Annons:
Etikettridtravare
Läst 3800 ggr
Jomenhej
2015-06-26 21:41

Sätta igång överviktig fånghäst?

Hej! Min medryttarhäst sen ca 1 halvår tillbaka blev för några veckor sen diagnostiserad med fång. Han har gått barfota sen tidigare och hade problem att gå på hårt underlag(grus) samt trava. (Att skritta på mjukt underlag gick dock bra).  Det kom väldigt plötsligt och först tillkallades hovslagare som inte trodde på fång, utan snarare en hovinfektion men dagen efter konstaterade vetrinär fång. Vetrinären sa även att han behövde gå ner 100 kg.

Så min fråga är hur man ska gå till väga?  Han medicinerades 2 veckor och går nu utan medicin. Han har fått byta hage från den stora beteshagen till en mindre, då det inte finns några grushagar tillgängliga. Igår så kände vi igenom fötterna igen och ingen hov/inget ben var varmt. Vi provade då att låta honom  följa med en liten bit på en uteritt(endast mjukt underlag) för att se hur han var efter. Han var glad och pigg och haltade inget under skritturen eller efter, jag provade även att springa bredvid och trava på mjukt underlag, och ingen hälta. 

Eftersom vetrinären vad jag vet inte ordanerade boxvila och han fortfarande skrittar runt i hagen så borde det väl inte skada att han gör det vid uppsuttna former? Jag är inte så tung. 

Anledningen till att vi vill börja med ridningen så snart som möjligt är för att 

1)Jag är den enda som rider honom, och jag har inte möjlighet att göra det så ofta under skoltid. Vi hade tänkt satsa på att få igång honom ordentligt nu i sommar men så hände det här…

2) Senaste gången jag inte ridit honom under en längre period blev han överenergisk och kastade av mig.. Så det kanske skulle vara bra att trappa upp det såhär, få honom att lugna ner sig(endast skritta) ute?

3) Vi måste bli av med de där 100 kg… 

Åsikter/Tips åttages gärna!

Annons:
Tiktak697
2015-06-27 09:51
#1

Men hur kunde vet konstatera att det faktakoll var fång om Hovis sa nej ? Sköra hovar går att bygga upp och har den haft fång är det nästan bättre att behålla den Osä stod föratt minsta lilla så visar den om den får ett gång anfall igen. Har hösten fång så harden varma hovar väldigt länge . De Jah skulle göra var att börja skritra hästen i 2 veckor för skritten är den enda gångarter där hästen använder alla sina myskler och börja första halvan av veckan skritta in30 min andra halvan 1 h sedan andra halvan av veckan en timmen on30 min den 2 h och efter det den tredje vecks börja öka på traven på samma vis . Och variera underlaget avalt är bra för att bygga upp ett starkt horn och också grus den måste ju gå lite för att kunna få starkare hov. Och sen nör hösten är riktigt igång får ni galoppera massvis då det håller sockret borta från hoven eller de minskar sockret håll hästen intrim låt den bli svettig ofta för den får ut de den fått in inget kraft eller något massa massa motion . Klättra mycket men galopper lika så .

Mvh Tiktak

Jomenhej
2015-06-28 11:56
#2

Tack så mycket för svar! Det får helt enkelt bli en massa skritt nu de kommande veckorna, mn det tror jag inte han har något emot. Jag ska bort en vecka snart så då får han en liten paus men sen blir det ''full fart'' igen (i en så snabb gångart som skritt). 🙂

Chestnut
2015-06-28 16:28
#3

Man ska vara VÄLDIGT försiktig med fång! Sättee man igång hästen för ivrigt innan det är helt utläkt kan hovbenet rotera! Jag skulle ha dubbelkollat med veterinären att ridturer verkligen var OK. När vi haft fång (senaste var ett par år sedan) så har hästarna blivit ordinerade minst 2-3 månader av heltidsvila och därefter försiktig upptrappning men att man ska räkna med att det tar minst 1 år innan det gått att rida så som man gjorde innan. Och första veckorna strikt boxvila. sen har tyvärr ena hästen haft känningar av fång då och då även efter det men då har veterinären varit något liberalare. Men kolla åtminstone med veterinär innan!

Med vänliga hälsningar
Chess

Tiktak697
2015-06-28 21:35
#4

Hov benet roterar av kraftiga anfal aldrig hört någon vet påstå att de kan rotera när de sättisgång för hårt de handlar mer om att hovarna är väldigt sköra . Och roterar hovbenet beror de på anfaller pch hur många ggr de fått det det .

Mvh Tiktak

Gladflicka
2015-07-01 01:31
#5

Jag skulle inte sätta igång den nu om den precis haft ett anfall. Fång är en väldigt komplex och smärtsam sjukdom som ofta kräver lång konvalescens. Hade jag varit du hade jag bett ägaren ringa veterinären för att fråga om när man hade kunnat sätta igång igen och bett om igångsättning schema. Är hovarna röntgade för ev rotationer & sänkningar?

Gladflicka
2015-07-01 01:33
#6

#4 Fast rotationer kan ju även komma om man sätter igång för fort innan hästen är frisk & det kan räcka med ett anfall för att det ska börja rotera. Jag hade varit mycket försiktig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: