Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 729 ggr
liiwiish
6/20/15, 9:02 PM

Går inte fram

Hej! Jag har ett litet problem; "Min" ponny vägrar komma in från hagen. Han är lätt att fånga, han kommer ju inte direkt springande mot en när man kommer men han står stilla och sticker själv ner huvudet i grimman. Problemet uppstår när man ska börja gå. Han står blickstilla och vägrar ta ett steg framåt. Om man får honom att gå så släpar han benen efter sig, tar max fyra steg och sedan stannar han igen. Det är egentligen bara när han ska in från hagen som han är så seg, om man leder honom någon annanstans så kommer han hur glatt och piggt som helst. Någon som har några tankar/tips? 🤔

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Annons:
grace_taylor
6/20/15, 11:34 PM
#1

"Min" häst gör också så men han gör det när jag ska ut och rida eller om han ska ut till hagen igen. Ta med godis eller liknande för att locka honom.:)

BettaSplendens
6/21/15, 12:53 AM
#2

Japp, en av mina förra medryttar hästar skulle inte ut ur hagen. Hon hade fått en stöt av staketet och tyckte det var lite obehagligt.  Det var bara att vara envis. Om hon bara  stod stilla backade vi henne. Tog hon det minsta steg fram fick hon massor av beröm och godis. Tillslut tröttnade hon på att backa och gick fram istället. När jag ställt upp henne fick hon också sitt kraft i en hink, och efter ett tag lärde hon sig att komma ut ur hagen = Kul! Akta bara så hästen inte tycker det blir för kul att komma ut ur hagen, kan bli farligt om det är en större häst (och inte en liten isis som i detta fallet).

liiwiish
6/21/15, 8:08 AM
#3

#1 och #2 - Tack för svaren! Det gäller en islandshäst här också, haha. 😉

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

[134643]
6/21/15, 11:50 AM
#4

Är han kollad för smärta? Tänker om han associerar gå in från hagen med ridning och obehag. Annars hade jag främst testat att vara envis helt enkelt, och ge beröm eller eftergift när hästen går framåt. Funkar inte det hade jag tagit med ett spö och fått hästen att gå fram, kom ihåg eftergiften bara när hästen går framåt. Du kan ju börja med att flytta hästen bakåt, åt sidan osv för att se att den lyssnar och flyttar sig för dig, och sen gå framåt och lägga på spö om det behövs :)

Upp till toppen
Annons: