Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 651 ggr
Stallmima
2015-06-21 13:59

Det här med täcken!

Tycker ni att de är försvarbart att hästar går med täcke i denna värme?  Visserligen 16 grader plus men att gå/stå i en hage utan träd rakt under solen som skiner med täcke på sig och antagligen svettas under det. Vad ska man göra åt dessa folk som promt ska ha det på??

Annons:
Sealle
2015-06-21 15:21
mikatherider
2015-06-21 18:58
#2

Det bror på vilket täcke hästen går med och anledningen till det! Alltså regntäcke eller varmare tycker jag ju inte är försvarbart (om inte veterinär rådgivit det tillfälligt pga något medicinskt grejs) men vissa hästar har täcke för att de behöver det då solen steker, till exempel på grund av eksem. Har själv en sån häst :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Stallmima
2015-06-21 19:22
#3

#2 Exemtäcke är en annan sak hästar har men i detta fall är det inte aktuellt

Sarah
2015-06-21 20:52
#4

Mina får gå med regntäcke om det är runt 15 och risk för regn tills jag kommer till stallet nästa gång. Är oftast där 2 ggr om dagen. De har båda känsliga ryggar och blir de blöta och det blåser kallt på dem så blir båda spända och får ont. Ibland har jag att välja på att låta dem bli lite varma och att låta dem gå och spänna sig. Väljer då varma. Tycker att jag känner mina hästar tillräckligt väl för att själv ta beslutet utan att ngn ska komma och ha åsikter om det.

Stallmima
2015-06-21 21:22
#5

#4 Det förstår jag absolut, men just idag det jag såg så var det strålande solsken med knappt något moln på himlen

Sarah
2015-06-21 21:38
#6

Men, det kan ju överlappa, det jag menade med att jag hellre tar en varm häst. Om det är sol kl 16, men ska regna kl 18 så får mina ha täcke om jag inte kommer tillbaka till stallet den dagen. Så, för att slippa spända ryggar så kan det bli att de får stå i täcke i strålande sol några timmar, iaf under den här perioden innan det blivit riktigt varmt. I slutet av juli är det knappast speciellt många hästar som går med täcke :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: