Annons:
Etikettridning
Läst 1091 ggr
grace_taylor
2015-06-20 23:32

Planera ridningen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska man lägga upp ridningen i veckan med vila, paddock och utritt? Hur gör ni? Tacksam för svar:)

Annons:
Katniss
2015-06-21 00:09
#1

Hästar behöver väl egentligen inte ha vilodagar? Men försök variera så mycket som möjlig inom ridningen , t ex ena dagen dressyr, andra dagen långgrunt, nästa hoppning… Hoppas mitt inlägg var till någon hjälp. :)

R.I.P. Anton 💔

BettaSplendens
2015-06-21 00:44
#2

Måndag: Teknikhoppning med låga hinder

Tisdag: Uteritt, bara ha kul! kan lägga in lite dressyr om man vill

Onsdag: Dressyrpass

Torsdag: Skritta ute, gärna klättra lite

Fredag: Hoppträning

Lördag: Tömkörning, longering eller promenad

Söndag: Rida igenom hästen, men ska inte vara ett jättetufft. Skritta av ute

Detta tycker jag är en ganska bra vecka för mig. Helst att man varierar varje dag. Det är även bra att variera underlag för hästarna. Jag tycker inte vilodag är nödvändigt om det inte är en unghäst.

Skulle det vara en tävling på söndagen kan man ju bara skippa teknikhoppningen på måndagen och rida ut då, bara ta det lite lugnt, rida ut även på tisdagen sen igång som vanligt. Det är väldigt individuellt från häst till häst, vissa vill ha en vilodag. Men de hästar jag har ridit har det passat bättre med lugn ridtur/jobb från marken istället för att vila :)

MoonysElin
2015-06-21 00:51
#3

En vanlig vecka för oss kan se ut så här: Måndag: dressyrpass Tisdag: skogen, klättring, alt konditionsträning Onsdag: hoppning Torsdag: dressyrpass, lugnare pass Fredag: vila Lördag: skogen Söndag: dressyrpass/markarbete Alla dressyrpass måste inte ridas på banan, kan även vara i en hage för variation.

Elsaharr
2015-06-21 00:59
#4

T.ex. Måndag: Skogen med inslag av dressyr (om du vill) Tisdag: Hoppning Onsdag: Vila/Promenad Torsdag:dressyr Fredag: Skogen/Klättra/Kondition Lördag: Lugnare dressyrhalsband Söndag: Hoppa i skogen ;D

Zingo ;D

[RC1393]
2015-06-21 23:37
#5

Allt beror ju på vad man har tillgång till, vad man har för mål med sin ridning osv.

Själv rider jag mycket ute i skogen nu eftersom den allmänna ridbanan i byn är under upprustning inför sommaren (vi ligger efter, ja). Jag är dålig på att planera, ska erkännas, och rider ofta på vad jag känner för och utnyttjar terrängen till olika saker. En skogsdunge är ett perfekt ställe att lösgöra hästen genom att rida serpentiner runt träden och en vändplats kan utnyttjas till voltövningar t.ex. Annars lägger jag några pass på banan i veckan, hoppar mest inför tränare då hoppningen är min akilleshäl. 

Vila går efter hur jag har det, skolarbete, andra fritidsaktiviteter, jobb, familj osv kommer emellan ibland och då får ponnyn stå de dagarna, eller följa med som promenadkompis. Utifrån det här finns inte vilodagar vissa veckor, men då rider jag inte direkt ansträngande pass.

Tiktak697
2015-06-22 08:58
#6

Klart hästen behöver vilodagar spratt den kan återhämta sig och bygga muskler för det är Under vilan de byggs . Effektiviserar man sin ridning alltså gör den kort men intensiv och effektiv så krävs inte så mycket . Jag fick tex hem en fetttt ponny som reds varje dag per knapt 4 kg Hö . Jag öka på till 10'kg börja Tidan den varann dag varierat och poff så var hästen smal och finn. Ägarna fick fortsatta på samma vis den hästen mår toppennfint . Så kör jag även om min dressyr häst 2-3dresssyr pass Max Sedan är de en uteritt och dressyr passen kan också ske ute . Och engång i månaden hoppas hästen .

Mvh Tiktak

Annons:
elvirawz
2015-06-22 12:40
#7

Jag vill gärna försöka att inte ha paddock två dagar i rad om det inte är tex dressyr enda dagen och hoppning andra. Sen så tycker jag att A och O är att rida ute så ofta som möjligt etc. Men ett vanligt schema för min ponny på 19år när jag hade honom kunde se ut såhär: 

Måndag: Uteritt

Tisdag: Rida på travbanan

onsdag: skritt i skogen

torsdag: lättare hoppning eller markarbete

fredag: vila, skritt eller ett lättare pass där man fokuserar på att få bort eventuell träningsvärk etc.

lördag: uteritt eller travbana

söndag: uteritt.

Ett schema för den andra ponnyn jag red som däermot var 5år och hade mycket energi kunde se ut såhär:

Måndag: Dressyr på banan

Tisdag: Uteritt

Onsdag: Hoppning

Torsdag: Uteritt

Fredag: Vila eller uteritt

Lördag: Markarbete / dressyr

Söndag: Uteritt eller dressyr

elvira.horseworld.se

smellcaramell
2015-06-25 21:23
#8

jag rider bara 2-4 gånger i veckan på hästar som går på lösdrift, men tycker att alla hästar ska få ha vilodagar där de slipper ha en ryttare på ryggen(promenad/nhträning ute i skog och mark om man absolut ska ut) Men jag tycker även det är viktigt att hästen tycker det är kul så jag rider ut mycket i olika miljöer (små skogsstigar, vägar mellan åkrar, elljusspårsliknande stigar och liknande, ibland asfalt men inte ofta om hästen går barfota) och varierar med något pass i paddocken (inte ofta, max ett pass/vecka) med NH/dressyr/hoppning/longering/tömkörning/löshoppning som ofta avslutas med att vi går ut en mindre runda som avskrittning, allt för att hålla ridningen rolig! Annars tycker jag man riskerar en omotiverad häst som gör bara för att man säger att den ska göra, inte för att den tycker det är kul! Dock funkar ju inte detta schema om man har dåliga ridvägar och vill hoppa 140cm banor med sin häst, men jag motionsrider bara dessa hästar och hoppar ibland enstaka hinter på 1 meter.

Upp till toppen
Annons: