Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1897 ggr
Mjallhvit_
2015-06-19 11:35

Igångsättning av häst.

Nu är det såhär, att i september förra året praktiserade jag hos en tjej och red då in fyra islandshästar. Tre av dom var unghästar medan en var 15 år och som tidigare mestadels används som avelshäst. Alla dessa hästar reds 5 dagar i veckan när jag hjälpte henne men tyvärr har hon så otroligt många hästar så nu har dom fått stått. Jag har pratat med tjejen och ska nu få sätta igång Mjallhvit, hon som var 15, nu under sommaren och troligtvis fortsätta att rida henne efter lovet. 
Jag behöver då lite hjälp över hur jag kan sätta igång henne på bästa möjliga sätt. Eftersom att hon ska få hålla igång ett bra tag nu så behöver jag tips på hur jag kan göra. Till en början behöver jag nog bara börja att sadla henne igen och skritta samt träna på att stanna och sedan styrningen haha, det var det svåra med henne. Men, hur långa pass ska jag börja med? Hur många dagar behöver jag skritta? Hon har ju stått så länge nu så självklart börjar jag lugnt, men har ni tips eller idéer så får ni gärna skriva det :)

Annons:
Mjallhvit_
2015-06-19 11:44
#1

Har läst att man gärna ska sätta igång hästen på grusvägar m.m. och då skritta några veckor. Tyvärr är denna hästen inte världens säkraste och därför kommer jag bara att rida på ridbana tills alla knappar sitter som dom ska. Har hittat rätt mkt information på internet, men har ni några specialråd så får ni gärna skriva dom.

bell
2015-06-19 12:24
#2

Jag hade varierat skrittade på bana med promenader ute annars hade jag själv blivit knäpp ;) går ju att leds även om det inte går att rida ute. Bygga en hinderbana m slalom cavalettibommar broar o liknande trail-hinder bra sätt att skapa en mer inspirerande miljö av en ridbana :)

Mjallhvit_
2015-06-19 12:34
#3

#2- Ja det är sant, går ju alltid att leda runt henne med sadel osv! Tack för tipsen :)

Tiktak697
2015-06-19 19:09
#4

Skritt i 2-3 veckor för då bygger du upp bra grund muskler och kondis och första dagarna 15 sedan 30 min och 2 veckan 1 h och 1,5h tredje veckan 2h och mot slutet av veckan 2.5 h upp mot 3 den 4de sedna2 veckor efter skritten ökar du på trav sucksesivt och efter de galopp . Många gånger är de bättre att börja med galoppen innan traven då den är skonsammare mot hästen . Allt detta kan ske för hans promenad mina ridning barbacka ut i skog och rid och klättra :D mm

Mvh Tiktak

Simlover
2015-06-20 18:04
#5

Jag satte igång min islänning som hade vilat i fyra månader, gick promenader med sadel till en början, sen satte jag mig på henne efter ha jobbat henne med tyglarna lite från marken, skritta i typ två minuter första gången bara för att sitta på henne. Sen börja jag jobba i skritten, skänkelvikningar, framdelsvändningar, halt och så. Det gjorde jag i två veckor med kanske tre vilodagar. Sen börja jag "skrölta" några steg varje dag. Tillslut tölta jag och träna då övergångar och allt som jag gjorde i skritten innan mer. Tillslut öka jag på farten och lät henne rulla in i galopp ibland och tillslut red jag henne som vanligt, traven kom efter galoppen i mitt fall men det är ju valbart. Jag red inte ut förens typ två månader sen men min tjej är ganska tittig också.

Upp till toppen
Annons: