Annons:
Etikett: foder
LĂ€st 1277 ggr
grace_taylor
2015-06-24 23:21

Min hĂ€st dricker inte i hagenđŸ˜±

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hĂ€st dricker inte i hagen. Han gjorde det nĂ€r han först kom (ca 2 veckor sen) . Han dricker nĂ€r jag get honom vatten i stallgĂ„ngen efter han Ă€tit musli. Han har igen saltsten, kan det bero pĂ„ det? Eller kan det vara nĂ„tt annat. Tycker bara det Ă€r konstigt dĂ„ han drack de första veckorna. Kan man lĂ€gga i salt som man köper i mataffĂ€ren i hans musli? HjĂ€lp
..

Annons:
JoannaLi
2015-06-24 23:29
#1

Är du helt hundra pĂ„ att han inte dricker? Kan han dricka nĂ„gon annan stans ifrĂ„n? 

StĂ„r han inne pĂ„ natten, och dricker dĂ„? 

HĂ€star dricker helt sjuka mĂ€ngder vatten om dagen, sĂ„ om han helt slutat dricka, förutom nĂ€r du ger i stallgĂ„ngen, sĂ„ tycker jag att det borde mĂ€rkas. 

Men, det jag skulle provat Ă€r i sĂ„ fall Ă€ppeljuice/-dryck/-cidervinĂ€ger i dricksvattnet. Det brukar gillas! Eventuellt att lösa upp lite socker i varmt vatten, och sedan blanda ner i dricksvattnet, eller honung. 

Annars vet jag faktiskt inte!

grace_taylor
2015-06-24 23:32
#2

Han gÄr ute hela kvÀllen. Det ver jag faktiskt inte. Han har en vattenbalja som alltid har lika mycket vatten i.

JoannaLi
2015-06-24 23:34
#3

Edit: Du verkar vara inne pĂ„ samma spĂ„r som Sara Nyman, http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/dricker-din-hast-tillrackligt.htm

"En hĂ€st som svettas och förlorar natrium fĂ„r inte samma törstkĂ€nsla som en hĂ€st som mer lĂ„ngsamt förlorar vĂ€tska ur kroppen och dĂ€rför kan det vara lite svĂ„rt att fĂ„ den att dricka. Det man alltid bör göra efter en tuff prestation dĂ€r hĂ€sten har svettats mycket Ă€r att erbjuda den saltvatten! 

Vattnet ska ha nio gram koksalt per liter kranvatten, vilket motsvarar samma salthalt som blodet har. Det fÄr aldrig vara mer salt i vattnet, Àr det svÄrt att fÄ hÀsten att dricka Àr det bÀttre att minska salthalten. Dessutom gÄr det inte att ge saltlösningen i förebyggande syfte, i stÀllet ska hÀsten erbjudas den i efterhand."

mikatherider
2015-06-25 08:12
#4

Vi har en hĂ€st i stallet som ibland inte dricker som han ska. Ägaren brukar blötlĂ€gga lite betfor i en stor hink vatten sĂ„ det smakar lite sött, för dĂ„ dricker han upp allting med glĂ€dje :) men hĂ„ller med #1 förmodligen dricker han mer Ă€n det du ger, annars borde han fĂ„tt kolik eller annan följd av vĂ€tskebrist..

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gronstedt
2015-06-25 14:31
#5

Om det regnar fÄr hÀstarna i sig vatten med grÀset och dricker inte sÄ mycket i baljan, och dessutom fylls baljan pÄ av regnet. Kan det vara förklaringen?

Det Ă€r ocksĂ„ normalt för hĂ€star att dricka stora mĂ€ngder sĂ€llan, sĂ„ om han dricker sĂ„ mycket som han vill ha i stallet kanske han Ă€r nöjd med det. Försök hĂ„lla rĂ€kning  pĂ„ mycket han dricker nĂ€r du ser honom - det kanske rĂ€cker.

Du kan lÀgga salt i fodret, men det mÄste var jodfritt salt. En eller tvÄ teskedar per mÄl rÀcker.

Han kanske inte gillar sin balja? Vad hÀnder om du erbjuder honom vatten i en hink i hagen? Vissa plastbaljor luktar starkt, speciellt nÀr de blir varma. Om han verkligen dricker för lite, sÄ prova med en annan balja?

smellcaramell
2015-06-25 21:00
#6

pÄ sommaren fyller vi nÀstan aldrig pÄ vatten dÄ hÀstarna fÄr i sig sÄ mycket vatten via grÀset sÄ de dricker inte ens en balja vatten pÄ en vecka( tvÄ hÀstar per hage) och dÄ gÄr de ute dygnet runt. Om hÀstens allmÀnntillstÄnd försÀmras (trötthet, torra ögon och slemhinnor, lite kiss, "torrt" bajs o.s.v.) sÄ kan du försöka göra som nÄgra sagt hÀr ovan, annars skulle jag inte oroa mig, hÀstar som Àter fÀrskt grÀs dricker inte sÄ mycket! hos oss fÄr man fylla vattenbaljan varje timme pÄ vintern om de nyss fÄtt en ny höbal i hagen, pÄ sommaren skulle det rÀcka att fylla vatten en gÄng varje-varannan vecka :)

Annons:
Upp till toppen
Annons:
Â