Annons:
Etikettövrigt
Läst 1766 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-07-08 11:40

Vill ha häst..

Vill så gäna ha häst. Bara ridit i tre år men ändå. Hur gjorde ni unga hästryttare, det hjälper inte att tjata väl? Men ni fick väl knappast ett ja första gången ni frågade? Inga förhastade slutsatser om att jag ska låta mina föräldrar vara och att jag inte är redo för häst..snälla. Men hur gick det till? Mina föräldrar är skiljda, pappa finns en chans att det skulle kunna gå, om man har den i privatstall.

Annons:
philippazon
2015-07-08 11:55
#1

Om du bara ridit i 3månader så är det ingen ide att skaffa egen häst. Skule säga att det faktiskt är oschysst mot ponnyn. Har man bara ridit i tre månader så är man inte alls rutinerad, ponnyn kommer antagligen inte ridas korrekt och den kommer tappa muskler.

Du har heller ingen erfarenhet av att hantera hästar, vet du vad du ska göra om din häst blir skadad eller sjuk?

Tror inte många kommer sälja sin häst till någon som bara ridit i 3 månader. Inom häst världen får man gå långsamt framåt. Det tar många år att bli tillräckligt rutinerad för att klara av som ungdom att ha en egen ponny. 

Börja med att rida på ridskola, om du vill ha mer tid på hästryggen så kan du komplettera med en medryttarponny. Sedan kan du se om du kan få hyra en ponny i några veckor på sommarlovet. När du har lite mer erfarenhet, om kanske 1-2år så kan du testa att ha en foderponny ,alltså en ponny vintertid. SEN kanske du är redo att köpa en häst.

Det är också otroligt mycket ansvar att ha en egen ponny, den ska tränas och den ska skötas om VARENDA dag. Om du bara ridit i 3månader så är antagligen ditt intresse på topp. När du hållt på ett halvår så kanske du tröttnar? Det är så mycket jobb att ha en egen häst och det tar otroligt mycket tid. Det är inget du kanske bryr dig om för du vill ha en egen ponny, men det är ingen dans på rosor. Du ger dig in i ett långt samarbete med en ponny som du ska ge ditt allt till, och det finns inget som heter tröttna på sin ponny efter 6 månader. 

Jag tjatade i 2år tills jag fick min första ponny, jag hade då ridit i 5-6år och trodde jag var tillräckligt rutinerad. Det var extremt hårt, för jag upptäckte ju att jag inte alls hade tillräckligt mycket rutin och erfarenhet, efter 5 ÅR inom ridsporten. 

Jag antar efter ditt användarnamn att du bor i stockholm. Det är EXTREMT svårt att hitta stallplats i stockholm och det är galet dyrt. Så det är en investering ekonomiskt också. Du kommer troligen få pendla varje dag, minst 1 timmeo ch 30 min tur och retur.

Sen ska du ge dig in i träsket att hitta rätt häst, och det är en konst i sig självt. Efter bara 3 monader inom ridsporten så har du ingen aning om vad du ska leta efter, kolla efter hos en häst. Jag har haft 2 egna ponnysar och ridit i snart 10år och jag vågar inte ens ge mig ut och leta efter en ponny utan någon riktigt duktig hästänniska med mig. 

Du behöver inte hata på mig för det jag skrivit, jag försöker bara öppna dina ögon för vad ett hästköpt egentligen är.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

imsuchadiva
2015-07-08 12:38
#2

#1 vart får du 3 månader ifrån? Det står 3 år. Och varför skulle TS bara få ha en foderhäst på vintern? Det går alldeles ypperligt att ha foderhäst året runt, i flera år! Du verkar bara rent av elak när du skriver att hon kommer rida hästen fel och att den kommer tappa muskler. Det finns väldigt många ryttare som inte rider sina hästar helt korrekt, men de är minst lika lyckliga om inte lyckligare. Och någonstans måste man väl börja? Tydligen var inte du heller redo för egen häst, men det gick väl vägen ändå? Låter faktiskt som att du inte är speciellt rutinerad. TS, jag vet inget om hur man egentligen får en häst. Då jag fick min första egna när jag var 3 år och har en mamma som också vill/ville ha egen häst och velat att jag ska utvecklas inom ridningen. Men det jag anser att du bör göra är att rida på en bra ridskola där du utvecklas, prata med din tränare om att du vill komma vidare. Det kanske går att vara skötare på någon ridskolehäst? Kanske finns det någon som behöver hjälp med sin häst några dagar i veckan? Finns de några tävlingsstall i närheten av dig? Ibland behöver dem hjälp, kanske inte med ridning men med allt runt omkring, som du kan få mycket nytt av när det är dags att skaffa egen häst. Att ha hästen i ett ridskolestall är ganska bra, dels kan hästen få gå med på lektioner vilket betyder att ni får betalt för det/billigare stallhyra tx och att ni inte alltid måste åka till stallet varje dag. Men det bästa är att det oftast finns väldigt rutinerad personal som kan hjälpa till.

[Stockholmsbruden]
2015-07-08 13:21
#3

# 1 Snälla du. Jag har ridit på ridskola i tre år, utöver det har jag ridit längre. Det står i texten - inga förutsätta meningar m att jag inte är redo, tack" . Vi har pengar och hade vi inte det hade vi inte övervägt att skaffa häst. Tro inte att vi tar första bästa heller, vi kommer i såfall (om det nu blir av) kolla, fråga och provrida minst tusen hästar innan vi bestämmer!

[Stockholmsbruden]
2015-07-08 13:26
#4

#2 Tack! Ja jag och min kompis har funderat och tänk på att bli medryttare på någon häst om någon år när jag ridit längre, allt kan inte gå på ett år lixom. Tyckte också ts var lite elak, ja menar.. Jag kan rida, och sköta om hästen (vilket är viktigare, skötseln alltså. Att umgås m hästen)

Sommarek
2015-07-08 15:42
#5

#4 Det är du som är TS (TrådStartare).  ;)

I mitt fall var det spara alla pengar jag fick till födelsedagar och jul (i många år; jag började tidigt…) samt lova att inte tjata om kläder, resor och annat så länge jag hade hästen. Jag fick också lova att hålla betygen uppe.

Det är ingen dum idé med foderhäst ett tag, om inte annat för att visa dina föräldrar att du klarar av det ansvaret som det innebär. Hästar är dessutom dyra (och då tänker jag inte bara på engångssumman för hästen!), så det är inte lite man begär om man vill ha en häst av föräldrarna - kan vara bra att tänka på.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

philippazon
2015-07-08 17:06
#6

Förlåt jag läste helt fel. Vadå elakt? Jag utgick från 3 månader, okej? Jag läste fel! om det är tre år så är det en helt annan grej!!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
philippazon
2015-07-08 17:07
#7

#2 det gick absolut inte vägen. Jag visste inte vad jag gav mig in på och jag köpte fel häst. 

Och ja visst kan man ha foder häst i flera år? Det har jag inte sagt att man inte kan ha. Herregud calm down ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Anna O.
2015-07-09 13:21
#8

Åh! Har ridit lika länge ungefär. Känner du dig redo, kan du väl testa på med en foderhäst? Då är det som en egen häst, bara att du inte äger den helt. Men du köper mat, rider och den står i ditt stall oftast. Har du inget stall så kan du vara fodervärd. Men, tänk över lite på om ni har den tid som räcker, pengar till veterinären etc och om du är redo. Jag vill också ha en egen häst över allt annat, just nu är Jag medryttare på en häst och har insett att det är mycket mer än att bara rida, mysa och ha kul. Lycka till!

liiwiish
2015-07-09 16:52
#9

Personligen tycker jag inte att 3 år är mycket alls, speciellt inte på en ridskola. Och om du skrev att du funderar på att skaffa medryttarhäst om något år, hur kan du ens överväga en egen häst nu!?

Missförstå mig inte, man kan vara jätteduktig om man har ridit 3 år, och jag vet inte hur du rider. Jag vill bara säga för din och för hästens skull att ni måste veta vad det innebär att skaffa häst. Övergången från ridskoleryttare till hästägare är ganska stor. Du måste veta vad du gör om hästen blir sjuk eller skadad, du måste kunna hantera och rida hästen i alla situationer, och oändligt mycket mer. Man behöver inte vara fullärd, det är ingen, men man måste kunna en hel del. Som sagt - Jag säger inte att du inte kan det, så ta inte illa upp, men jag har sett många skaffa häst innan de är redo för det och det slutar aldrig bra.

Om jag var du skulle jag börja med en medryttarhäst eller foderhäst och skaffa egen häst efter något år, så att övergången blir lite mjukare. Fördelen med medryttar/foderhäst är att om det visar sig vara ett dåligt beslut kan man alltid lätt lämna tillbaka hästen, en egen häst är lite krångligare att göra sig av med.  Dessutom är det en bra chans att få dina föräldrar lite engagerade, efter att jag tog mina föräldrar till stallet får jag aldrig vara i fred där och de var nästan mer intresserade av hästköp än jag var, haha. 😉

Vill du ändå absolut skaffa häst och är 100% säker på att du klarar det, ha hästen i ett stall där du kan få hjälp av kunniga och erfarna personer samt fortsätta ta lektioner och utvecklas tillsammans med hästen, för du har ännu mycket att lära dig. Personer som knappt har suttit på en häst kan vara hästägare ifall de har rätt hjälp och fortsätter ta lektioner då och då, så ge inte upp hoppet, men ta det försiktigt. 

**För att svara på din fråga; Det hjälper inte att tjata. Du måste bevisa att du är kunnig och klarar av det, och att du inte kommer tröttna efter några månader. Mina föräldrar hade aldrig erbjudit sig att köpa en häst åt mig om de trodde att jag inte klarade av det. Blir det ett nej är det egentligen bara att acceptera det och vänta tills man kan betala allt själv.
**

Förlåt för eventuella fel, skrev på min mobil (autocorrect) och den visar inte alltid alla inlägg så ifall jag har missat något, rätta mig! 😃

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

imsuchadiva
2015-07-09 17:11
#10

#6&7 varför utgå ifrån månader när det står år? Du skrev "När du har lite mer erfarenhet, om kanske 1-2år så kan du testa att ha en foderponny ,alltså en ponny vintertid." Så det jag förklade var helt enkelt att man kan ha en foderponny/häst året runt och inte bara på vintern så som du skriver.

[Stockholmsbruden]
2015-07-09 18:15
#11

#9 Snälla du. Jag skrev i beskrivningen att tjata inte hjälper. Jag KAN rida, och somsagt har jag ridit inna ridskolan flera år. Jag skrev också att det inte bara är att rida jag har gjort, jag mgås hela tiden med hästar, läser på om dom osv.jag vet exakt vad jag ska göra om hästen blir sjuk, och hur höga kostnaderna kan bli :) Jag har ju skrivit att jag vill bli medryttare om något år, vad fick du att jag vervägdw at skaffa häst nu eller om ett år? Alltså man mste läsa på flera år innan vet du? Hahah

liiwiish
2015-07-10 07:25
#12

#11 - Nu hänger jag inte med. 🤔Jag upplevde tråden som att du ville skaffa häst nu direkt, men läste sedan att du tänkte bli medryttare om ett par år, och det förvirrade mig en aning. Och din sista mening är också lite oklar för mig, "Alltså man mste läsa på flera år innan vet du?". Ursäkta men jag är trött och jag känner att du skriver lite otydligt haha.

(Som sagt behövde du ju inte ta illa upp då jag sade upprepade gånger att det inte var specifikt riktat mot dig då jag inte känner dig eller har sett dig rida.)

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Caf_Roy
2015-07-10 08:14
#13

Tumregeln för att en häst ska må bra är att den ska ha en hästkunnig vuxen som har huvudansvaret. Det finns förstås undantag, en riktigt mogen ungdom som sett till att lära sig väldigt mycket väldigt fort under en lång tid och dessutom mognat mentalt i förtid, men det är i min mening en ungdom som passerat gränsen till vuxen även om den inte har åldern inne riktigt än. Annars har enligt min erfarenhet alla barn med egna hästar antingen en hästkunnig vuxen eller stora problem. Observera att jag säger vuxen och inte förälder, det kan vara en släkting, stallägaren eller någon annan vuxen som håller koll på barn och häst, ser till att foderstaten stämmer, hjälper till om hästen bråkar och vet vad som ska göras om något händer. Även om den vuxna inte behöver vara en förälder måste det vara någon som är villig att ta på sig det övergripande ansvaret för hästen. Det betyder dock inte att det blir mindre jobb för dig att ta hand om hästen, bara att du har ett skyddsnät att falla tillbaka på när det behövs. Hittar du en sådan vuxen är det bara att börja bearbeta föräldrarna. Visa att du kommer klara av ansvaret, bedyra hur viktig skolan är, spara pengar och förhandla. Hittar du däremot ingen sådan vuxen du litar på bör du, för både din egen och hästens skull, tacka nej även om du skulle bli erbjuden den underbaraste ponny du kan tänka dig. Det är förstås inte omöjligt att ta hand om en häst utan vuxen, men efter vad jag har sett kommer det gå åt skogen minst 9 gånger av 10. Jag hoppas verkligen att du hittar en vuxen och kan få en ponny, men gör du inte det råder jag dig innerligt att vänta med en egen häst tills du är vuxen själv. Stanna på ridskolan, bli skötare, engagera dig och njut av ponnytiden där du har ett skyddsnät. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
philippazon
2015-07-11 08:54
#14

#10 påriktigt, vad är det du inte förstår? JAG LÄSTE FEL JAG LÄSTE TRE MÅNADER! ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
2015-07-11 08:55
#15

#9 håller med dig till 100% :) klokt skrivet!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Alejalo
2015-07-11 12:04
#16

Jag red på ridskola i 8 år, men det på dom sista åren blev det mer då det endast var jag och min kompis i vår ridgrupp och då hjälpte vi till mycket i stallet och andra person i stallet före och efter vår lektion vilket vi lärde oss en del på, 
sen fick jag låna två snälla ridskoleponnyer på vintern i 3 månader vilket jag lärde mig otroligt mycket på. Jag hade dessa ponnyerna hemma vilket gjorde att jag skötte dom helt ensam. Varje dag frisk som sjuk, skoldag som helg och julafton som vilken dag som helst. 

Mina föräldrar fattade då att jag klarade av att ha häst vilket gjorde att vi sen köpte en häst förra sommaren och herregud, det är mer än man kan tänka sig, du ska välja allt från utrustning till foderstatus och hästens vardagliga vård och varenda sak behövs tänka på rejält. Jag fick hjälp av min ridskolelärare första tiden och sen tog vi hem henne och där fick jag hjälp av en annan tränare.
Sen började jag på ett ridgymnasium där jag får lära mig om hästar dagligen och personalen som vi kan fråga. 

Men det är viktigt att ha någon vuxen att prata med och att bolla runt med ideér. Min häst hade många små problem, allt från att ta på grimman till att fatta galopp men eftersom jag fick hjälp, men också sökte hjälpen löstes problemen. 

Men ridningen är en liten del inom hästägandet du måste vara redo att släppa allt om hästen te.x får kolik. Eller om hästen är halt vad ska du göra då? Jag fick häst när jag var redo för det, jag vet själv att jag hade inte kunnat ha häst innan. 

Men innan du skaffar häst planera redan ut vilken hovslagare du ska ha, vilken veterinär och om ingen sadel hänger med vilken sadelutprovare du ska ha och sen om du ska ha någon tränare.

Tusen
2015-07-11 17:13
#17

Hur många år man ridit eller inte ridit på ridskola säger inte ett dugg om hur bra man kommer kunna sköta sin häst. 
Det är inte förrän man kan det vardagliga runt omkring hästen som man kan säga att det är okej att skaffa häst. 
Om man dessutom har hästkunniga föräldrar eller står på ett ställe med kunniga hjälpsamma personer så kan de gå alldeles utmärkt fastän man inte ridit så länge.

Mitt tips är då, eftersom dina föräldrar inte verkar vara så pigga på att köpa en häst åt dig just nu, är att försöka bli skötare till någon häst i något stall. Förvänta dig inte att du får rida i första hand utan försök att lära dig så mycket du kan om hur en häst sköts och som tack för hjälpen. Detta r oerhört lärorikt och dessutom väldigt roligt. Kanske blir du skötare till en häst som tävlar och får följa med på tävlingar och hjälpa till. Även ryttare som tävlar på lägre nivåer uppskattar hjälp under en tävlingsdag och till vardags också för den delen.
Om du på detta vis kan visa dina föräldrar att du klarar av ansvaret kanske du kan få ta hand om en foderhäst över en period (eller dela foderhäst med någon) och om det också går bra brukar inte steget till en egen häst vara så långt.
Lycka till med ditt "hästeri". 🙂

Upp till toppen
Annons: