Annons:
Etikettridning
Läst 626 ggr
rosie101
2015-06-30 13:27

Lång ryttare vs liten häst

Jag är en lång ryttare på 178 cm. Jag letar häst nu och har alltid varit svag för kallblodstravare. De är ju ofta ganska små. Har nu hittat en som jag skulle vilja ha MEN det är en 3-åring som endast är 150 cm hög och ganska smäcker…
Pappan är 163 cm så min tanke är ju att han ännu är så ung och kanske växer på sig lite mer? Blir det och se heltokigt ut med liten häst och min långa kropp? Har tänkt användas till western och får för mig att man ser lite mindre ut i en w-sadel?!
Många westernhästar är ju ganska små och de rids ofta av långa karlar…..ja jag vet inte….satsa eller glömma? Nån med erfarenheter?

Annons:
PogoPedagog
2015-06-30 13:39
#1

Det går inte att säga rakt av utan du måste nog provrida just den hästen du tänkt dig, det beror ju på sånt som hur långa ben du har och hur stor hästens bål är. MIn karl är 186 cm och rider våran curly på strax över 150 och han ser alldeles lagom ut längdmässigt,

Tusen
2015-06-30 18:34
#2

Jag är mycket kortare än du och då jag letade häst ville jag ha en mindre häst, runt 150 cm. Jag hittade då en 3-åring på 153 cm vilket jag tyckte var lagom. Dock slutade hon växa då hon var 163 cm vilket jag gärna hade sett inte skulle ske. jag hade varit helt nöjd med 155 cm eller mindre. Så även om hästen är liten då den är tre så kan den växa en hel del till. Så växer hästen du tittat på lika mycket som min gjorde så borde det väl inte vara några problem.

[exo]
2015-06-30 22:00
#3

En 3 åring växer ju oftast mer. 
Men har dock ej sett kallblodstravare på 163 cm.
Hur hög är mamman?

PogoPedagog
2015-06-30 22:07
#4

Att tänka på är att hästen inte får ha för kort rygg för dig. Du är lång och måste därmed ha en sadel med lite större sits men det är inte bra för hästen att ha en för lång sadel. Då bildas tryck på den känsliga bakre delen av ryggen.

Tusen
2015-06-30 22:51
#5

Ett kallblod har ett större djup än vanliga ridhäster vilket gör att den "slukar" ryttarens längd mycket bättre. Därför är sällan mankhöjden särskilt viktig.

Upp till toppen
Annons: