ;) Lite överdrivet där, men jag hoppas du förstår vad jag menar, Hööks butikerna ligger ju som sagt i var och varannan stad, men att hitta andra butiker är dock inte lika enkelt då dom brukar vara lite mindre

Annars borde du kunna beställa hem den och sedan skicka tillbaka den om den inte passar 🙂

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

smellcaramell
2015-07-12 17:44
#8

#7 menar att jag inte vill beställa någon hjälm om jag inte vet innan att den är lite mer avlång, och än har jag inte fått några bra tips, höökshjälmarna passar som sagt inte och resten är sådana som andra "bara" sagt passar dom, inte att den är mer avlång än höökshjälmarna exempelvis :) så jag menar, men får jag tips på nån hjälm som är mer avlång så ger jag den självklart ett försök, less på att rida med huvudvärk nu!

imsuchadiva
2015-07-12 18:05
#9

#8 det jag menade i mitt inlägg #4 var att jag också har lite avlångt huvud.

Ninwe
2015-07-13 08:07
#10

Kan göra ett tillägg i #1. Att JW-hjälmarna kanske skulle passa hörde jag i en film på youtube, där de säger att de passar lite mer ovala huvuden. Försökte lägga in en länk, men gick inte från mobilen. Sök på Elfstrands Blogg på youtube så finns där en video som heter Alla våra hjälmar. Har faktiskt inte koll på om JW-hjälmarna finns på hööks? I så fall kanske du redan har provat dem? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

philippazon
2015-07-13 10:42
#11

Har också hört att JW ska vara för ovala huvuden :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Caf_Roy
2015-07-13 11:53
#12

Köp en hjälm som är tillräckligt lång men då lite för bred på öppet köp och ta den till en skomakare och fråga om den kan fixa lite mer stoppning på sidorna så den passar. Finns det ingen skomakare som kan är det bara att lämna tillbaka den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: