Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 764 ggr
Selenator
6/29/15, 5:35 PM

Vill inte lämna sin kompis

Hejsan Det är så här att min medryttarhäst har separationsångest. När jag ska hämta henne i hagen när jag ska ta en ridtur funkar det oftast bra. Men när vi går i från hagen börjar hon trippa, gnägga och ska springa tillbaka till sin kompis. När jag ställer in henne i stallet för att göra iordning så gnäggar hon och slår på box dörren. När jag har med den andra hästen är det inga som helst problem men jag vill ju gärna kunna ta ut bara henne utan att det ska bli några bekymmer. Tacksam för hjälp :-)

Annons:
Yuuuhanna
6/29/15, 5:47 PM
#1

Jobba mycket med att ta ut henne kortare svängar, inte bara för att rida. Borsta lite, kanske utfodra/ ge något godis eller ta en kort promenad och sen tillbaka ut i hagen igen. Så att det inte blir så lång tid borta från kompisen jämt. Av min erfarenhet brukar hästar lugna ner sig med sånt med tiden, om det inte alltid blir väldigt psykiskt påfrestande varje gång dom lämnar sin kompis.

Går hon enbart med en annan häst eller går hon med flera? Finns det fler hästar på gården där hon står? Två hästar som gått ensamna länge utan att dom är vana på att säras kan tycka att det blir väldigt jobbigt. (Det är naturligt, dom är flockdjur och beroende av varandra.) Då får man jobba med kortare pass och ofta så att dom lär sig att dom snart får träffa sin kompis igen, sen drar man ut på tiden eftersom och drar ner på tillfällen. Ett sätt kan vara att binda hästen så att den fortfarande ser sin kompis i början. Men allt handlar om individ, vad som skett innan och hur hon har det idag.


Selenator
6/29/15, 10:11 PM
#2

Tack för ditt svar :) Det är bara de två som går i samma hage. Det finns andra hästar i hagen bredvid och de har gått tillsammans med flera hästar innan .Men min medryttar häst har alltid gått med sin kompis, men ska jobba så som du beskrev korta pass och att man gör det lite ofta. Ska jobba på detta och så håller jag tummarna för att det blir bättre :-)

Yuuuhanna
7/2/15, 2:20 AM
#3

Uppdatera gärna hur det går :)


Cahira
7/2/15, 5:39 AM
#4

Denna video är på engelska men pratar om hästar som har svårt att lämna hemmet eller en kompis och hur man med ryttaren till hästens kompis kan jobba på att vara okej på att vara på längre och längre distans ifrån varandra. Rätt så lång video men fullt sevärd för att ge inspiration! 

Ni kan leda hästarna istället för att rida om ni vill, men ta hjälp av ryttaren av hästens kompis.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: