Annons:
Etikettridning
Läst 812 ggr
Ridskummis
6/21/15, 8:52 PM

Ponnyn vill hem! (Backar, svänger runt)

Hej! Min ponny som jag har haft i lite över 1 år nu har börjat testa mig… Jag rider samma väg till paddocken, travbanan samt till skogen. Det finns en till kortare väg som jag annars brukar ta men de bygger där nu så jag tar den lite längre vägen.. Men nu för 2 ridpass sen så har han börjat med att svänga och backa lite helt plötsligt… Inte för att han är rädd utan för att han vill gå hem igen. De första 2 dagarna så "vann" jag och fick fram honom igen… Men idag så var han jobbigare än vanligt. Jag tänkte gallopera på travbanan men det ville inte han och när jag gick iväg från stallet så börja han backa och snurra så att han skulle vara vänd mot det andra hållet. Han höll på så här till och från och efter ett tag blev han sur över att jag inte lät han gå hem så han "små" stegra (lyfte bara någon decimeter över marken) Jag blev självklart lite osäker då.. Han har aldrig gjort så här förut … Och gick hem (vilket jag inte skulle göra) Jag märker att han gör detta pågrund av att han vill hem igen och käka gräs ;p Någon som har tips på vad jag ska göra? Kan påpeka att detta är en relativt lat ponny som älskar mat och vara i hagen. Han är en läromästare (15 år)

Annons:
JoannaLi
6/21/15, 9:13 PM
#1

Smärta, tänder, utrustning, ryttare, separationsångest, rädsla? 

Är han uppkollad för smärta, är tänderna genomgångna, är utrustningen inpassade rätt, börjar du spänna dig, har han separationsångest från kompisar/stall, eller har han blivit rädd för något på den vägen som sitter kvar?

Linnea
6/22/15, 9:24 AM
#2

Min ponny höll också på såhär ett tag, han är som din - lite lat och gillar gräs.. Om det inte finns andra bakomliggande orsaker som #1 tar upp så finns det bara en sak att göra. Ge inte upp. Om du känner dig osäker så låt någon annan rida några gånger alternativt ha nån som går med dig och kan hjälpa dig från marken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sealle
6/23/15, 11:24 PM
#3

Om det är ett helt nytt problem så kolla som #1 först att det inte är något fel på hästen och att den har ont.

Jag red ett ungsto för ett tag sen som höll på precis sådär. Det jag gjorde var helt enkelt att vänta ut det. När hon vände mot stallet så vände jag tillbaka henne och drev på "ut" ur svängen. Eftersom jag inte vill banka sönder hästen/gå lös med spöet så gjorde jag oftast så att om hästen inte ville ge med sig så snurrade jag den på stället, dvs jag "tvingade" hästen att gå på en liten volt några varv. Sen stannade jag och drev framåt. Om hon då fortsatte backa/vända tillbaka/"småstegra" (lätta med framhovarna från marken) så fick hon börja snurra igen. Till slut insåg hon att det var roligare att gå framåt, haha.

Om du blir lite osäker/rädd så kan du alltid sitta av, leda hästen en bit och sedan sitta upp igen :) Då brukar det släppa. Alternativt ha någon som leder dig en bit.

smellcaramell
6/25/15, 9:13 PM
#4

Min första medryttarponny testade mig genom att hoppa upp i skogen, men är man envis och gör det jobbigare för hästen att bråka löser man det rätt fort, one rein stopp är ett helt underbart verktyg (som man ska lära in nogrannt från marken och i lugna situationer först!) som gör att hästen varken kan galoppera, stegra, sparka eller bocka. Sedan tycker jag det är viktigt att berömma alla framsteg och att inte sitta och vara tveksam om man känner att hästen testar och inte är rädd. Dock är det viktigt att kolla så hästen inte har ont när den testar, min nuvarande medryttarponny gick igenom sin testperiod i hantering från marken då han vägra gå in och ur hagen vilket löstes med att jag ledde han i träns några veckor och sedan var det övar, men ca ett år senare började han rulla när jag red, då kollade vi hans sadel(som var utprovad 3 månader tidigare) och den tryckte på hans rygg så han la sig ner p.g.a. smärta så då blev det sadelbyte igen och problemet försvann, så viltigt att kolla upp smärta innan man antar att det är trots.

elvirawz
6/25/15, 10:07 PM
#5

Ett tips är att ibland när hästen backar och håller på så sitter man själv som ryttare ofta och små drar i tyglarna och är liksom spänd. Försök att sätta tyglarna långt upp på halsen (som om du ger eftergift över ett hopp) och skänkla och beröm så fort den går fram :)

lycka till!

elvira.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: