Annons:
Etikettövrigt
Läst 2169 ggr
Cindy S
6/26/15, 10:34 PM

Raser för överviktiga?

Jag vill rida efter att jag gått ner tillräckligt i vikt(det blir min morot ;)

Frågan är den vilka raser som passar oss överviktiga(för jag väger 156 kg nu, har pratat med läkare om by-pass, men kommer nog alltid vara överviktig). Och om de ofta finns ute på ridskolor i landet.

Jag vill gärna gå på ridlektioner igen men undrar vilka raser som kan lyfta tungt utan besvär, vad maxvikten är för att ridning ens ska vara en tanke. Är dessa raser sällsynta?

Jag vet att islandshästar kan ta en hel del och ska googla dem, vi har en ridskola nära med flera styckna. Några andra ni kan komma att tänka på?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
ängsbacka
6/27/15, 9:09 AM
#1

Som det är nu är du nog för tung för att rida tyvärr men du kan väl ändå hålla på med hästar ifall det är ditt intresse 🙂 Finns så mycket annat man kan göra med hästarna än att rida, tex tömköra ut och promenera med hästen, markträning mm.  Tror inte att en Islandshäst kan ta mer än max 80 kg sen vet jag inte vad en Shire kan ta men 156 kg är för tungt för även Shire. Hoppas du får hjälp med att gå ner i vikt 👍Är man lite överviktig tex 95-100 kg kan kallblod som tex Tinker, irish Cob , Nordsvensk orka bära upp.  Med vänlig hälsning Pernilla

trex
6/27/15, 10:24 AM
#2

Jag tycker inte att du skall misströsta, ring runt och prata med ridskolor, sen finns någonting som är väldigt underskattat, körning är riktigt roligt, har själv en shettis som jag kör.

Gronstedt
6/27/15, 2:39 PM
#3

TS, det är inte så mycket fråga om en viss ras, utan om att hästen ska ha kort rygg och kraftiga leder, vara väl musklad, väl riden och inte för ung. Det spelar också roll hur du rider. Det sliter inte alls lika mycket på hästen att skritta och trava på plan mark som att galoppera och hoppa med en tung ryttare. Om man kan rida hästen i rätt form och har god balans minskar skaderisken ännu mer, men det kanske man inte kan som nybörjare.

Som #2 skriver, prata med olika ridskolor. En bra ridlärare kan hjälpa dig att rida hästen rätt, så att den inte tar skada.

Jag vägde lite mindre än du, men ändå mycket,  när jag började om med ridningen för några år sedan. Jag trodde aldrig att det skulle vara möjligt när jag pratade med ridläraren, men hon var väl medveten om problemet och visste precis vilka av sina hästar hon skulle kunna låta mig prova på. Första ridpasset höll jag på att inte komma upp på hästen, fast det fanns en pall - en person fick hålla hästen, medan en drog och en annan sköt på (ohyggligt pinsamt). Efter ett varv i trav fick jag stanna i mitten och flåsa. När jag satt av vek sig benen och jag fick köra hem på 2:an för jag kunde inte lyfta foten mellan koppling och broms. Men jag var fast!

Det är snart 10 år sedan, varav jag hade egen häst i 2 år och var medryttare i 2. Hästar är en livsstil och den enda motionsform jag någonsin kommer att hålla igång med. Utöver själva ridandet innebär det en eller ett pars timmars kroppsrörelse för varje ridpass. Nu rider jag på ridskola 2-4 gånger i veckan, både dressyr och hoppning. Jag väger cirka 40 kg mindre än när det var som mest, jag har god kondition och rejäla muskler, men jag är fortfarande tung och rider bara kraftiga hästar.

Tusen
6/27/15, 2:49 PM
#4

Vill man lära sig köra är väl en travskola bättre att kontakta. Titta in på den här sidan. Där hittar du information om vad man får lära sig och vart närmsta travskola finns. 
Just nu har man ett erbjudande där man får pröva på 7 ggr till priset av 5. Det är riktat speciellt till vuxna.  Länk.

Travskolorna lär ut körning från grunden och man behöver inte tävla eller köra stor häst om man inte vill. Man får alltid börja med ponnysar och kurser för vuxna hålls separat från barn.

Cindy S
6/27/15, 6:21 PM
#5

Vi hade ponnys när jag var liten, vi red och körde dem, tog hand om dem så klart, men det visade sig att jag inte var så intresserad av det dagliga arbetet med hästar eller att köra häst, men jag älskade att rida. Det var ca 10 år sedan jag red senast, och ja, ca 80kg sen, så jag behöver lära om.

Men kul att veta att lättare ridning är något jag kanske klarar av om gastric by pass fungerar bra för mig(fick veta att jag kunde som mest gå ner till 115kg)..

Jag saknar att galoppera så mycket, och att krama hästar. Det får väl bli om några år.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Chestnut
6/27/15, 11:27 PM
#6

Jag instämmer fullständigt med #3. Nu är jag inte lika överviktig som dig men ändå "tung". Har stort grovt hbl som är välbyggd och rider även nsv. Mycket handlar om sunt förnuft och att kunna använda sin kropp på bästa sätt. Min häst tar större skada av obalanserad "nybörjare" än tyngre men mer följsam matte.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Tiktak697
6/28/15, 11:04 PM
#7

Jag menar inte at vara sådan alla ska kunna få pyssla med vad dem behagar att pyssla med men Ovs ras och hur musklar den en är är du nog för tung för stt rida just nu . När hästen kör är det helt annan kraft dra är lättare än att bära

Mvh Tiktak

PogoPedagog
6/29/15, 7:08 AM
#8

Jag har ingen större erfarenhet av halvblod men vad tror ni andra. Ett halvblod som är av den lite grövre typen och över 170 cm i makhöjd måste ju ändå kunna bära ryttare på runt 100 kg utan några problem så länge ryttaren inte rider "fel".

VildaVittra
6/29/15, 7:32 AM
#9

Jag kan ju absolut inget om hästar och vad jag funderar över är vilka hästar riddarna red? För bara rustningen på dom vägde ju så pass mycket att man var tvungen att lyfta på riddaren med en lyftanordning för att den var för tung för att en människa skulle kunna stiga upp för egen maskin. Vissa av dessa hästar hade ju dessutom en egen rustning på sig också. Bara brynjans (metallringströjan) vikt ligger på ca 20 kg, sedan tillkommer ju då rustningen, riddaren samt vapnen. 

Det var ju inga lättviktsmetaller direkt på den tiden. Och hästen var ju en enormt värdefull ägodel, så har svårt att se att man skulle behandlat dom hur illa som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tiktak697
6/29/15, 9:31 AM
#10

Jag har ett halvblod på 175 grovt lilla jag rider 163 55 kg hästen är väldigt grov i frågan Han reds av en Karl på 70-80kg i yngre dagar men 90kg Skulle också gå bra så länge man är balanserad och man kommer nog åt bättre . Men ett stort halvblod klarar nig mindre pg sina långa ryggar dem är inte lika kompakta och längre skenbenet gör att de inte är lika starka och bäriga de kortare mer kompakta hästarna är mycket starkare . Så tvärt om är det snarast stora hästarna i halvblods typ inte lika bra isf . Och är det så bra för led ytor och kropp att bära så mycket vikt på sog och utföra visst arbete ? Hur korrekt man en roder så måste lederna ta stryck och jag tror det är få ridskolor och ryttare som har över 120kg på sina hästar tänk vad tungt det är för hästen nör den dessutom inte är van . De där måste isf trappas upp försiktigt så den kan bygga upp sig själv och orka . Och om man tänker på stötarna de får I lederna när dem går med skor de går upp i leden och när den rör sog tex i galopp hur många kilon den lägger På ett er tänk 150kg+ Plus redan än själv de blir tungt för leder och kropp . Ur en hållbarhets synpunkt är det ett nej de klarar inte bli sutten på är inte som att dra något

Mvh Tiktak

Gronstedt
6/29/15, 11:43 AM
#11

#8: 100 kg väger många välväxta vuxna, det är inte speciellt mycket. En vältränad man på 1,85 kan väga omkring 100 kg, men inte många som ser det som ett problem  att en sådan person rider en häst på 1,65. Det är märkligt nog oftare när kilona sitter på en kvinna folk börjar bekymra sig …

Tumregeln som brukar användas är väl 20 % av hästens vikt, och ett kraftigt, välmusklat  halvblod på 1,70 ringer förmodligen in på cirka 625-650 kg. Det ger en ryttarvikt på 125-130 kg, så en ryttare på 100 kg behöver inte vara speciellt duktig för att kunna rida en sådan pålle. Sedan är det ju förstås bättre ju lättare man är och ju bättre man rider. Ju tyngre man är och ju sämre balans man har, desto kortare och mindre arbetsamma ridpass.

TS, nu vet jag inte var du bor, men på "min" ridskola kan man komma och titta och prata även om man bara funderar på att börja rida. Det är förmodligen så på de flesta.

Tiktak697
6/29/15, 10:29 PM
#12

Vedin jag alltid sagt så har ingen gjort en analys på hur 20% av höstens kroppsvikt påverkar hästen . Jag kan också bära tungt min egna vikt och dyligt men hur påverkas lederna nör den utför ett visst arbete hur slits den och hur är rygge. Inget över 100 kg är lämpligt för någon häst Ovs kvinna eller man ett halvblod på 170 kan va mindre viktbärande en de mindre hästarna allt Endor på individ men de större är nästan de som är sämst för den typen av uppgift långs ryggar slänga sken ben okompakta kroppar gör att de ej är licka stabila och bäriga

Mvh Tiktak

Gronstedt
6/30/15, 10:55 AM
#13

#12: Om du läst tråden hade du sett att många påpekat det är som sagt kort rygg, kraftiga leder och starka muskler som avgör hur viktbärande en häst är - inte mankhöjd eller ras. 100 kg är ingen magisk gräns där det plötsligt blir omöjligt att rida.

Angående att det inte skulle finnas studier, så stämmer inte det. Se till exempel 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080607004133, som hänvisas till och beskrivs även i nedanstående länkar.

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=529:hur-mycket-orkar-h%C3%A4sten-b%C3%A4ra?&Itemid=93 

http://www.kentaurmagasin.se/hur-viktig-ar-vikten/

Annons:
Alex
7/7/15, 7:31 PM
#14

Att tänka på är väl att islandshästar inte kan bära mer än stora hästar, de är dock väldigt starka i förhållande till sin storlek, vilket ju är en annan sak. De flesta turridningsfirmor och ridskolor med islandshästar har en maxvikt på 90 kg.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: